1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A testnevelés elmélete és módszertana

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Testnevelési Egyetem
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 289 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-253-034-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A testnevelés a mai korszerű értelmezésben az emberre gyakorolt olyan szándékos hatások összessége, amelyek célja a fejlődés segítése, alakítása, a felkészítés a társadalmi kötelezettségekre. A... Tovább

Előszó

A testnevelés a mai korszerű értelmezésben az emberre gyakorolt olyan szándékos hatások összessége, amelyek célja a fejlődés segítése, alakítása, a felkészítés a társadalmi kötelezettségekre. A testnevelés gyakorlata - következésképpen elmélete is - jelentős átértékelésen megy keresztül napjainkban. A pedagógiai, pszichológiai, biológiai kutatások eredményeként ma jóval többet tudunk az egyén fejlődéséről, mint egy-két évtizeddel ezelőtt. Ezek közül is kiemelkednek a fejlődés kritikus periódusaira utaló ismeretek, amelyek azt jelzik, hogy milyen életkori szakaszban lehet az egyes szervrendszereket legeredményesebben fejleszteni, milyen szakpedagógiai módszerek a leghatékonyabbak a személyiségfejlődés alakítására. Vissza

Tartalom

I. Bevezető (Dr. Báthori Béla)...........................................9
II. A testnevelés elméleti kérdései (Dr, Báthori Béla) ..............................................12
1. A célokról és feladatokról.......................................................12
1.1 A célokat meghatározó társadalmi igények és szükségletek ..............13
1.2 A testnevelés és sport műveltségtartalma..............16
1.21 A játék- és sportműveltség.............. 17
1.22 A fizikai erőnlétfokozás és a szervi működés serkentése .....................18
1.23 A sportrekreáció..............................................................................19
1.3 A mozgásműveltség értelmezése, társadalmi jelentősége..........................22
2. A testnevelés és sport az iskolai nevelés rendszerében..............................25
2.1 Az iskolai testnevelés fejlődésének alakulása............................................25
2.11 A tantárggyá válás történeti, szervezeti folyamata..................................25
2.12 A tartalmi fejlődés tendenciái......................................................................28
2.2 A testi nevelés és testnevelés........................................................................34
2.21 A testnevelés tantárgy jellege......................................................................37
2.211 A testnevelés általános nevelési feladatai..................................................38
2.212 A testnevelés szomatikus feladatai..............................................................41
2.3 Az iskolai testnevelés lényeges jegyei.............................43
2.4 Az iskolai testnevelés tanórai és tanórán kívüli formái............................44
2.41 A tanórák fajtái, a tanulók egészségügyi csoportbeosztása......................45
2.42 Az iskolai testnevelés és sportedzés összefüggései......................................47
2.5 Az iskolai nevelő, oktató munkát irányító alapelvek (Dr. Arday László).............. 49
2.6 A testnevelés és sport területei (Dr. Báthori Béla) ................................52
3. A testnevelés művelődésanyaga, eszköztartalma......................................58
3.1 A mozgás mint a cselekvés eszköze, műveleti szintje ..............................58
3.11 A mozgás szerkezete......................................................................................61
3.12 A mozgáskészség és sporttechnika..............................................................66
3.13 A mozgáskészségek csoportosítása..............................................................69
3.2 A testnevelés és sport művelődési eszközrendszere (Dr. Arday László).............. 71
3.21 A testgyakorlatok........................................................................................72
3.211 A testgyakorlatok funkciói......................................................74
3.212 A testgyakorlatok alapvető formái............................................................75
3.22 A mozgásos játékok (Dr. Báthori Béla)......................................................76
3.221 A játéktevékenység jellemzői, összetevői . ...............................................77
3.222 A játéktevékenység fejlődése......................................................................79
3.223 A játékok szerepe a tanulásban, képzésben................................................80
3.23 Sportágak ...................................................81
3.24 Elméleti ismeretek...................................... 85
3.3 A testgyakorlatok hatását kiegészítő járulékos tényezők.......85
III. Az oktatás és tanulás folyamata (Dr. Makszin Imre)..................87
1. A képzés és nevelés egysége.....................................87
1.1 A célok megvalósításának tényezői.............................87
1.11 A tanár vezető szerepe................................................................................87
1.12 A célok ismeretének tudatosítása...............................................................88
1.13 A tanulók aktív bekapcsolása az oktatási folyamatba.............................88
1.14 Az oktatási folyamat szerkezeti felépítése..................................................88
2. Az oktatási folyamat értelmezése.................................88
2.1 Az oktatási folyamat rendszerszemléletű megközelítése.........................89
2.11 A rendszer szerinti megközelítési modell....................................................90
2.111 Az oktatási célok..........................................................................................91
2.112 Az oktatás elemzése........................................................................91
2.113 A kezdeti képességek meghatározása..........................................................92
2.114 A teljesítménycélok kidolgozása..........................................93
2.115 A kritérium vonatkozású értékelés........................................94
2.116 Az oktatási stratégia.............................................................95
2.117 Mediák kiválasztása..............................................................95
2.118 Az oktatási anyag kialakítása......................................................................95
2.119 Formatív értékelés....................................................................96
2.2 Az oktatási folyamat tagolása..............................................97
2.21 Az ismeretszerzés és alkalmazás elemzése..................................................97
2.22 A mozgásos cselekvés központi szerepe......................................................98
3. A motoros tanulás folyamata..............................................99
3.1 Az ismeretfeldolgozás .......................................101
3.11 Segítségadás, biztosítás............................................103
3.12. A rögzítés...................................................104
3.2 Az alkalmazás sajátosságai.....................................104
3.21 A gyakorlás általános problémái................................104
3.22 Alkalmazó gyakorlás..........................................105
3.23 A gyakorlás céltudatossága.....................................105
3.24 Az absztrakció problémája.....................................106
3.3 A tanulási folyamat értékelése, ellenőrzése........................106
3.31 Transzferhatás a motoros cselekvések tanulásában.................108
3.32 A mozgáskészségek kialakulásának folyamata.....................109
4. A mozgásos cselekvéstanulás feltételei (Dr. Nádori László)..........113
4.1 Társadalmi feltételek ...................................................................................113
4.11 A nyelv...................................................113
4.12 Motiváció..............114
4.13 A feladat megértése .................................................................................114
4.2 Biológiai feltételek............................................114
4.21 Kiindulószint ................................................115
4.22 A testnevelés környezethatása....................................................................115
4.23 Funkcióérettség és mozgásfeladat tanulás................................................116
4.3 Az oktatási, képzési célok egymást követése.......................117
5. A képességek komplex értelmezése............................................................118
5.1 A motoros képességek fogalma...............................118
5.11 Kondícionális képességek......................................119
5.12 Koordinációs képességek..............................................................................121
5.121 Koordinációs képességek és a mozgáskészségek kapcsolata....................122
5.2 A motoros képességek és mozgáskészségek kölcsönhatása......................123
5.3 A mozgásfejlődés életkori jellemzői..................................124
5.31 Gyermekkori mozgásfejlődés......................................................................124
5.32 Serdülőkori mozgásfejlődés..........................................................................127
IV. Az iskolai nevelés és oktatás terve (Dr. Báthori Béla)..............128
1. Tantervelméleti alapismeretek .................................................................128
1.1 A tanterv fogalma, elvi kérdései..................................................................129
1.11 A tanterv funkciója, terjedelme..................................................................131
1.12 A tanterv tananyagának kapcsolatai..........................................................133
1.13 A testnevelési tantervek anyagkiválasztásáról..........................................134
1.14 A tantervek fajtái...............................................................138
1.2 Az érvényben levő testnevelési tantervek..................................................139
1.21 A tantervváltás előzményei, folyamata...................................139
1.22 A testnevelési tantervek felépítése, szerkezete..........................................140
1.23 A tantervek konkrét cél- és feladatmeghatározásai..................................140
1.24 A tantervi tananyag megválasztását befolyásoló szempontok................143
1.25 A tantervi anyag elrendezése iskolafokokon és osztályokon belül..........148
1.26 A tantervek követelményrendszere.....................................150
1.27 Módszertani ajánlások. Tantervi útmutató. Taneszközök...............153
V. A tanítás-tanulás tervezése (Dr. Báthori Béla)..............154
1. A szakpedagógia tervezőmunka elméleti, elvi összefüggései..............154
1.1 A testnevelés tanmenete..............................................................................155
1.11 A tanmenetkészítés......................................................................................156
1.111 Az anyagkiválasztás....................................................................................156
1.112 Tananyag és követelménybontás................................................................158
1.113 A tanítási anyag elrendezése........................................................................160
1.114 A tanmenet formája ..................................................................................163
2. A testnevelési óra (Dr. Arday László)........................................................166
2.1 A tanóra feladatai és a tananyag összefüggései..........................................167
2.11 A testnevelési óra szerkezete, felépítése......................................................169
2.12 A testnevelési óra tartalma, részletes feladatai..........................................173
2.13 Az óratervezés menete....................................................................179
2.2 A testnevelési órák típusai..........................................................................183
2.21 A kettős testnevelési órák (Dr. Báthori Béla)............................................184
2.22 Balesetelhárító, -megelőző intézkedések és a gondozás............................186
2.23 Felkészülés a tanórákra................................................................................188
3. Terhelés..............189
3.1 A terhelés és pihenés értelmezése a testnevelési tanórákon......................189
3.11 Terhelési sajátosságok..................................................................................191
3.12 A terhelés fokozatossága, sokoldalúsága....................................................192
3.13 A terhelés pedagógiai szabályozása............................................................194
3.2 A terhelés ellenőrzése és elemzése................................................................196
VI. Az oktatás, képzés módszertana (Dr. Báthori Béla)..............197
1. A tanításmódszertan fejlődési tendenciái, sajátos vonásai......................197
1.1 A tanítási módszer megválasztásának alapkérdései..................................199
1.11 Életkor, képességek, tananyag....................................................................199
1.12 Mozgástapasztalat ...............................................201
1.13 Érdeklődés, motiváció....................................202
1.2 Cél, tananyag, követelmény és módszer kapcsolatai..............206
1.21 Tanulási célszintek és a tanítási módszer összefüggése..........206
2. Az ismeretátadás és feldolgozás módszerei...........................208
2.1 Az ismeretnyújtás formái.........................................209
2.11 Verbális ismeretnyújtás........................................209
2.12 Vizuális ismeretnyújtás........................................210
2.2 A feldolgozás módjai..........................................214
2.21 A feldolgozó gyakorlás.........................................214
2.22 A rávezető eljárások...........................................215
2.23 Az előkészítő gyakorlatok......................................217
2.231 Az előkészítő gyakorlatok ismertetése és vezetése..................217
2.24 Az egész és résztanulásos oktatási módszer........................220
2.3 A mozgásos cselekvésformák rögzítése...........................224
2.31 A hibafeltárás elvei és a javítás módszerei.........................224
2.32 A gyakorlás elosztása, tervezése.................................228
2.4 A mozgáskészségek megszilárdítása.............................230
2.41 Körben bővülő oktatási menet.................................230
2.42 Gyakorlóhelyzetek, feladathelyzetek és az alkalmazás..............231
2.5 Az oktatás irányításának módszerei .............................233
2.51 A programozott oktatás lehetőségei a testnevelésben...............235
2.52 A tapasztalat és elmélet összefüggései az oktatásban...............237
3. A motoros képességek fejlesztése, képzése az iskolai testnevelésben (Dr.
Nádori László)...............................................240
3.1 A motoros képességek fejlesztésének módszerei....................241
3.11 Az izomerő fejlesztése a testnevelési órán.......................242
3.111 Erőfajták....................................................243
3.112 Az erőfejlődés életkori lefutása..................................245
3.12 Az állóképesség fejlesztése testnevelési órán.......................249
3.121 Alapállóképesség .............................................249
3.122 Gyorsasági állóképesség........................................250
3.13 A gyorsaság fejlesztése.............................................251
3.14 A koordinációs képességek fejlesztése a testnevelési órán............254
3.141 Fejlesztési módszerek..........................................256
3.15 Mozgékonyság, hajlékonyság...................................262
3.151 A mozgékonyság, hajlékonyság fejlesztése a testnevelési órán........262
3.16 Testtartás ...................................................264
4. A foglalkoztatás szervezeti formái (Dr. Báthori Béla)...............265
4.1 Együttes foglalkoztatás........................................266
4.11 Csoportonkénti foglalkoztatás..................................267
4.12 Egyenkénti foglalkoztatás..................................... 267
4.2 Csapatfoglalkoztatás .......................................... 268
4.21 Együttes csapatfoglalkoztatás....................................................................269
4.22 Csoportonkénti csapatfoglalkoztatás..........................................................269
4.23 Egyenkénti csapatfoglalkoztatás ............................269
4.24 A csapatfoglalkozások szervezése................................270
4.3 A köredzéses foglalkoztatás....................................271
5. Az ellenőrzés, értékelés, teljesítménymérés........................272
5.1 Az ellenőrzés elvi kérdései, a tanulói teljesítmény összetevői..............272
5.11 Az ellenőrzés funkciója...................................274
5.12 Az ellenőrzés nevelési jelentősége és formái a testnevelésben.........275
5.2 Értékelés, osztályzás..........................................277
5.21 Az értékelés különböző pedagógiai szemléletei.....................279
5.22 Az osztályzás nélküli értékelésről................................280
5.3 Teljesítménymérés............................................282
5.31 Az erőnlét és mérése az iskolában......................282
Bibliográfia
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem