Schimanek Emil: Energia | 1 |
Az energia nemei | |
Erő | |
Munka | |
Az energiát magyarázó különböző elméletek | |
A munka melegegyenértéke | |
Az energia átalakulása | |
Az energia különböző nemeinek felhasználása | |
Az energia megmaradásának elve | |
A perpetuum mobile lehetetlensége | |
Litschauer Lajos: Bányászat | 17 |
Kutatás | |
Mélyfurás | |
Bányamunka. Fúrógépek | |
Robbantás | |
A bánya művelése | |
Bányafejtés | |
A bányatermékek szállítása | |
Bányajárás | |
A bányák biztosítása | |
A bánya szellőztetése | |
Biztosító lámpák | |
A mentés. A bányatermékek feldolgozása | |
Gálocsy Árpád: Kohászat | 57 |
A kohászat lényege és feladata | |
A kohászti eljárások | |
A vas | |
A vas az emberi művelődés segédeszköze | |
A vas termelésének története | |
A vas kohászata | |
Nyersvas | |
Kovácsoltvas | |
Acél | |
A többi fémek kohászata; ólom, réz, ezüst, arany, platina, higany, nikkel, kobalt, cink, antimon, bizmút, arzén, aluminium, ötvözetek | |
Kandó Gyula: A fémek megmunkálása | 105 |
A fémek általános tulajdonságai | |
A fémek durva megmunkálása: öntés, kovácsolás, hengerelés, hideg sajtolás, hajlítás, nyírás, lyukasztás | |
Finom megmunkálás: kézi megmunkálás, előrajzolás, gépi megmunkálás, esztergálás, fúrás, gyalulás, marás, köszörülés | |
Kikészités: keményítés, fényezés, színezés, más fémekkel való bevonás | |
Szerelés | |
Kármán Tivadar: Mótorok és emelőgépek | 137 |
Az ókor és a jelenkor gépei | |
Szélmótorok | |
A vízi erők felhasználása | |
Vízi kerekek | |
Turbinák | |
A turbinák szabályozása | |
A tüzelőanyagok energiájának felhasználása | |
Gőzturbinák | |
Kazánok, gőzgépek | |
Gázmótorok | |
A hőmótorok versenye | |
Emelőgépek: az emelőgépek az építés szolgálatában, felvonók, daruk, elevátorok | |
Szivattyúk, városok ellátása vízzel és csatornázása | |
Kompresszorok | |
Gondos Viktor: A közlekedés eszközei | 209 |
A közlekedési eszközök fejlődésének hatása | |
Közutak | |
Közuti járművek | |
Gépkocsik | |
Hajózás | |
Csatornák, zsilipek | |
Rakodópartok, kikötők | |
Vízi járművek: belvízi hajózás, tengerjáró hajók | |
Tengeri kikötők | |
Léghajózás | |
Hidak, alagutak | |
Gőzmozdony | |
Vasuti kocsik | |
Vágány | |
Pályaudvarok | |
H. Hennyey Vilmos: Pósta | 269 |
A póstaintézmény fejlődése | |
Mozgópósták | |
Hajópósta | |
Gyalogpósta | |
Az egyetemes póstaegyesület | |
A magyar pósta fejlődése | |
A póstaszolgálat különböző nemei | |
A póstaszolgálat eszközei | |
A póstai közlekedés eszközei | |
Csőpósta | |
Tábori pósta | |
Galambpósta | |
Karvázy Zsigmond: A fény a tudomány szolgálatában | 303 |
A fény elméletének története | |
Az optikai mérőeszközök | |
A mikroszkóp | |
A távcső (teleszkóp) | |
Színképelemzés | |
Spektroszkóp | |
Fényképezés | |
A fényképezés története | |
A fényképezési eljárások | |
A vetítő gép | |
Szines felvételek | |
Mozgófénykép | |
A fényképezés a sokszorosítás szolgálatában | |
A képek sokszorosításának régebbi eljárásai | |
A litográfia | |
Autotipia | |
A háromszín-autotipia | |
A fotográfikus hangfelvétel | |
Kún Sámuel: A sokszorositó ipar | 337 |
A szellemi kincsek megőrzésének fontossága | |
A könyvnyomtatás feltalálása és elterjedése | |
A betüöntés | |
Stereotipia | |
Galvanoplasztika | |
A nyomdai gépipar: gyorssajtók, körforgógépek | |
Műnyomás | |
A szedőgép | |
A könyvkötés | |
Az irógép | |
M. Müller Hugó: A technika a hadviselés szolgálatában | 371 |
A technika fontossága a hadviselés terén | |
Katonai léghajózás | |
Fegyver-technika | |
A fegyverek fejlődése | |
Az önműködő kézi lőfegyverek | |
A gyorstüzű ágyú | |
A tarack | |
A mozsár | |
A gránát | |
A srapnel | |
Távolságmérés | |
A védelem technikája | |
Vértestornyok | |
Sodronyháló | |
Akna | |
Haditengerészet | |
A tengeri harc mozzanatai | |
Torpedő | |
Hadi felszerelés | |
Katonai egészségügy | |
Gaul Károly: Faipar | 421 |
A faipar munkagépei | |
A furnirhasítás | |
A forgácsok felhasználása | |
Dongagyártás | |
A kádárság | |
Hajlított butorok gyártása | |
A kosárkötés | |
A parketta | |
Az esztergályosipar | |
Szerszámnyelek | |
Iró- és rajzolószerek | |
Facipők | |
Bútorasztalosság | |
Maly Ferenc: Fonó- és szövőipar | 439 |
A fonás és szövés története | |
A fonás műveletének leirása | |
A szövés | |
A kézi szövés | |
A Jacquard-gép | |
A kártolás | |
A fonóipar nyersanyagai | |
A gyapju | |
A pamut | |
A len | |
A kender | |
A selyem | |
Jalcoviczky Géza: Papirgyártás | 463 |
A rongypapir | |
Papirfajták | |
A modern papirgyártás | |
Cellulóza | |
A papiranyag gyártása szalmából | |
Pfeifer Ignác: A kémia vivmányai | 475 |
A technikai tudományok befolyásolása a gyakorlati életre | |
Oszló atómok | |
A tüzelőanyagok | |
Apadó szénkészletek | |
Tüzelőszerkezetek | |
A világítógáz | |
Ipari gáztüzelés | |
Az aluminothermia | |
Magas temperatura | |
A kálciumkarbid | |
A gázok sürítése | |
Folyós levegő | |
Az abszolut nullfok megközelítése | |
A kémiai nagyipar törekvései | |
A szerves kémia sikerei a nagyiparban | |
V. Markhót Jenő: Gazdasági gépek | 523 |
A gőzeke | |
A trágyaszóró gép | |
A sorvetőgép | |
Az aratógép | |
A cséplőgép | |
Takarmánykikészítő gép | |
Egyéb gazdasági gépek | |
Kosutány Tamás: Gazdasági termékek ipari feldolgozása | |
Malomipar | |
Keményítőgyártás | |
A buzakeményítő készítése | |
Dextrin és szőlőcukorgyártás | |
A dextróze | |
A répacukor gyártása | |
A szeszes erjedés | |
Borászat | |
Sörgyártás | |
Szeszgyártás | |
A lisztes anyagok feldolgozása | |
Ecetgyártás | |
Zsir- és olajgyártás | |
Szappangyártás | |
Tej- vaj- és sajtgyártás | |
K. Lipthay Károly: Elektromosság | 539 |
Az elektromosság alapfogalmai | |
Az elektromos áramlás | |
Az elektromos erő mérése | |
Az áramok nemei | |
Hőhatás | |
Voltaív | |
Az áram mágnesező hatása | |
Mágneses áramerjesztés | |
Az áram vegyi hatása | |
Elektromos áram termelése | |
Az áramlás törvényei | |
Akkumulátorok | |
Elektromos izzólámpák | |
Ivlámpák | |
Elektromos hajtógépek | |
Váltakozó irányú árammal hajtható mótorok | |
Az elektromosság alkalmazása | |
Elektromos vasutak | |
Az elektromos áram egyéb ipari alkalmazása | |
Az elektrotechnika története | |
Hollós József: Telegráfia és telefonia | 593 |
Igényeink a szellemi közlekedés terén | |
A telegráf története | |
Morse-féle telegráf | |
Hughes-féle telegráf | |
Pollák-Virág-féle gyorstelegráf | |
A drótnélküli telegráfozás | |
Telefonia | |
A Bell-féle telefon elve | |
Hazai telefonberendezések | |
Drótnélküli telefonia | |
Telefotográfia | |
Méray-Horváth Károly: Zárszó | 686 |
Betürendes név- és tárgymutató | 689 |
Külön mellékletek jegyzéke | |
Kőszénbánya metszete | 28 |
A Magy. ált. kőszénbánya r. t. tatabányai telepének átmetszete. Színes műlap fedőlappal | 30 |
Bánya keresztmetszete a XIX. század közepén | 40 |
Kőolajkutak és fúrótornyok Kanadában | 56 |
Egy vaskohó átnézeti képe. Színes műlap fedőlappal | 68 |
Egy vaskohótelep egyes részeinek átmetszete. Színes műlap fedőlappal | 68 |
Martin-kohó az esseni Krupp-gyárban | 84 |
Bessemer-kohó a diósgyőri m. k. vas- és acélgyárban | 88 |
Tizenöt tonnás gőzpöröly a diósgyőri m. kir. vas- és acélgyárban | 116 |
Páncéllemezek gyártása Le Creuzotban | 120 |
A diósgyőri m. kir. vas- és acélgyár szeggyára | 122 |
A budapesti Erzsébethíd merevítő tartóinak szerelése | 124 |
A new-yorki Manhattan-állomás nagy áramfejlesztő gépe szerelés közben | 136 |
Turbinatelep a Niagara-víízesés erejének kihasználására | 142 |
A morbegnoi áramfejlesztőtelep Ganz és társa r. t. gyárából | 152 |
A Métropolitaine földalatti vasut központi telepe Párisban | 176 |
A Kaiser Wilhelm II. tengerjáró hajó gépezete | 178 |
Gőzmozgonyok és gőzcséplőgépek átrakása darúk segítségével | 194 |
A budapesti sertésközvágóhid gépháza | 208 |
Külföldi vasutak hosszúságának összehasonlítása | 210 |
Budapsti utcaszelvény | 214 |
Daimler-féle benzinmótoros gépkocsik | 218 |
A Norddeutscher Lloyd "Kaiser Wilhelm II." gőzöse | 234 |
Elsőrendü tengerjáró gőzös építése | 234 |
A Kaiser Wilhelm II. gőzös csavarjai | 236 |
A Turul léghajó | 242 |
Egysínű függővasut (Elberfeld-Barmen) | 246 |
Vashídszerkezetek | 248 |
A bostoni magasvasut viaduktja | 250 |
Négyvágányú alagut-elágazás | 252 |
A m. k. államvasutak legújabb gyorsvonati mozdonya (Atlantic) | 254 |
Négyhengerű orosz gyorsvonati mozdony | 256 |
A vasut fjelődése 1837-től 1904-ig | 262 |
A drezdai pályaudvar | 268 |
Fény interferenciája szappanbuborékon. Színes műlap fedőlappal | 304 |
Zivatarfelhő fotográfiája | 320 |
Szemcsés rendszerű autotipiafelvétel | 332 |
A háromszínnyomás technikája. Öt kép egy színes műlapon | 334 |
Kettős körforgó sajtó | 354 |
Monotype-szedőgép. Eredeti átlyukasztott papirszalaggal | 358 |
Remington-irógép | 368 |
Hajómozsár | 390 |
Tenger alatt járó hajó a víz szine alá merül, hogy a páncélos hajót megtámadhassa. Színes műlap fedőlappal | 396 |
Tenger alatt járó hajó metszete. Szines műlap fedőlappal | 396 |
Tenger alatt járó hajó visszavonulása a sikerült torpedótámadás után. Szines műlap fedőlappal | 396 |
A "Hatsuse" japán csatahajó | 396 |
Hajlított torpedó hatása egy páncélos oldalára | 396 |
Csatahajó hosszmetszete. Négyszeres műlap | 398 |
Uszó akna és ennek elhelyezése | 398 |
Elektromos sugárzás I. Szines műlap fedőlappal | 476 |
Elektromos sugárzás II. Szines műlap fedőlappal | 476 |
Modern gázgyár. Szines műlap fedőlappal | 490 |
Tarár és hengerszékek | 544 |
Simára őrlő malom | 544 |
A mármarosszigeti központi villamos telep gépháza | 632 |
Vezetékszerelő vonat | 648 |
Kocsi-alváz mótorokkal | 650 |
Villamos mozdony | 652 |
Volta megmagyarázza Bonaparte Napoleonnak elektromos oszlopának törvényeit | 652 |
A budapesti m. k. állami távbeszélő hálózat központja | 678 |