1.066.739

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A természetrajztanítás módszertana

Szerző
Budapest
Kiadó: Közoktatásügyi Kiadóvállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 246 oldal
Sorozatcím: Szocialista Nevelés Könyvtára
Kötetszám: 10
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv elemi iskolai tanítók és tanítóképzősök számára készült. Az író a természetismeret módszertanának újabb tantervi követelményeihez alkalmazkodott.
A könyv két részből áll. Az első... Tovább

Előszó

Ez a könyv elemi iskolai tanítók és tanítóképzősök számára készült. Az író a természetismeret módszertanának újabb tantervi követelményeihez alkalmazkodott.
A könyv két részből áll. Az első részben a természetismeret tanításának általános módszertani kérdéseit tárgyaljuk, a második részben módszertani útmutatást adunk minden egyes osztály tananyagának tanításához.
A természetismeret módszertanának alapfeladata, hogy a tanítót megtanítsa az ismeretek továbbadására. Ahhoz, hogy jól tudjunk tanítani, jól kell értenünk az oktatás folyamatát. Ezzel a kérdéssel a könyv első részében külön fejezetben (III. fejezet) foglalkozunk.
A könyvben nagy figyelmet fordítottunk a természetismereti órákon végzett nevelőmunka módszertanának kérdéseire is. A neveléssel egybekötött oktatás eszméje véglegesen bevonult a pedagógiába, de ennek módszertanát ezideig csak kevéssé dolgozták ki. A könyv kísérletet tesz arra, hogy ezt a lényeges hiányt pótolja.
A természetismeret tanításában a szemléletesség elvének megvalósítása megkívánja, hogy a tanító nagy gondot fordítson az iskolának különböző taneszközökkel való felszerelésére. Tekintve, hogy a háború következtében taneszközökben nagy hiány mutatkozik, a könyvben nagy figyelmet fordítottunk ilyen eszközök sajátkezű elkészítésének tárgyalására. Ezeknek az eszközöknek leírását a szerző szíves engedelmével P. A. Zavitajev "Taneszközök természetismereti foglalkozáshoz" című könyvéből vettük át. Vissza

Tartalom

Előszó az első kiadáshoz3
Előszó a második kiadáshoz5
Bevezetés7
A természetismeret tanításának feladatai az iskola alsó osztályaiban9
A természettudomány jelentősége9
Természetismeret alsó osztályos tanításának oktatási feladatai9
A természetismeret alsó osztályos tanításának nevelési feladatai11
A természetismeret helye a tantervben13
A természetismeret helye a tantervben13
A természetismeret alsó osztályos tanításának sajátságai13
A természeti környezet megismerésének elve14
A tananyag rendszerezésének elve15
Az első osztály tananyaga16
A második osztály tananyaga18
A negyedik osztály tananyaga19
A természetismeret oktatásának elemzése19
A tanulás tudatossága19
Az érzékelés szerepe20
A képzetek jelentősége21
A tárgy képzetének kialakítása megfigyelés útján22
Képzet keletkezése a tárgy leírása útján24
A fogalom jelentősége a természet megismerésében25
A fogalom jelentősége a természetismeret tanítátásában26
A fogalomképzés irányításának jelentősége27
A fogalmak kialakításának módszere28
A fogalmak fejlődése32
A fogalmak elsajátításának ellenőrzése33
A természeti törvények megismerésének jelentősége34
A természeti törvények a természetismeret tanításában35
Az összefüggések felismerésének irányítása36
A természeti összefüggések megismertetésének módszere37
A gyermekek gondolkodásának aktivizálása40
A természeti törvényekről szerzett ismeretek ellenőrzése és rögzítése42
Az ítéletalkotás irányítása43
A következtetési készség fejlesztése44
Az elmélet és gyakorlat kapcsolata45
A gyakorlatban szükséges szokások kialakításának módszerei48
Összefoglalás49
A természetismeret tanításának módszere, eljárásai és formái50
A módszerek különbözősége50
Megfigyelés az osztályban végzett gyakorlati munka során52
Természeti tárgyak bemutatása az osztályban56
Kísérletek bemutatása57
Megyfigyelés a kiránduláson58
Tartós megfigyelés a természetben és az élő sarokban63
Megfigyelés és gyakorlati munka az iskola veteményeskertjében63
Szemléltető eszközök bemutatása65
A tanító táblái, rajzai67
Beszélgetés68
A tanító elbeszélései71
Magyarázó olvasás71
Az ismeretek rögzítésének és ellenőrzésének módszerei72
Rajzok a tanuló füzetében72
Feljegyzések a füzetbe73
Házi feladatok74
A tanult anyag ismétlése75
Az ismeretek ellenőrzése75
Osztályozás76
A nevelői munka módszertana a természetismereti órában78
Tanítás és nevelés78
A materialista természetszemlélet megalapozása78
A hazaszeretetre való nevelés82
A természet tanulmányozása iránti érdeklődés nevelése84
Hogyan vértezzük fel a tanulókat a természet tanulmányozásának módszereivel85
A gondolkodásra való nevelés88
Munkára nevelés89
Esztétika nevelés91
Egészségügyi szokásokra való nevelés91
A természetismereti óra 93
A természetismereti órák sajátosságai93
A tanórák rendszeressége94
A tanórák típusai és felépítése94
A természetismeret tanítása két osztály egyidejű foglalkoztatása esetén97
Osztályonkívüli természetismereti munka99
A osztályonkívüli munka jelentősége99
Az osztályonkívüli munka tartalma100
Közös munka100
Tanulóköri munka101
A munkamódszerek változása osztályként105
Osztályonkívüli olvasás105
Példák tanulóköri munkákra106
Természetismereti taneszközök109
A taneszközök jelentősége a természetismeret tanításában109
A taneszközök fajtái110
Az órákon tanulmányozott szemléltető eszközök, természeti tárgyak111
Tárgyak és jelenségek ábrái. Illusztratív szemléltető eszközök 113
Segédeszközök115
Kísérleti eszközök120
Kirándulófelszerelés123
Az iskolai "élő sarok" berendezése127
Szemléltető eszközök bemutatására szolgáló felszerelés134
A tanfelszerelés őrzése és javítása134
Az iskolák veteményeskertje135
A veteményeskertben végzett munka jelentősége135
Milyen munkákat végeztessünk a veteményeskertben?136
A munka megszervezése és módszertana136
Az iskola veteményeskertjének berendezése136
A tanítás anyaga- és módszere az osztályban
Ősz
Tananyag138
A természetről alkotott képzetek tisztázása139
Kirándulunk az erődbe (parkba)140
A levelek feldolgozása az osztályban142
Gyűjtemény készítése145
A fa felhasználása145
A természet naptára146
Az ősz tárgykörének ismétlése149
Tél
Tananyag150
A természet naptára151
A hó és a jég sajátosságai151
Megfigyelések a hótakarón155
A lucfenyő és az erdei fenyő156
Háziállatok és vadállatok158
Nálunk telelő madarak megfigyelése158
Tavasz
Tananyag159
Tavaszi naptár160
A hó alól szabaduló termőföld megfigyelése162
A rügyfakadás megfigyelése162
Szobanövények164
Kirándulás a folyóhoz jégzajlás idején164
Kirándulás az erődbe rügyfakadás idején165
Az első tavaszi virágok165
Fa, bokor, fű166
Nyár
Munka az iskola veteményeskertjében167
Az ember és egészségenek ápolása171
Nyári feladatok172
II. osztály
A veteményeskert
Tananyag175
Kirándulás a veteményeskertbe175
Zöldségfélék tanulmányozása az osztályban178
A veteményeskert gaznövényei180
A veteményeskert kártevői181
A veteményeskert hasznos állatai182
Ismétlési óra183
Az erdő
Tanyanag184
Kirándulás az erdőbe184
Munka az osztályban187
Az erdő
Tananyag184
Kirándulás az erdőbe184
Munka az osztályban187
A gyümölcsöskert
Tananyag188
Kirándulás a gyümölcsöskertbe189
Munka az osztályban191
Az állatokról szerzett ismeretek általánosítása191
Munka a veteményeskertben192
Az ember és egészségének védelme195
Nyári feladatok196
III. osztály
A nyári feladatok megbeszélése196
Természeti naptár196
Fenológiai megfigyelések200
Növények (Növények felhasználása)
Tananyag202
Kultúrnövények és vadnövények202
Gabonafélék204
Takarmánynövények205
Zöldségfélék és burgonya205
Ipari növények208
Gyógynövények209
Vadonnövé ehető növények210
Az anyag ismétlése és az ismeretek ellenőrzése210
Munka a veteménykertben211
Hasznos és kártékony állatok
Tananyag 211
Kirándulás az állatgazdaságba211
Állatok tanulmányozása az osztályban212
Az ember és egészségének védelme
Tananyag215
Megfigyelés a testünkön215
A csontváz215
Az érzékszervek217
Egészségügyi-higiéniai szokásokra való nevelés219
Nyári feladatok219
IV. osztály
Nyári feladatok megbeszélése220
Hogyan kezdjük el tanítani az "Élettelen természet" c. tantárgyat220
Tananyag220
A természet fogalma220
Élő és élettelen természet221
A test és az anyag222
A víz
Tananyag222
Kísérletek "A víz" tárgykörből223
A víz: folyadék223
Oldható és nem oldható anyagok224
A víz forralása és elpárologtatása225
A levegő
Tananyag226
Kísérletek a "levegő" tárgyköréből226
Hogyan alakítsuk ki a levegő anyagi voltának fogalmát226
Milyen érzékszerveinkkel érzékelhetjük a levegőt227
A levegőnek térfogata van228
A levegőnek súlya van230
A "gáz" fogalmának kialakítása230
Hasznos ásványok
Tananyag232
A tárgykör tanulmányozásának módszere232
A gránit elmálása232
A vas, az acél, és a nyersvas235
A fémek közös tulajdonságai236
A termőtalaj
Tananyag238
Hogyan dolgozzuk fel ezt a tárgykört238
Kirándulás a szakadékba238
Munka az iskola kertjében240
Nyári feladatok240

M. N. Szkátkin

M. N. Szkátkin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: M. N. Szkátkin könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A természetrajztanítás módszertana A természetrajztanítás módszertana A természetrajztanítás módszertana

Könyvtári könyv volt. A borító foltos, kopott.

Állapot: Közepes
2.480 Ft
1.980 ,-Ft 20
10 pont kapható
Kosárba