1.056.091

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelem tanítása (dedikált példány)

Tantárgy-pedagógiai összefoglaló

Szerző
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 299 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-3375-x
Megjegyzés: Katona András, az egyik szerző által dedikált példány. Tankönyvi szám: 41252. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

E tankönyv szerzői egyrészt arra vállalkoztak, hogy a történelem tantárgy-pedagógia valamennyi korosztály és iskolatípus oktatásában használható legfontosabb tudnivalóinak összefoglalását és korszerű áttekintését adják. Másrészt arra, hogy a korszellemnek megfelelően kitérjenek a történelemtanítás sokszínű magyar valóságának minél árnyaltabb bemutatására is, bár a fő feladat a mindenütt (minden iskolatípus, korosztály és tanítási koncepció esetén) használható elméleti eredmények és tudnivalók ismertetése, bőséges gyakorlati példaanyaggal. Céljuk a történelemtanítás hétköznapjaira való felkészülés kellő elméleti és - A történelemtanítás gyakorlata című tankönyvvel együtt - gyakorlati megalapozása. A történelem tanítása (Tantárgy-pedagógiai összefoglaló) és A történelemtanítás gyakorlata (Tantárgy-pedagógiai kézikönyv) című tankönyvek tehát szervesen kiegészítik egymást.

Tartalom

BEVEZETÉS 9
1. MÓDSZERTAN - SZAKDIDAKTIKA - TANTÁRGY-PEDAGÓGIA.
A TÖRTÉNELEM TANTÁRGY-PEDAGÓGIÁJA 13
Hazai metodikaértelmezések 13
A differenciálódás időszaka 15
Az integráció periódusa 17
A történelem tantárgy-pedagógia fogalma, tárgya, célja, feladatai, helye a
tudományok rendszerében, kutatási módszerei 21
Az iskolai történelemtanítás 25
Tudomány és tantárgy viszonya 29
A történelem és a történelemtanítás néhány értelmezése 31
2. TANTÁRGY-PEDAGÓGIÁNK VÁZLATOS TÖRTÉNETE 34
Az elméleti metodika kezdetei 34
Az első rendszeres magyar történelem-módszertanok 35
1945 utáni módszertani szintézisek 39
3. TANTÁRGYUNK MÚLTJÁRÓL RÖVIDEN 43
A történelemtanítás „hőskora" 43
A Ratiók korának történelemtanítása 45
A nagy történelemtanárok időszaka 49
A rendszeres történelemtanítás első évtizedei 50
Trianon után 59
A XX. század második fele 63
4. AZ ISKOLAI TÖRTÉNELEMTANÍTÁS, A TÖRTÉNELMI
MEGISMERÉS ALAPKÉRDÉSEI 69
Az általános iskolai történelemtanítás módszertani alapelvei 69
Az elsajátítás mint megértés, megjegyzés, alkalmazás 73
A tanulási folyamat mint konstrukció 76
A tanulói tevékenység 78
Tanulásmódszertani kérdések 83
Gyakorlati tanácsok a történelemtanulás tanításához 86
5. ÉRTELMEZÉSEK A TÖRTÉNELEMTANÍTÁS KORSZERŰSÉGE
KÉRDÉSÉBEN 89
A korszerűség kérdése 89
Nemzetközi kitekintés 90
Jelenismerettel integrált történelemtanítás hazánkban 1 94
A mélységelvű történelemtanítás 96
Néhány eltérő (alternatív) tanítási koncepció 99
6. A TÖRTÉNELEM MEGISMERÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI 103
A történelmi tény 106
A történelmi fogalmak, ítéletek, összefüggések 109
Az alkalmazás kérdése a történelemtanításban 115
7. SAJÁTOS KÉPZÉSI ÉS NEVELÉSI FELADATOK
A TÖRTÉNELEMTANÍTÁSBAN 119
A történelmi időérzékelés 119
A történelmi térben és természeti környezetben való tájékozódás 124
Az érzelmek szerepe a tantárgyi nevelésben 127
8. TANTERVELMÉLETI KÉRDÉSEK. NEMZETI ALAPTANTERV -
KERETTANTERV - HELYI TANTERV - TANTÁRGYI PROGRAM 130
Tantervelmélet - tanterv 130
A Nemzeti alaptantervtől a kerettantervekig 132
A kerettantervek 133
Az általános iskolai történelem és állampolgári ismeretek kerettantervről 135
A középiskolai kerettanterv kérdései 147
Pedagógiai programok és helyi tantervek 153
A helyi tanterv lebontása: a tantárgyi program 154
9. A TÖRTÉNELEMTANÍTÁS FONTOSABB ÓRAI MÓDSZEREI ÉS ESZKÖZEI 163
A metodikai hagyomány és korszerűség 163
A módszerek és az eszközök 166
A módszerek és az eszközök csoportosítása 167
A szóbeli módszerek 167
Az írott szövegek feldolgozása 173
A szemléltetés eszközei és módszerei 176
A projektmódszer 189
10. TANKÖNYVELMÉLETI KÉRDÉSEK.
TÖRTÉNELEMTANKÖNYVEINK AZ EZREDFORDULÓN 193
Tankönyvügyünk tegnapja (Rövid történeti visszapillantás) 193
A tankönyv műfaja, a tankönyvelmélet alapkérdései 195
A tankönyvek fajtái 196
Nemzetközi kitekintés tankönyvügyben 201
A tankönyvválasztásról általában 206
A történelemtanárok tankönyvválasztásáról 207
Tankönyvelemzési szempontok 210
11. A TÖRTÉNELEMTANÍTÁS SZERVEZETI ÉS MUNKAFORMÁI 213
A tanítási óra 213
Óratípusok, óramodellek 215
Munkaformák 217
12. A MEGSZILÁRDÍTÁS. A TANTÁRGYI ELLENŐRZÉS ÉS ÉRTÉKELÉS 220
A megszilárdítás kérdései 220
Elsődleges rögzítés (bevésés) 221
Logikai megszilárdítás 221
Befejező megszilárdítás 221
Az ellenőrzés és értékelés fogalma és formái 223
A feladatlap 226
A feladatok formái és típusai 227
Komplex feladatmegoldási eszközök 229
13. A TÖRTÉNELEMTANÁR ÓRÁN KÍVÜLI ISKOLAI
TEVÉKENYSÉGÉNEK FŐBB TERÜLETEI 231
Tanórán kívüli tevékenység, extracurriculum 231
A fakultáció 231
A szakkörök 233
Tanulmányi versenyek, vetélkedők 237
A történelem szaktanterem 244
14. A TÖRTÉNELEMTANÁR ISKOLÁN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉGÉNEK FŐBB TERÜLETEI 249
Könyvtár és internet 249
Iskola és múzeum 252
Múzeumi feladatok, feladatlapok szerkesztése, használata 254
A levéltárak szerepe a történelemtanításban 258
A családfa készítése, a családtörténet kutatása 259
Tanulmányi kirándulás 261
15. TÁRGYUNK KAPCSOLATA MÁS ISKOLAI STÚDIUMOKKAL:
KOOPERÁCIÓ, KONCENTRÁCIÓ, INTEGRÁCIÓ 264
A koncentráció fogalma 264
Utak a koncentrációhoz 264
Koncentrációtól az integrációig 265
Tárgyunk együttműködése más stúdiumokkal 267
Interdiszciplináris tanítási modellek 270
TÁBLÁZATOK JEGYZÉKE 274
ÁBRÁK JEGYZÉKE 277
SZAKIRODALMI VÁLOGATÁS 278
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ 283
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem