1.060.361

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A technika oktatása néhány fejlett országban

Koncepciók, irányzatok, tapasztalatok

Szerző
Budapest
Kiadó: Keraban Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 141 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN: 963-8146-11-7
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a tanulmány, amely 1992 októbere és 1993 júliusa között készült, bemutatja néhány igen fejlett ország technikaoktatását azok általánosan képző intézményeiben, továbbá esetenként kitér az ezen... Tovább

Előszó

Ez a tanulmány, amely 1992 októbere és 1993 júliusa között készült, bemutatja néhány igen fejlett ország technikaoktatását azok általánosan képző intézményeiben, továbbá esetenként kitér az ezen intézmények technikatanárainak képzésére is. A kidolgozás során különös figyelemmel voltam az elvi, koncepcionális kérdésekre, mivel célom nem elsősorban egy újabb lexikális anyag elkészítése volt, hanem az, hogy adalékul szolgálhassak ahhoz a vitához, mely hazánkban (és mint látjuk majd, sok helyütt a világban) ma a technikaoktatás vagy általában a technika mint általánosan kötelező tárgy körül zajlik. E cél érdekében a vélemények leírását a tényektől mindig különválasztottam, és a címszóban jeleztem is, hogy véleményekről van szó. Ez alól kivétel „A technikaoktatás szükségessége" c. fejezet, mely a Nemzetközi Technikaoktatási Egyesület „Technikaoktatás: egy egész világra kiterjedő szükséglet" c. tanulmánya és Jenne van der Veldének az 1991-es finnországi technikaoktatási konferencián elmondott beszéde alapján készült. Kivétel továbbá a „Zárszó" c. fejezet, melyben saját véleményemet fogalmaztam meg. Megemlítendő még, hogy az „Egyesült Államok" c. fejezet Bogdán Zsuzsa „Technikaoktatás az Egyesült Államokban" c., 1992-ben készült szakdolgozatának jelentősen átdolgozott és bővített változata. A dolgozat nagy része kereskedelmi forgalomban sehol nem kapható brosúrák, nemzeti tantervek, konferenciaanyagok, vagy személyes levelezés felhasználásával készült. így az egyes országok kiválasztását és ezek technikaoktatása tárgyalásának mélységét nagyrészt a rendelkezésre álló anyagok nagysága és (általam vélt) érdekessége, továbbá a levelezőpartnerek készségessége szabta meg. Munkámat ajánlom azoknak, akik a technika oktatásával kapcsolatban vannak, így főként technikatanároknak és oktatási szakembereknek. Remélem, minden érdeklődőnek sikerül hasznos segítséget nyújtanom. Ezúton mondok köszönetet Harry Arvidsson professzornak (Svédország), Donald C. Fraser professzornak és Neil Stuartnak (Skócia), Nagy Tibornak (Anglia) és Ruud Webernek (Hollandia) segítségükért. Vissza

Tartalom

Bevezető helyett egy dokumentum 6
1. A technikaoktatásról általában 7
1.1. A technikaoktatás szükségessége 7
1.2. Technikaoktatási koncepciók 9
1.2.1. A Horst Ziefuß-féle osztályozás 9
1.2.2. A technika megközelítési módjai van der Velde szerint 10
2. Egyes országok technikaoktatása 11
2.1. Németország 11
2.1.1. Előzmények 11
2.1.2. Célok, elvek, módszerek 12
2.1.3. Tanárképzés 15
2.1.4. Tapasztalatok, nehézségek és kritikák 16
2.2. Olaszország 18
2.2.1. Célok, elvek, módszerek 18
2.3. Finnország 20
2.3.1. Előzmények 20
2.3.2. Az ajánlásban megfogalmazott célok, elvek, módszerek 21
2.3.3. Tanárképzés 24
2.3.4. A FINISTE 29
2.4. Hollandia 29
2.4.1. A holland iskolarendszer 29
2.4.2. Történeti előzmények 29
2.4.3. A jelenlegi helyzet 31
2.4.4. A jövő útjai 31
2.5. Svédország 32
2.5.1. A svéd iskolarendszer és általános tanterv 32
2.5.2. A technikai tárgyak tanterve 32
2.5.3. A tanárképzés 34
2.6. Dánia 36
2.7. Skócia 37
2.7.1. A skót iskolarendszer és kerettanterv 37
2.7.2. A 'technikai ismeretek' (standard fokozat, 15-16 évesek) 39
2.7.3. A 'technikai ismeretek' (magasabb fokozat, 17 évesek) 47
2.7.4. A tanárképzés 71
2.8. Anglia és Wales 71
2.8.1. Az iskolarendszer és a tanterv
2.8.2. A technika tanterve 72
2.8.3. Tapasztalatok, nehézségek 79
2.8.4. A tantervhez kapcsolódó javaslatok, finomítások, kritikák 80
2.8.5. A tanárképzés 85
2.8.6. Az ORT 87
2.9. Amerikai Egyesült Államok 88
2.9.1. Előzmények 88
2.9.2. Célok, elvek, módszerek, tantervek 90
2.9.3. Felsőoktatás, tanárképzés 112
2.10. Kanada 117
2.10.1. Kezdeményezések, változások, nehézségek 117
2.10.2. A technikaoktatás helyzete tartományonként 117
2.11. Új-Zéland 120
2.11.1. Előzmények 120
2.11.2. A technikaoktatás egy elképzelhető modellje Új-Zélandban 121
2.12. Ausztrália 122
3. Vélemények a technikaoktatás egyes nemzetközi kérdéseiről 124
3.1. A technikaoktatás és az ökológia 124
Z 3.2. A technikaoktatás néhány pszichológiai kérdése 126
3.2.1. A szakértelem természetéről 126
3.2.2. A tervezési eljárás elméleteinek természetéről 126
3.2.3. Átvihető készségek 128
3.3. A technikaoktatás tartalmáról, módszereiről 128
4. Nemzetközi együttműködés 131
4.1. A Project 2000+ 131
4.1.1. Alapítás, célok 131
4.1.2. Az INCOTE-92 ajánlása 132
4.2. Az INCOTE-92 állásfoglalása 133
4.3. A WOCATE 136
4.3.1. A kezdetek 136
4.3.2. Az alkotmány 136
5. Zárszó 137
6. Felhasznált irodalom 139
Tartalomjegyzék 140

Jeager Péter

Jeager Péter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jeager Péter könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A technika oktatása néhány fejlett országban A technika oktatása néhány fejlett országban

A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.340 Ft
1.170 ,-Ft 50
18 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A technika oktatása néhány fejlett országban
Állapot:
2.340 Ft
1.630 ,-Ft 30
24 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A technika oktatása néhány fejlett országban A technika oktatása néhány fejlett országban

A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.340 ,-Ft
35 pont kapható
Kosárba