1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tiszta ész kritikája

Szerző
Fordító

Kiadó: Ictus Kiadó Bt.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 707 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 14 cm
ISBN: 963-85141-8-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Semmi kétség, minden megismerésünk a tapasztalattal kezdődik; hisz mi más késztetné munkára megismerőképességünket, ha nem az érzékeinkre ható tárgyak, melyek részint maguk váltanak ki képzeteket, részint értelmi tevékenységünket hozzák mozgásba, hogy e képzeteket egybevesse, összekapcsolja vagy szétválassza, és így az érzéki benyomások nyersanyagát feldolgozva létrehozza a tárgyakra vonatkozó ismereteket melyeket tapasztalatnak nevezünk. Így tehát az időben semmilyen tudásunk nem előzi meg a tapasztalatot, és minden ez utóbbival kezdődik.
Ám jóllehet minden tudásunk a tapasztalattal veszi kezdetét, ebből még nem következik, hogy minden tudás a tapasztalatból ered. Mert nagyon is lehetséges, hogy maga a tapasztalati megismerés összetett valami legyen, hogy részint abból álljon, amit benyomások útján nyerünk, részint pedig abból, amit a tulajdon megismerőképességünk önmagából tesz hozzá (az érzéki benyomásokból csupán a késztetést merítve); csakhogy e kiegészítést nem különböztetjük... Tovább

Fülszöveg

Semmi kétség, minden megismerésünk a tapasztalattal kezdődik; hisz mi más késztetné munkára megismerőképességünket, ha nem az érzékeinkre ható tárgyak, melyek részint maguk váltanak ki képzeteket, részint értelmi tevékenységünket hozzák mozgásba, hogy e képzeteket egybevesse, összekapcsolja vagy szétválassza, és így az érzéki benyomások nyersanyagát feldolgozva létrehozza a tárgyakra vonatkozó ismereteket melyeket tapasztalatnak nevezünk. Így tehát az időben semmilyen tudásunk nem előzi meg a tapasztalatot, és minden ez utóbbival kezdődik.
Ám jóllehet minden tudásunk a tapasztalattal veszi kezdetét, ebből még nem következik, hogy minden tudás a tapasztalatból ered. Mert nagyon is lehetséges, hogy maga a tapasztalati megismerés összetett valami legyen, hogy részint abból álljon, amit benyomások útján nyerünk, részint pedig abból, amit a tulajdon megismerőképességünk önmagából tesz hozzá (az érzéki benyomásokból csupán a késztetést merítve); csakhogy e kiegészítést nem különböztetjük meg azon alapanyagtól, amíg hosszas gyakorlat föl nem hívja rá a figyelmünket, és képessé nem tesz az elkülönítésére. Vissza

Tartalom

Előszó az első kiadáshoz19
Előszó a második kiadáshoz29
Bevezetés51
A tiszta és az empirikus ismeretek különbségéről51
Birtokunkban vannak bizonyos a priori ismeretek, s még a közönséges értelem sincs soha meg nélkülük53
A filozófiának szüksége van valamilyen tudományra, mely minden a priori ismeret lehetőségét, elveit és körét meghatározza55
Az analitikus és szintetikus ítéletek különbségéről58
Az ész minden elméleti tudománya tartalmaz szintetikus a priori ítéleteket mint elveket61
A tiszta ész általános feladata65
A tiszta ész kritikájának nevezett külön tudomány ideája és felosztása68
Az elemek transzcendentális tana
Transzcendentális esztétika77
Transzcendentális logika105
Megoldás arra a kozmológiai ideára, mely egy világegész jelenségei összeadódásának totalitását fejezi ki417
Megoldás arra a kozmológiai ideára, mely a szemléletben adott egész felosztásának totalitását fejezi ki421
Megoldás arra a kozmológiai ideára, mely a világban zajló események okaikból való levezetésének totalitását fejezik i427
Megoldás arra a kozmológiai ideára, mely a jelenségek már pusztán létezésükből fakadó függőségének totalitását fejezi ki444
A módszer transzcendentális tana
A tiszta ész diszciplínája544
A tiszta ész kánonja598
A tiszta ész architektonikája623
A tiszta ész története636
Függelék
I. Melléklet643
A tiszta értelmi fogalmak dedukciójának második szakasza. A tapasztalat lehetséges voltának a priori okairól643
Előzetes figyelmeztetés645
A tiszta értelmi fogalmak dedukciójának harmadik szakasza. Az értelem és a tárgyak viszonyáról általában és arról a lehetőségről, hogy ezeket a priori módon ismerjük meg655
Összefoglaló leírás arról, hogy a tiszta értelmi fogalmaknak ez a dedukciója helyes és egyedül lehetséges663
II. Melléklet665
A transzcendentális pszichológia negyedik paralogizmusának kritikája677
Elmélkedés a tiszta lélektan summájáról, ahogyan az e paralogizmusokból következik685
A fordító utószava703

Immanuel Kant

Immanuel Kant műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Immanuel Kant könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem