1.062.614

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tehetségesek tanítása

Szerkesztő
Fordító
Lektor
Debrecen
Kiadó: Kossuth Egyetemi Kiadó
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 349 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Hazánkban a politikai és gazdasági változások nyomán mind jobban megélénkül a figyelem a tehetség és a tehetség fejlesztése iránt. Ez az egyre növekvő érdeklődés nem véletlen. A piacgazdaságra való... Tovább

Előszó

Hazánkban a politikai és gazdasági változások nyomán mind jobban megélénkül a figyelem a tehetség és a tehetség fejlesztése iránt. Ez az egyre növekvő érdeklődés nem véletlen. A piacgazdaságra való áttérés ráébreszt bennünket arra, hogy csak azzal gazdálkodhatunk, amivel rendelkezünk, amit a mi országunk igazán nagy értékként tud felmutatni. A legértékesebb nemzeti kincsünk pedig alighanem az emberi tehetség. Talán nem túlzás azt állítani, hogy a jövőnk, a felemelkedésünk a tehetségesek kezében van. Mert ki-ki teszi a dolgát, de új eszmék, elképzelések, tervek csak kevesek agyából pattannak ki.
Mára már ledőltek azok az ideológiai korlátok, amelyek a félreértelmezett egyenlőség nevében - Harsányi István kifejezésével élve - búvópataksorsra ítélték a magyar tehetségügyet. A tehetség fejlesztése immáron nem mostohagyermeke a magyar oktatásnak. Mint feladat, bekerült az Oktatási Törvénybe és a Nemzeti Alaptantervbe is.
Most látjuk azonban, hogy bármily nemes a cél, a hozzá vezető út bizony hazánkban kimunkálatlan. Hiányoznak azok a felkészült pedagógusok, akik ezt a munkát kellő hozzáértéssel tudják végezni, és a vonatkozó, magyar nyelvű szakirodalmakban sem bővelkedünk. Ilyen helyzetben minden segítség jól jön. Ránk fér az a tapasztalat, amit a tehetségfejlesztésben élen járó országok a magukénak mondhatnak. Különösen sokat tanulhatunk az Egyesült Államoktól, ahol 1972-ben kongresszusi határozat, 1978-ban pedig törvény született a tehetségesekkel való megfelelő foglalkozás előmozdítása érdekében. Jelen munka tematikus válogatása és fordítása, didaktikai szempontok alapján történő kötetté szerkesztése a tehetségesek tanításának speciális módszereivel és e módszerek szaktudományos hátterével foglalkozó amerikai tanulmányoknak. Anyagát Dorothy Sisk: A tehetségesek kreatív tanítása című gyűjteményes kötetéből állítottuk össze. Rengeteg példán keresztül mutatja be a tehetségesekkel való eredményes foglalkozás szerteágazó problémáit. A tanulhatóság és az elmélyülés érdekében az egyes fejezeteket tartalmi összefoglalók, valamint gyakorlati feladatok követik. Vissza

Tartalom

előszó : 7
1. A tehetség színre lép 9
történeti áttekintés 10
a tehetség meghatározása 14
a kormány szerepvállalásának alakulása 20
összefoglalás 26
gyakorlati feladatok 28
irodalom 29
2. A tehetség természete: Kiket tekintünk tehetségeseknek és hogyan azonosíthatjuk őket? 31
a tehetséget jelző viselkedés jegyek 32
a tehetségesek azonosítása és szűrése 33
azonosítás a speciális populációk esetében 42
az esettanulmány mint azonosítási technika 44
az átfogó kép kialakításának szerepe 45
összefoglalás 46
gyakorlati feladatok 47
irodalom 47
3. A tehetségesek individualizált oktatása 50
önálló kutatás 50
célok és követelmények a tehetségesek individualizált pedagógiai programjaiban 53
individualizált oktatási terv készítése és megvalósítása 58
esettanulmány 65
összefoglalás 74
gyakorlati feladatok 75
irodalom 75
4. A tehetségfejlesztő programok tervezése 77
a programtervezés alapelvei 77
az elmélet és a gyakorlat összhangjának megteremtése 79
a közösségi erőforrások kiaknázása 82
adminisztratív intézkedések 83
a tantervfejlesztés keretei 91
összefoglalás 97
gyakorlati feladatok 98
irodalom 98
5. Tantervi stratégiák a tehetségesek fejlesztéséhez 101
A DIFFERENCIÁLT TEHETSÉGTANTERV KÉSZÍTÉSÉNEK ALAPELVEI ÉS AZ ALAPELVEKHEZ IGAZODÓ TANTERVI STRATÉGIÁK 102
A TANANYAG SŰRÍTÉSE 103
A KUTATÁSHOZ SZÜKSÉGES KÉPESSÉGEK 105
KÉRDEZÉS 111
VIZSGÁLÓDÁS 114
KREATÍV PROBLÉMAMEGOLDÁS 116
SZIMULÁCIÓ 121
FUTURISZTIKA 126
ÖSSZEFOGLALÁS 131
GYAKORLATI FELADATOK 132
IRODALOM 133
A természettudományi tárgyak és a matematika tanítása a tehetségeseknek 135
A TERMÉSZETTUDOMÁNYI TÁRGYAK TANÍTÁSA 136
AJÁNLÁSOK ÉS JAVASLATOK AZ ISKOLÁKNAK 139
A MATEMATIKA TANÍTÁSA 149
AJÁNLÁSOK ÉS JAVASLATOK AZ ISKOLÁKNAK 152
ÖSSZEFOGLALÁS 160
GYAKORLATI FELADATOK 160
IRODALOM 161
A nyelv és irodalom és a társadalomismeret tanítása a tehetségeseknek 164
AZ ANYANYELVI TÁRGYAK TANÍTÁSA 165
AJÁNLÁSOK ÉS JAVASLATOK A NYELV ÉS IRODALOM TANÍTÁSÁHOZ 167
AZ ISKOLÁBA LÉPÉS ELŐTT OLVASNI TUDÓ TEHETSÉGES GYERMEKEK
PROBLÉMÁJA 174
A TÁRSADALOMISMERET TANÍTÁSA 175
AJÁNLÁSOK ÉS JAVASLATOK A TÁRSADALOMISMERET TANÍTÁSÁHOZ 178
ÖSSZEFOGLALÁS 188
GYAKORLATI FELADATOK 189
IRODALOM 190
A tehetségesek tanárai 192
A TEHETSÉGESEK TANÍTÁSÁRA VALÓ ALKALMASSÁG 192
A TANÁROK FELKÉSZÍTÉSE 198
A TEHETSÉGESEK TANÁRAINAK TEKINTETT SZEMÉLYEK 203
A SEGÍTŐ FOGLALKOZÁSÚAK SZEREPE 207
ÖSSZEFOGLALÁS 208
GYAKORLATI FELADATOK 209
IRODALOM 209
9. A tehetségfejlesztő programok értékelése 212
az értékelés fogalma 212
az értékelés legfontosabb jellemzői 213
a tehetséges diákok értékelésének sajátos problémái 220
összefoglalás 228
gyakorlati feladatok 228
irodalom 229
10. A tehetségesek speciális csoportjai 230
az eltérő kulturális hátterű tehetségesek 231
a hátrányos helyzetűek 243
a kimagaslóan kreatívak 248
az akadályozott tehetségesek 252
a tehetséges lányok 255
a kimagaslóan tehetségesek 259
összefoglalás 262
gyakorlati feladatok 264
irodalom 264
11. A tehetséges tanulók személyiségének fejlesztése 268
az önismeret érzelmi összetevőjének jelentősége 269
az önismeret modellje 269
kommunikáció másokkal 282
énintegritás 285
az önirányítás útján 288
a pályával szembeni igények emelése 292
a szülők szerepe a tehetség gondozásában 295
összefoglalás 298
gyakorlati feladatok 299
irodalom 299
12. Új távlatok a tehetségesek tanulásában 301
agykutatás 302
vizualizáció 305
szuggesztopédia 311
biofeedback 312
a technika szerepe az intelligencia értelmezésében 314
összefoglalás - 320
gyakorlati feladatok 321
irodalom 321
13. Tendenciák és problémák a tehetségesek oktatásában 324
a tehetségesek oktatásának helyzete napjainkban 324
a tehetségesek oktatásának tendenciái 326
A TEHETSÉGESEK TANÍTÁSA
NEMZETI JELENTÉSEK AZ ISKOLAI OKTATÁS SZÍNVONALÁRÓL ÉS EZEK AJÁNLÁSAI A TEHETSÉGESEK OKTATÁSA SZÁMÁRA 327
A TEHETSÉGESEK OKTATÁSÁNAK AKTUÁLIS PROBLÉMÁI 333
ÖSSZEFOGLALÁS 336
GYAKORLATI FELADATOK 337
IRODALOM 338
Függelék
ELNÖKVÁLASZTÁS 339
A TEHETSÉGFEJLESZTÉSI SZAKÉRTŐI DIPLOMA MEGSZERZÉSÉHEZ SZÜKSÉGES SZAKMAI KOMPETENCIÁK 343
Névmutató 347
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem