1.045.722

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tehetség

Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása

Szerző
Lektor

Kiadó: ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 215 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-463-850-3
Megjegyzés: Első változatlan utánnyomás. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Egyre nagyobb érdeklődéssel fordul a tudomány, az oktatás és a köznapi ember is a tehetség kérdésköre felé. Egyre többen ismerik fel, érzik meg, hogy a társadalmi változások felgyorsulásával a régen jól működő megoldások gyakran már nem felelnek meg az újabb és újabb kihívásoknak. Világszerte leértékelődnek az új utat keresők találók, valamint a csúcsteljesítmények.
Ugyanakkor a tehetség, a kiemelt zavaró is lehet másságával, eltérő útjaival. A tehetség távolról sem azonos a viszonylag könnyen azonosítható és megérthető magas intelligenciával, inkább valamiféle gondolkodási és viselkedési mód, amely alkalmas új utak, új megoldások és új világok megtalálására.
Ahhoz, hogy minél több tehetség tudja képességeit teljesítménybe fordítani, megfelelő környezetre van szükség. Ennek egyik lényeges eleme a tehetséggondozás, amihez pedig hozzáértő szakemberekre van szükség. A kötet célja a tehetségkutatás területen eltérő eredmények ismertetése, a különböző nézetek és irányzatok, vizsgálati... Tovább

Fülszöveg

Egyre nagyobb érdeklődéssel fordul a tudomány, az oktatás és a köznapi ember is a tehetség kérdésköre felé. Egyre többen ismerik fel, érzik meg, hogy a társadalmi változások felgyorsulásával a régen jól működő megoldások gyakran már nem felelnek meg az újabb és újabb kihívásoknak. Világszerte leértékelődnek az új utat keresők találók, valamint a csúcsteljesítmények.
Ugyanakkor a tehetség, a kiemelt zavaró is lehet másságával, eltérő útjaival. A tehetség távolról sem azonos a viszonylag könnyen azonosítható és megérthető magas intelligenciával, inkább valamiféle gondolkodási és viselkedési mód, amely alkalmas új utak, új megoldások és új világok megtalálására.
Ahhoz, hogy minél több tehetség tudja képességeit teljesítménybe fordítani, megfelelő környezetre van szükség. Ennek egyik lényeges eleme a tehetséggondozás, amihez pedig hozzáértő szakemberekre van szükség. A kötet célja a tehetségkutatás területen eltérő eredmények ismertetése, a különböző nézetek és irányzatok, vizsgálati eredmények, diákoknak és érdeklőknek készült, s akik a tehetség témájában mélyebb, rendszerezett ismereteket kívánnak szerezni.

Vissza

Tartalom

Bevezető gondolatok 5

1. FEJEZET A tehetség fogalmának történeti perspektívái 9
1.1 A korai tehetségképek 10
1.1.1 Misztikus erő 10
1.1.2 Tehetség és elmebetegség 11
1.2 A tehetség tudományos megközelítései 12
1.2.1 A tehetség pszichometriai korszaka 13
1.2.2 A kognitív pszichológia adománya 13
1.3 Tehetségfogalom és modellek 15
1.3.1 A tehetség fokozatai 16
1.3.2 Értelmesség-hangsúlyos tehetségkép 17
1.3.3 Alkotóképesség 19
1.3.4 Kiszélesítő, többdimenziós és rendszerszemléletű modellek . 21
1.3.5 Környezeti tényezők megjelenése a tehetségmodellekben 25
1.3.6 Örökletesség és a környezet szerepe a tehetség kialakulásában 30
1.3.7 Teljesítmény és tehetség 34
1.4 Zárógondolatok 36

2. FEJEZET A tehetség összetevői 39
2.1 Tehetség és képesség 39
2.2 Intelligencia 40
2.2.1 Az intelligencia fogalma és mérése 41
2.2.2 Általános intelligencia versus különálló képességek 41
2.2.3 Öröklődés versus környezet 43
2.2.4 Fiziológiai versus kognitív eljárások az intelligencia mérésében 45
2.2.5 Minimális kognitív modell 46
2.2.6 Intelligencia és tehetség 48
2.3 Kreativitás 50
2.3.1 Kreativitás meghatározása 52
2.2,.2 Kreativitás mint folyamat 54
2.3.3 Kreativitás és személyiség 59
2.3.4 Kreativitás és produktum 62
A kreativitás fejlődése 64
2.3.6 Intelligencia és kreativitás 66
2.3.7 Tehetség és kreativitás 68
2.4 Motiváció 69
2.4.1 Motívumok 69
2.4.2 Teljesítménymotiváció 71
2.4.3 Cél és motiváció 72
2.4.4 Oktulajdonítás és motiváció 72
2.4.5 Én és motiváció 74
2.4.6 Kíváncsiság 75
2. Motiváció és kiemelkedő teljesítmény 78
2.5 Zárógondolatok 81

3. FEJEZET Tehetségtípusok 83
3.1 Tehetségek tudományterületek és képességterületek szerint 83
3.2 Típusok a tehetség megjelenése és társadalmi értéke szerint 86
3.3 Kevert típusok 93
A tehetség 42 típusának Gagné-féle gyűjteménye 96
3.4 Zárógondolatok 98

4. FEJEZET A tehetség kiemelt területei 99
4.1 Nyelvi tehetség 100
4.1.1 Beszédkészség 101
4.1.2 Irodalmi tehetség 101
4.1.3 Alulteljesítés 101
4.1.4 Felülteljesítés 102
4.1.5 Fejlesztés 102
Benjamin Franklin módszere 102
4.2 Matematikai tehetségek 103
4.2.1 A matematikai tehetség fejlődése 103
4.2.2 A matematikai tehetség gondolkodása és jellemzői 104
4.2.3 A matematikai tehetség azonosítása 106
4.2.4 A matematikai tehetségfejlesztése 108
1.4.3 Képzőművészeti tehetségek 109
1.4.1. A képzőművészeti tehetségfejlődése 110
4.3.2 A család és az iskola szerepe 111
A képzőművészeti tehetség azonosítása 112
4.3.4 A képzőművészeti tehetség képességei 114
4.4 Zenei tehetség 115
4.4.1 A zenei tehetség fejlődése 115
4.4.2 A család szerepe a zenei tehetség fejlődésében 117
4.4.3 A zenei tehetség jellemzői 118
4.4.4 A zenei tehetség azonosítása 121
4.4.5 Zeneoktatás 123
Suzuki-módszer 124
4.5 Mozgás- és sporttehetségek 125
4.5.1 A sporttehetség és a környezet 125
4.5.2 Sporttehetség jellemzői és azonosítása 126
4.5.3 Sporttehetség és teljesítmény 127
4.6 Társas/vezetői tehetségek 127
A társas tehetség vizsgálata 128
4.6.2 Vezetői képességek 130
4.6.3 Vezetői képességek vizsgálata 131
4.6.4 Társas készségek és vezetői képességek fejlesztése 134
Morális gondolkodás és tehetség 137
4.7 Zárógondolatok 138

5. FEJEZET A tehetség azonosítása 139
5.1 A tehetségazonosítás elméleti és gyakorlati kérdései 141
Sternberg 141
5.2 Mérési módszerek 145
5.2.1 Értelmi képességeket mérő eljárások 146
Stanford-Binet intelligenciateszt 146
Wechsler-féle intelligenciatesztek 147
Raven-féle mátrixok 148
Kognitív tesztek 149
5.2.2 Figyelem és emlékezet 149
5.2.3 Nehézségek az értelmi képességeket mérő eljárások alkalmazásában 150
5.2.4 A kreativitás mérése 152
Kreativitástesztek 153
A kreatív személyiség azonosítása 154
GIFT kérdőív, 3-4 osztály 156
5.2.5 A kreativitást mérő eljárások kritikái 158
5.3 Kérdőívek, megfigyelési szempontok 159
A tanulók jellemzése 162
Mit tudtok egymásról? 163
Szülői vélemény 164
5.4 Komplex azonosítás és tehetséggondozás 166
5.5 A különféle azonosítási eljárások prediktív ereje 168
5.6 A szűrési és azonosítási folyamat kialakítása, a szükséges eljárások kiválasztása 170
5.6.1 Szűrés 171
5.6.2 Kiválogatás 171
5.6.3 Tesztkiválasztás, saját mérőeszközök és szempontrendszerek kialakítása 173
5.6.4 Azonosítási lehetőségek a gyakorlatban 175
5.7 Zárógondolatok 176

Befejező gondolatok 179
Irodalomjegyzék 181
Névmutató 203
Tárgymutató 209

Dr. Gyarmathy Éva

Dr. Gyarmathy Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Gyarmathy Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem