Előszó
Mióta az oktatás tömegessé vált, világszerte a közérdeklődés középpontjában találjuk. A nagyfokú érdeklődést elsősorban a társadalmi státusok elosztásában betöltött szerepe indokolja. Mint minden nagyobb társadalmi alrendszer, az oktatás is egyszerre szakma és politika, és a hozzá való viszonyt főként értékprioritásaink befolyásolják.
E szöveggyűjtemény összeállításával az volt a célunk, hogy az oktatásról való gondolkodás sokszínűségét, bonyolultságát és nyilvánvaló értékmeghatározottságát kellőképpen érzékeltessük, de egyben a politikai és a pedagógiai kérdéseket el is válasszuk egymástól. Az első szemelvénycsoportban az oktatással kapcsolatos három leggyakrabban idézett értéket emeltük ki: az esélyegyenlőséget, a hatékonyságot és a szabadságot. A második oktatáspolitikai kérdésekről szól. Köztük a rend és a szabályozás problémáiról, a szereplők közti alkufolyamatokról, a tanári szakma presztízséről, az oktatási törvény körüli vitákról, az iskolaszerkezet és a tantervi irányítás különböző modelljeiről, valamint a magánoktatásról.
A további fejezetek az oktatás szakmailag kezelhető vitapontjait tartalmazzák: ezen belül először a tanulás kérdéseit, a kognitív pszichológia tanuláselméletének előzményei és főbb tételei alapján. Majd a tanítás kulcsproblémái következnek. Kitüntetetten az aktivizálás, a szemléltetés és a differenciálás - a tanárképzés, az osztálytermi gyakorlat és a pedagógiai kutatás nézőpontjából érintve ezeket. Ezután a nevelés kérdéskörébe tartozó két olyan szöveg olvasható, melyek szélsőséges álláspontokat is ütköztetnek; egyfelől az indoktrinációról, másfelől a szabad nevelésről. A tantervelmélet és tantervtervezés elnevezés alatt található részben a tanterv műfajának változásairól, a tantervtervezési technikákról, valamint a célrendszer és a tananyagstruktúra tervezéséről kap bővebb információt az olvasó.
Az olvasókönyvben hazai és külföldi szerzőket, rövidebb és hosszabb tanulmányokat, valamint könyvrészleteket egyaránt közlünk. Reméljük, hogy a szövegek nemcsak a pedagógiai ismeretek bővítésére, de a témával kapcsolatos problémaérzékenység növelésére is alkalmasak. A válogatásban mindenekelőtt azt tartottuk szem előtt, hogy a tanár szakos főiskolai és egyetemi hallgatóknak nyújtsunk segítséget. E szemelvénygyűjteményt elsősorban az ö figyelmükbe ajánljuk.
Vissza