Bevezető | 3 |
Mit értünk egészségtanon? | 5 |
Az egészségvédelem fejlődése | 6 |
Az egészségtan szakágai | 9 |
A testnevelés- és sportegészségtan kialakulása | 10 |
A testnevelés- és sportegészségtan tárgyköre és feladata | 13 |
A környezet egészségtani jelentősége a testnevelés és sport szempontjából | 15 |
A légkör (atmoszféra) | 15 |
A levegőt szennyező gáznemű anyagok | 18 |
A levegő alakelemei | 20 |
A levegő hőmérséklete | 21 |
A levegő nedvessége | 24 |
A levegő mozgásai | 25 |
A sugárzások | 27 |
A levegő elektromossága | 31 |
A légnyomás | 32 |
A levegő fizikai tulajdonságainak együttes értékelése | 37 |
Az időjárás és a klíma | 41 |
Az akklimatizáció | 47 |
A talaj | 49 |
A víz egészségtana | 51 |
Az ivóvíz egészségtani követelményei | 52 |
A víz fertőtlenítése. Fizikai és kémiai eljárások | 58 |
A lakás és munkahely egészségtana | 60 |
Az épületek higiénéje | 60 |
A világítás | 62 |
A fűtés | 65 |
A szellőzés | 68 |
A fertőző betegségek a testnevelés és sport szempontjából | 70 |
Az emberi kórtanban szereplő mikroorganizmusok | 71 |
A fertőzés forrása, útja és a behatolási kapu | 75 |
A szervezet védekezése a fertőzés ellen | 76 |
Hogyan küzdhetünk a fertőző betegségek ellen? | 79 |
A testgyakorlatokkal végrehajtott edzés egészségügyi kérdései | 82 |
Milyen legyen egészségtani szempontból az edzés? | 86 |
Az alkat és a testgyakorlatok. A sportoló-típusok | 88 |
Fontosabb szervrendszereink sportegészségtana | 93 |
A szív és vérkeringés sportegészségtana | 93 |
A rendszeres edzés hatására kifejlődött tartós jelenségek a vérkeringés szerveiben | 96 |
Az ún. "sportszív", illetve edzett szív sportegészségtani jelentősége | 96 |
A sportolóknál észlelhető szívkárosodások okai | 104 |
A sportolás hatására létrejövő rosszullétek | 105 |
A légzőrendszer sportegészségtana | 109 |
A mozgatórendszer és a testgyakorlatok | 124 |
Az idegrendszer és a testgyakorlatok | 129 |
Az edzésvezetés egészségtani kérdései | 135 |
A napi edzéssel kapcsolatok kérdések | 136 |
A bemelegítés | 136 |
A fő rész | 139 |
A levezető rész | 143 |
A versenyzés egészségtani kérdései | 146 |
A rajtállapot | 148 |
Edzés a természet erőivel | 149 |
A vízzel végrehajtott edzés | 149 |
A letörés | 158 |
A letörés okai és formái | 158 |
A letörés megelőzése, illetve kezelése | 165 |
A személyi higiénia | 166 |
A tisztálkodás | 167 |
Az alvás | 168 |
A ruházat higiéniája | 169 |
A sportoló életmódja | 171 |
A sportolók táplálkozása | 173 |
A sportolók energiaszükséglete | 174 |
Az étrend minőségi összeállítása | 176 |
A csoportos élelmezés néhány egészségtani kérdése | 191 |
A teljesítmény fokozását célzó anyagok és eljárások értékelése | 194 |
Doppingnak tekinthető anyagok | 196 |
Megengedhető, sőt ajánlható eljárások | 200 |
A nők sportjának egészségtani kérdései | 204 |
A női szervezet felépítésének és működésének sajátosságai | 204 |
A menstruáció és a sportolás | 208 |
A terhesség és a sport kérdései | 211 |
Az idős emberek sportja | 214 |
Mennyit és miképpen sportoljanak az idősebb emberek? | 216 |
Az üzemi testnevelés és sport egészségtani kérdései | 217 |
Ipari ártalmak | 218 |
A munkahelyi testnevelés | 222 |
Az üzemi sport | 225 |
Az egyes sportágak sportegészségtani kérdései | 226 |
A torna | 226 |
Az atlétika | 233 |
Az úszás | 238 |
Sportjátékok | 246 |
A kosárlabdázás | 249 |
A kézilabdázás | 250 |
A röplabdázás | 251 |
A teniszezés | 252 |
A súlyemelés | 255 |
Küzdősportok | 257 |
A birkózás | 257 |
Az ökölvívás | 262 |
A cselgáncs | 265 |
A vívás | 266 |
A sízés | 268 |
Az evezés | 273 |
A kerékpározás | 276 |
A sportorvosi munka fontosabb irányelvei | 278 |
A szűrő- és minősítő vizsgálatok | 279 |
Az edzés és versenyzés ellenőrzése. Tanácsadás az edzésvezetéshez | 282 |
Beteg sportolók gyógykezelése. Sportsebészet. A rehabilitáció | 289 |
Sportegészségügyi szempontból megfelelő környezet és körülmények biztosítása | 290 |
Sportorvosi kutatómunka | 292 |
Az iskoláskor egészségtana | 293 |
A magyar iskolaegészségügy fejlődésének néhány fontosabb adata | 294 |
A különböző korcsoportok | 295 |
A gyermek fejlődésének sajátosságai | 296 |
Az akceleráció | 298 |
Az idegrendszer fejlődése | 301 |
A csontrendszer fejlődése | 303 |
Az izomrendszer fejlődése | 305 |
A vér változásai a fejlődés során | 306 |
A légző- és vérkeringési rendszer fejlődése | 308 |
Az emésztőszervek | 314 |
A serdülőkor | 315 |
A tanulók fejlődését, egészségét és teljesítőképességét befolyásoló tényezők | 316 |
Az iskola telkének, épületének és berendezésének egészségügyi kérdései | 316 |
A tanítás, illetgve tanulás egészségtani szempontjai | 322 |
Az olvasás és írás higiéniája | 324 |
Különböző korcsoportok egészségügyi viszonyai | 325 |
Az iskoláskorban előforduló fontosabb betegségek | 329 |
A fertőző betegségek | 329 |
Egyéb megbetegedések | 342 |
Az iskoláskor testnevelésének egészségügyi kérdései | 349 |
Az iskolai testnevelés | 351 |
Az iskoláskor sportja | 354 |
A kirándulások fontosabb egészségügyi kérdései | 365 |
A nyári táborok (úttörő, KISZ) egészségügyi kérdései | 366 |
A testnevelés- és sportegészségügy fontosabb jogszabályai | 371 |
Irodalom | 391 |