1.061.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A teológia foglalata II/1.

Quaestio 1-114.

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Gede Testvérek Bt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 792 oldal
Sorozatcím: Keresztény és konzervatív gondolkodók
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-929-873-6
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Aquinói Szent Tamás fő művét, A teológia foglalatát három részre osztotta. A második rész arról szól, hogy az Isten által teremtett ember hogyan képes visszatalálni élete cselekedeteivel Istenhez, végső céljához. A második rész két további egységre tagolódik: az első általános erkölcstan, a második az egyes erények erkölcstana. Szent Tamás tehát az erkölcstant a dogmatikai jellegű részek közé helyezi, mert nem lehet egymástól elszakítani a dogmatikát és az erkölcstant, hiszen mindkettő uralkodó szempontja a hit által megvilágosított emberi értelem, sajátos tárgya pedig az önmagát kinyilatkoztató Isten. A második rész erkölcstana tehát a XXI. század elején is érvényes tanítás. E jelen könyv, amely 114 kérdésből áll, az általános erkölcstant tartalmazza. Bemutatja az ember végső célját, a boldogságot, az arra törekvő emberi cselekedetek jellegét és mozzanatait, erkölcsi jóságuk feltételeit. Az azokra jelentős hatást gyakorló emberi érzelmeket tárgyalja és itt fontos pszichológiai... Tovább

Fülszöveg

Aquinói Szent Tamás fő művét, A teológia foglalatát három részre osztotta. A második rész arról szól, hogy az Isten által teremtett ember hogyan képes visszatalálni élete cselekedeteivel Istenhez, végső céljához. A második rész két további egységre tagolódik: az első általános erkölcstan, a második az egyes erények erkölcstana. Szent Tamás tehát az erkölcstant a dogmatikai jellegű részek közé helyezi, mert nem lehet egymástól elszakítani a dogmatikát és az erkölcstant, hiszen mindkettő uralkodó szempontja a hit által megvilágosított emberi értelem, sajátos tárgya pedig az önmagát kinyilatkoztató Isten. A második rész erkölcstana tehát a XXI. század elején is érvényes tanítás. E jelen könyv, amely 114 kérdésből áll, az általános erkölcstant tartalmazza. Bemutatja az ember végső célját, a boldogságot, az arra törekvő emberi cselekedetek jellegét és mozzanatait, erkölcsi jóságuk feltételeit. Az azokra jelentős hatást gyakorló emberi érzelmeket tárgyalja és itt fontos pszichológiai megállapításokat is tesz. Majd bemutatja az ember ismételt cselekedeteivel kialakított készségeket, és azokon belül az erkölcsi értelemben jó készségeket, az erényeket, és a rossz készségeket, a bűnöket a maguk általános természetében. Az ember erkölcsi útjelzői a törvények, ezért Isten örök törvényéről, a természettörvényről, valamint az isteni és emberi tételes törvényekről is szól. S végül, mivel Isten természetfeletti ajándéka, vagyis az isteni kegyelem a végső cél elérésének nélkülözhetetlen feltétele, ez a kötet az isteni kegyelem bemutatásával zárul. Aquinói Szent Tamást, mint filozófust és teológust minden korban a pápák nagyra értékelték. XIII. Leó pápa például így jellemezte őt: „Az értelmet megkülönböztette a hittől, mégis harmonikusan összeegyeztette,... olyannyira, hogy az elme, amely szinte szárnyakkal emelkedik Tamás emberi magaslataiba, csaknem képtelen már magasabbra emelkedni, és szinte lehetetlen, hogy az ész a hitnek több és jobb segítséget adjon, mint amit már Tamás által adott." A jelenlegi pápánk, XVI. Benedek pedig kijelentette, hogy az Egyház a maga pasztorális stratégiájában nem követi a kortárs nyugati világ divatjait, hanem hű marad Szent Tamás gondolatvilágához, amellyel Ő, a pápa teljesen egyetért, és nagyra értékeli Szent Tamás nagyságát és tanítását. Vissza

Tartalom

Előszó-------------------------------------------------- 5
I. KÉRDÉS
Az ember végső céljáról
- nyolc szakaszban____________________________ 5
II. KÉRDÉS
Azokról, amikben az ember boldogsága áll
- nyolc szakaszban---------------------------- 13
III. KÉRDÉS
Mi a boldogság?
- nyolc szakaszban ___________________________ 22
IV. KÉRDÉS
A boldogság követelményeiről
- nyolc szakaszban ............................ 32
V. KÉRDÉS
A boldogság eléréséről
- nyolc szakaszban ____________________________ 41
VI. KÉRDÉS
Az akarati és az akarattal ellentétes actusról
- nyolc szakaszban............................ 51
VII. KÉRDÉS
Az emberi cselekedetek körülményeiről
- négy szakaszban _____________________________ 61
VIII. KÉRDÉS
Az akaratról, mik az akarat tárgyai?
- három szakaszban -------------------------- 65
IX. KÉRDÉS
Az akarat motívumáról
- hat szakaszban ------------------------------- 69
X. KÉRDÉS
A módról, ahogy az akarat indítva van
- négy szakaszban ............................ 76
XI. KÉRDÉS
Az élvezetről, ami az akarat actusa
- négy szakaszban ............................ 81
XII. KÉRDÉS
A szándékról
- öt szakaszban --------------------------------- 85
XIII. KÉRDÉS
A választásról, ami az akarat actusa az eszközökre vonatkozóan
- hat szakaszban_______________________________ 89
XIV. kérdés
A megfontolásról, ami a választást megelőzi
- hat szakaszban --------95
XV. KÉRDÉS
A beleegyezésről, ami az akarat actusa az eszközökre vonatkozóan
- négy szakaszban ----------101
XVI. KÉRDÉS
A használatról, ami az akarat actusa az eszközökre vonatkozóan
- négy szakaszban --------------------------105
XVII. KÉRDÉS
Az akarattól parancsolt actusokról
- kilenc szakaszban ------------------------108
XVIII. KÉRDÉS
Az emberi cselekedetek jóságáról és rosszaságáról általában
- tizenegy szakaszban --------------------117
XIX. KÉRDÉS
Az akarat belső actusának jóságágól és rosszaságáról
- tíz szakaszban -----------------------------130
XX. KÉRDÉS
A külső emberi cselekedetek jóságáról és rosszaságáról
- hat szakaszban ----------------------------141
XXI. KÉRDÉS
Azokról, amik az emberi cselekedeteket jóság vagy rosszaság szempontjából követik
- négy szakaszban --------------------------147
XXII. KÉRDÉS
A lélek szenvedélyeinek hordozóalanyáról
- három szakaszban .......................152
XXIII. KÉRDÉS
A szenvedélyek közötti különbségről
- négy szakaszban ______________________156
XXIV. KÉRDÉS
A lélek szenvedélyeiben található jóról és rosszról
- négy szakaszban ________________161
XXV. KÉRDÉS
A szenvedélyek egymáshoz való viszonyáról
- négy szakaszban____________165
XXVI. KÉRDÉS
A lélek szenvedélyeiről sajátosan, és először a szeretetről
- négy szakaszban______________________170
XXVII. KÉRDÉS
A szeretet okáról
- négy szakaszban ____________________________175
XXVIII. KÉRDÉS
A szeretet okozatairól
- hat szakaszban_______________________________179
XXIX. KÉRDÉS
A gyűlöletről
- hat szakaszban_______________________________185
XXX. KÉRDÉS
A vágyról
- négy szakaszban_____________________________191
XXXI. KÉRDÉS
Az élvezetről, a természete szerint
- nyolc szakaszban ____________________________195
XXXII. KÉRDÉS
Az élvezet okáról
- nyolc szakaszban____________________________204
XXXIII. KÉRDÉS
Az élvezet okozatairól
- négy szakaszban ............................213
XXXIV. KÉRDÉS
Az élvezet jóságáról és rosszaságáról
- négy szakaszban ----------------------------217
XXXV. KÉRDÉS
A fájdalomról, illetve a szomorúságáról önmagában
- nyolc szakaszban............................222
XXXVI. KÉRDÉS
A szomorúság vagy a fájdalom okairól
- négy szakaszban-----------------------------233
XXXVII. KÉRDÉS
A fájdalom vagy a szomorúság okozatairól
- négy szakaszban ----------------------------237
XXXVIII. KÉRDÉS
A szomorúság, illetve a fájdalom gyógyszereiről
- öt szakaszban---------------------------------241
XXXIX. KÉRDÉS
A szomorúság, illetve a fájdalom jóságáról és rosszaságáról
- négy szakaszban-----------------------------245
XL. KÉRDÉS
A haragvóképesség szenvedélyeiről, és először a reményről és a kétségbeesésről
- nyolc szakaszban ------------------------249
XLI. KÉRDÉS
A félelemről, önmagában
- négy szakaszban --------------------------256
XLII. KÉRDÉS
A félelem tárgyáról
- hat szakaszban ............................261
XLIII. KÉRDÉS
A félelem okáról
- két szakaszban ----------------------------267
XLIV. KÉRDÉS
A félelem okozatairól
- négy szakaszban .........................269
XLV. KÉRDÉS
A merészségről
- négy szakaszban -------------------------273
XLVI. KÉRDÉS
A haragról, önmagában véve
- nyolc szakaszban ------------------------277
XLVII. KÉRDÉS
A harag létesítő okáról és orvosságairól
- négy szakaszban _________________________285
XLVIII. KÉRDÉS
A harag okozatairól
- négy szakaszban _________________________289
XLIX. KÉRDÉS
A készségekről általában, lényegüket illetően
- négy szakaszban -------------------------294
L. KÉRDÉS
A készségek hordozóalanyáról
- hat szakaszban ----------------------------300
Ll. KÉRDÉS
A készségek okáról, keletkezésüket illetően
- négy szakaszban -------------------------309
Lll. KÉRDÉS
A készségek növekedéséről
- három szakaszban ......................314
LIII. KÉRDÉS
A készségek pusztulásáról és kisebbedéséről
- három szakaszban _______________________319
LIV. KÉRDÉS
A készségek megkülönböztetéséről
- négy szakaszban----------323
LV. KÉRDÉS
Az erényekről, lényegüket illetően
- négy szakaszban ---------------------------328
LVI. KÉRDÉS
Az erény hordozóalanyáról
- hat szakaszban -------------------------------333
LVII. KÉRDÉS
Az értelmi erények megkülönböztetéséről
- hat szakaszban -------------------------------340
LVIII. KÉRDÉS
Az erkölcsi erényeknek az értelmi erényektől való megkülönböztetéséről
- öt szakaszban --------------------------------348
LIX. KÉRDÉS
Az erkölcsi erénynek a szenvedéllyel való összehasonlításáról
- öt szakaszban---------------------------------354
LX. KÉRDÉS
Az erkölcsi erények egymástól való megkülönböztetéséről
- öt szakaszban ---------------------------------360
LXI. KÉRDÉS
A sarkalatos erényekről
- öt szakaszban --------------------------------367
LXII. KÉRDÉS
A teológiai erényekről
- négy szakaszban ............................374
LXIII. KÉRDÉS
Az erények okáról
- négy szakaszban-----------------------------378
LXIV. KÉRDÉS
Az erények középső értékéről
- négy szakaszban ----------------------------383
LXV. KÉRDÉS
Az erények összefüggéséről
- öt szakaszban---------------------------------388
LXVI. KÉRDÉS
Az erények egyenlőségéről
- hat szakaszban -------------------------------395
LXVI1. KÉRDÉS
Az erények fennmaradásáról a földi élet után
- hat szakaszban _______________________________403
LXVIII. KÉRDÉS
Az ajándékokról
- nyolc szakaszban ____________________________411
LXIX. KÉRDÉS
A boldogságokról
- négy szakaszban ----------423
LXX. KÉRDÉS
A Szentlélek gyümölcseiről
- négy szakaszban ........................- 429
LXXI. KÉRDÉS
A rossz készségekről és a bűnökről, önmagukban
- hat szakaszban ...............................434
LXXII. KÉRDÉS
A bűnök megkülönböztetéséről
- kilenc szakaszban ...........................442
LXXIII. KÉRDÉS
A bűnök egymás közötti összehasonlításáról
- tíz szakaszban ................................453
LXXIV. KÉRDÉS
A bűnök hordozóalanyáról
- tíz szakaszban ................................465
LXXV. KÉRDÉS
A bűnök okairól általában
- négy szakaszban .............................477
LXXVI. KÉRDÉS
A bűn okairól sajátosan
- négy szakaszban ............................481
LXXVII. KÉRDÉS
A bűn okáról az érzékekhez kötött törekvés részéről
- nyolc szakaszban............................486
LXXVIII. KÉRDÉS
A rosszindulatról, mint a bűn okáról
- négy szakaszban ............................496
LXXIX. KÉRDÉS
A bűn külső okairól,
elsősorban Isten oldaláról
- négy szakaszban ............................501
LXXX. KÉRDÉS
A bűn okáról a Sátán oldaláról
- négy szakaszban ............................506
LXXXI. KÉRDÉS
A bűn okáról az ember oldaláról
- öt szakaszban .................................510
LXXXII. KÉRDÉS
Az áteredő bűnről, a lényegét illetően
- négy szakaszban .............................517
LXXXIII. KÉRDÉS
Az áteredő bűn hordozóalanyáról
- négy szakaszban .............................521
LXXXIV. KÉRDÉS
A bűn okáról, amennyiben az egyik bűn egy másik bűn oka
- négy szakaszban--------------525
LXXXV. KÉRDÉS
A bűn következményeiről, és elsősorban a természet javának megromlásáról
- hat szakaszban _______________________________5301
LXXXVI. KÉRDÉS
A bűnszennyről
- két szakaszban _______________________________538
LXXXVII. KÉRDÉS
A büntetés terhéről
- nyolc szakaszban ____________________________540
LXXXVIII. KÉRDÉS
A bocsánatos és halálos bűnről
- hat szakaszban_______________________________549
LXXXIX. KÉRDÉS
A bocsánatos bűnről önmagában
- hat szakaszban _______________________________557
XC. KÉRDÉS
A törvény lényegéről
- négy szakaszban ............................564
XCI. KÉRDÉS
A törvények különbözőségéről
- hat szakaszban ...............................568
XCII. KÉRDÉS
A törvény hatásairól
- két szakaszban________________________________575
XCIII. KÉRDÉS
Az örök törvényről
- hat szakaszban_______________________________578
XCIV. KÉRDÉS
A természettörvényről
- hat szakaszban _______________________________585
XCV. KÉRDÉS
Az emberi törvényről
- négy szakaszban ----------------------------593
XCVI. KÉRDÉS
Az emberi törvény hatalmáról
- hat szakaszban -------------------------------598
XCVII. KÉRDÉS
A törvények változásáról
- négy szakaszban ----------------------------606
XCIII. KÉRDÉS
A régi törvényről
- hat szakaszban ------------------------------610
XCIX. KÉRDÉS
A régi törvény parancsolatairól
- hat szakaszban -------------------------------618
C. KÉRDÉS
A régi törvény erkölcsi parancsolatairól
- tizenkét szakaszban ------------------------626
Cl. KÉRDÉS
A ceremoniális parancsokról önmagukban
- négy szakaszban ----------------------------644
Cll. KÉRDÉS
A ceremoniális parancsok okairól
- hat szakaszban -------------------------------650
Cili. KÉRDÉS
A ceremoniális parancsok időtartalmáról
- négy szakaszban -----------------------------683
CIV. KÉRDÉS
Az ítélkezési parancsokról
- négy szakaszban -----------------------------690
CV. KÉRDÉS
Az ítélkezési parancsok értelméről
- négy szakaszban -----------------------------695
CVI. KÉRDÉS
Az evangéliumi törvényről, amelyet új törvénynek neveznek, önmagában
- négy szakaszban -----------------------------710
CVII. KÉRDÉS
Az új törvénynek a régivel való összehasonlításáról
- négy szakaszban ----------------------------716
CVIII. KÉRDÉS
Azokról, amiket az új törvény tartalmaz
- négy szakaszban -----------------------------723
CIX. KÉRDÉS
A kegyelem szükségességéről
- tíz szakaszban ................................731
CX. KÉRDÉS
A kegyelemről, a lényegét illetően
- négy szakaszban _____________________________745
CXI. KÉRDÉS
A kegyelem felosztásáról
- öt szakaszban .................................751
CXII. KÉRDÉS
A kegyelem okáról
- öt szakaszban..................................758
CXIII. KÉRDÉS
A kegyelem okozatairól és elsőként a bűnös megigazulásáról
- tíz szakaszban ---------------------------------764
CXIV. KÉRDÉS
Az érdemről
- tíz szakaszban_________________________________777

Aquinói Szent Tamás

Aquinói Szent Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Aquinói Szent Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem