André Barre - Albert Flocon: A görbe vonalú perspektíva (A vizuális tértől a képi építkezésig) | 7 |
Bevezetés | 9 |
Az abszolút kép nyomában | 11 |
Természet, tárgyak, kontúrok | 11 |
A kontúrok megrajzolása | 14 |
A tér mérése | 15 |
Pontosság és vonatkoztatási rendszer | 19 |
Egy fal | 20 |
Egy torony | 24 |
Egy négyzet alakú homlokzat | 25 |
A hagyományos kép | 27 |
Klasszikus perspektíva | 27 |
Nézőpont | 30 |
A klasszikus perspektíva korlátai | 31 |
Egy téveszme | 33 |
A rajz mint tárgy | 35 |
A vizuális kép | 37 |
A formák észlelése | 37 |
Foveális látás és periférikus látás | 38 |
Az egyenesek észlelése | 39 |
Egy fantazma | 42 |
A valóság, a rajz, a mentális kép | 43 |
A kép relatív | 44 |
Egy új perspektíva | 44 |
L. F. Zsegin: A festészeti mű nyelve (formakonvenció a régi művészetben) | 47 |
A perspektíva fajtái | 49 |
Eltérések a vonalperspektíva szabályaitól | 49 |
A dinamikus nézőpont | 51 |
A fordított perspektíva | 52 |
A fordított perspektíva nyilvánvaló formái | 52 |
A fordított perspektríva rejtett formái | 52 |
Kiterített és "síkszerű" ábrázolás | 53 |
A forma homorúsága a fordított perspektívában | 53 |
A "hordószerű" forma | 54 |
A "tőlünk" való eltávolodás és a "felénk" irányuló eltolódás | 55 |
"Oldalirányú eltolódás" és "fölfelé irányuló eltolódás" | 55 |
A hullámforma megváltozása a fordított perspektíva rendszerében | 56 |
A látómező leszűkülése | 57 |
Az ábrázolt elemek - azonos méretszinten | 58 |
A domináns nézőpont | 59 |
Az erősen összetartó perspektíva | 59 |
Az erősen összetartó vonalak formái | 59 |
Az előtér | 62 |
A párhuzamos perspektíva | 65 |
Ábrák | 67 |
Képek | 82 |
Jean Clair: Marcel Duchamp és a perspektivisták tradíciója | 101 |
A kép mint üvegfal | 104 |
A geometrikus és a perspektivikus | 106 |
A perspektívák figurái | 108 |
Egy szemmel nézendő dolgok | 114 |
Anamorfózisok | 116 |
Az anamorfózisok az anglifoszig | 119 |
Vésetek és feliratok | 120 |
A nemiség kérdése | 121 |
Képek | 125 |
Noel Mouloud: A festészet és a tér (Vizsgálódás az esztétikai élmény formai feltételeiről) | 157 |
Észrevételek az érzékelt tér és a festészeti tér összefüggéseiről | 159 |
A látás és a festészet tere | 171 |
Tektonikus és plasztikus sajátosságaik | 171 |
A színes struktúrák a látómező és a festészeti alkotás szervezettségében | 180 |
Képek | 189 |
Gunter Nitschke - Philip Thiel: Az élt környezet anatómiája | 195 |
Az élt (konkrét) és a matematikai (absztrakt) tér szerkezete | 197 |
A környezetélmény hagyományos japán ábrázolási módszereinek példái | 200 |
A hagyományos japán tértudat dimenziói | 200 |
Térélmény korrelatív jelek eloszlásának megértésével, ábrázolásával és alkotásával | 201 |
tér- vagy környezeti tulajdonságok ábrázolása szimbolikus "mandala" jelekkel | 201 |
tér- vagy környezettulajdonságok bemutatása index jelekkel: "Hagyományos japán térképek" | 203 |
Tér- vagy környezettulajdonságok konstru kciója ikonikus jelekkel: "A hagyományos japán 'un-en' ábrázolási technika" | 204 |
A térélmény mozgás, idő és hangulat által strukturált folyamatként értelmezve, ábrázolva és alkotva | 205 |
A hagyományos japán "tekercsképek" vagy "emakimonók" | 205 |
A "fuk inuke-yatai" ábrázolási technika | 207 |
Hagyományos és modern japán ötvonalábrázolások | 207 |
Jegyzetek | 208 |
Képek | 211 |