A társasház működése és szervezete 2.
Az alapító okirat szerepe a szabályozásban, készítése és módosítása
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
A társasházi törvény 1998. évi hatálybalépését követően a gyakorlatban elkezdődött az „átállás" a törvényben foglaltak alkalmazására. Ez egyrészt megnyilvánult a konkrét társasházi működés kapcsán,...
Tovább
Előszó
A társasházi törvény 1998. évi hatálybalépését követően a gyakorlatban elkezdődött az „átállás" a törvényben foglaltak alkalmazására. Ez egyrészt megnyilvánult a konkrét társasházi működés kapcsán, másrészt a szükséges szabályzatok elkészítésében, alkalmazásában. Örvendetesen megjelentek a társasházkezeléssel foglalkozó szakkönyvek, sőt egy BM rendelet alapján megkezdődött a társasházkezelők szakképesítést nyújtó oktatása is. Mindemellett különböző formában a társasházakkal foglalkozók részére továbbképző tanfolyamok, klubfoglalkozások kerültek megszervezésre. A VIKTÓRIA Tanácsadó, Szolgáltató Kft. bekapcsolódott az oktatási, továbbképzési munkába és közel száz hallgató szerzett államilag elismert társasházkezelői szakképesítést. Ezen túlmenően több mint 300 fő számvizsgáló bizottsági, illetve intézőbizottsági tag és közös képviselő vett részt a továbbképző tanfolyamokon. Ezekhez az oktatásokhoz az 1998-ban megjelent A TARSASHAZKEZELÉS GYAKORLATA című kézikönyvön kívül külön összeálltéira került egy tankönyv is. Ez a tankönyv a rövid szöveges magyarázatok mellett összefüggéseket bemutató előadásvázlatokat, valamint a szabályzatok vonatkozásában mintaanyagokat tartalmazott, melyekben megjelentek a VIKTÓRIA TÁRSASHÁZ RENDSZERBEN több mint 10 éve gyűjtött tapasztalatok-anyagok. A tanfolyamok is nagyon sok tapasztalatot adtak és tulajdonképpen a hallgatók jelzései-igényei indították el a TÁRSASHÁZI KISKÖNYVTÁR sorozatot, mely A TÁRSASHÁZ MŰKÖDÉSE ÉS SZERVEZETE összefoglaló címet viseli. Jelen kézikönyv a 2001. óta megjelenő Társasházi Kiskönyvtár Sorozat része, melyből az elmúlt években 1. kiadásban hét kötet jelent meg és összesen mintegy 15.000 példányban jutott el az olvasókhoz. Az ezekben a kötetekben foglalt tapasztalatok-javaslatok hasznosultak a társasházi törvény elkészítésekor. A társasházról szóló 1997. évi CLVII. törvény 1998. március 1 .-i hatályba lépése óta eltelt idő már önmagában, de a tapasztalatok is indokolttá tették, hogy új társasházi törvény készüljön, melyet az Országgyűlés 2003. december 8-án fogadott el és 2003. évi CXXXIII. számon jelent meg. Az új törvény terjedelmében és tartalmában jelentős változásokat hozott az előző szabályozáshoz képest. Mindezek feldolgozása és a gyakorlatban történő helyes és hatékony alkalmazása megfelelő ismereteket kíván meg. A már megjelent és a várhatóan megjelenő szakkönyvek ehhez nyújthatnak segítséget. A társasházi kiskönyvtár sorozat „hasznos tagja" kíván lenni a társasházi szakirodalomnak és egyúttal hiánypótló is, mert más módon közelít a kérdésekhez. Elsődleges célja, hogy gyakorlati segítséget nyújtson a társasházaknak és tisztségviselőknek, de adott esetben mindazoknak, akik valamilyen módon "meghatározó szerepet" töltenek be a társasház működtetésében. A Társasházi Kiskönyvtár sorozat újabb kötetei 2. kiadásban építenek az előző kötetekben megjelenő gondolatokra, ugyanakkor mind tartalmában, mind az egyes kötetek szerkezetében és maga a sorozat összeállítása is azt a célt szolgálja, hogy a társasházak a kötetek segítségével sokkal önállóbban és eredményesebben tudják elvégezni szabályozási feladataikat, ezen keresztül is a társasház működtetését.
Vissza
Tartalom
Bevezető 9
1. AZ ALAPÍTÓ OKIRAT SZEREPE A TÁRSASHÁZ MŰKÖDÉSÉNEK
SZABÁLYOZÁSÁBAN 10
1.1. A TÁRSASHÁZ SZABÁLYOZÁSI RENDJÉBEN AZ ALAPÍTÓ OKIRAT HELYE 12
1.2. AZ ALAPÍTÓ OKIRAT FIGYELEMBEVÉTELE A SZABÁLYOZÁSBAN 13
2. A TÁRSASHÁZTULAJDON LÉTESÍTÉSE, A KÜLÖN ÉS KÖZÖS TULAJDON MEGHATÁROZÁSA [1.§, 2.§, 4.§, 5.§, 8.§(1)] 14
2.1. A TÁRSASHÁZI KÜLÖN ÉS KÖZÖS TULAJDON EGYSÉGE [ 2.§ ] 15
2.2. TÁRSASHÁZ LÉTESÍTÉSE FENNÁLLÓ VAGY FELÉPÍTENDŐ ÉPÜLETRE,
EGY VAGY TÖBBSZEMÉLYES ALAPÍTÁSSAL [ 5.§ ] 15
2.3. LEHET-E EGYÉPÜLETES TÁRSASHÁZON BELÜL ÚJABB TÁRSASHÁZAT
LÉTESÍTENI? 16
2.4. NEM LAKÁSCÉLÚ HELYISÉGBŐL ÁLLÓ TÁRSASHÁZ ALAPÍTÁSA [4.§] 16
2.5. OSZTATLAN KÖZÖS TULAJDONNAK TÁRSASHÁZ-TULAJDONNÁ
VALÓ ÁTALAKÍTÁSA BÍRÓSÁGI ÚTON [8.§(1)] 16
3. ALAPÍTÓ OKIRAT KÉSZÍTÉSE [9.§] 18
3.1. AZ ALAPÍTÓ OKIRATBAN A KÜLÖN TULAJDON PONTOS
MEGHATÁROZÁSÁNAK JELENTŐSÉGE 18
3.2. AZ ALAPÍTÓ OKIRATBAN A KÖZÖS TULAJDON PONTOS
MEGHATÁROZÁSÁNAK JELENTŐSÉGE 19
3.3. AZ ALAPÍTÓ OKIRATBAN A TULAJDONI HÁNYAD PONTOS SZÁMÍTÁSÁNAK ÉS LEÍRÁSÁNAK JELENTŐSÉGE 19
3.3.1. A teremgarázsok részvétele a döntéshozatalban, illetve a teherviselésre
vonatkozó szabályozás az alapító okiratban 19
3.3.2. Kizárólagos használati jog, tulajdoni hányad és érdekeltségi hányad az
alapító okiratban 20
3.3.3. A tulajdoni hányad számítás és a lakások alapterülete szerinti költségviselés 21
3.3.4. A tulajdoni hányadok számítási módja meghatározásának hiánya az
alapító okiratban 22
3.5. CSAK ALAPÍTÓ OKIRATBAN FOGLALTAK ALAPJÁN SZABÁLYOZHATÓ
KÉRDÉSEK [3.§.(2), 5.§.(3)] 25
3.6. A SZOLGALMI, A HASZNÁLATI ÉS A KIZÁRÓLAGOS HASZNÁLATI JOG
„SZABÁLYOZÁSA" AZ ALAPÍTÓ OKIRATBAN 27
3.7. AZ INGATLAN-NYILVÁNTARTÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ RENDELKEZÉSEK ... 28
3.8. AZ ALAPÍTÓ OKIRAT SZERKEZETE 31
3.8.1. Fedlap 31
3.8.2. Általános rendelkezések 31
3.8.3. A közös és külön tulajdon 31
3.8.4. Ingatlan-nyilvántartási kérelem, egyéb rendelkezések 32
3.8.5. Tulajdonosi aláírások, ügyvédi ellenjegyzés 32
4. MIKOR NEM SZÜKSÉGES AZ ALAPTÓ OKIRAT MÓDOSÍTÁSA? 33
4.1. A KÜLÖN TULAJDONON BELÜLI LAKÁS BEOSZTÁSÁNAK MEGVÁLTOZTATÁSÁHOZ NEM SZÜKSÉGES AZ ALAPÍTÓ OKIRAT MÓDOSÍTÁSA [63.§.(3)] 33
4.2. NEM SZÜKSÉGES AZ ALAPÍTÓ OKIRAT MÓDOSÍTÁSA, HA AZ ÚJ TÁRSASHÁZI TÖRVÉNYNEK MEGFELEL 33
AZ ALAPÍTÓ OKIRAT MÓDOSÍTÁSÁNAK ESETEI A TÁRSASHÁZI TÖRVÉNYBEN 34
5.1 ALAPESET AZ ALAPÍTÓ OKIRAT MEGVÁLTOZTATÁSÁHOZ, HA A TÁRSASHÁZI TÖRVÉNY MÁSKÉNT NEM RENDELKEZIK - VALAMENNYI TULAJDONOSTÁRS HOZZÁJÁRULÁSA SZÜKSÉGES [10.§.(2)] 34
5.2. AZ ALAPÍTÓ OKIRAT FELHATALMAZÁSA ALAPJÁN A KÖZGYŰLÉS
AZ ÖSSZES TULAJDONI HÁNYAD LEGALÁBB KÉTHARMADOS TÖBBSÉGÉVEL RENDELKEZŐ TULAJDONOSTÁRSAK IGENLŐ SZAVAZATÁVAL DÖNTHET A KÖZÖS TULAJDON ELIDEGENÍTÉSÉRŐL [3. §.(2)] 35
5.3 TÖBB ÉPÜLETBŐL ÁLLÓ TÁRSASHÁZ ESETÉBEN ÉPÜLET ÖNÁLLÓ TÁRSASHÁZZÁ ALAPÍTÁSA BÍRÓSÁGI ÚTON [8.§.(2), (3)] 35
5.4. AZ ALAPÍTÓ OKIRAT MÓDOSÍTÁSA A „TULAJDONOSOK NÉGYÖTÖDÖS
HATÁROZATÁVAL" [10.§.(3)] 36
5.5. AMENNYIBEN NEM VÁLTOZIK A TÖBBI TULAJDONOSTÁRS ALAPÍTÓ OKIRATBAN MEGHATÁROZOTT TULAJDONI HÁNYADA, AKKOR A KÖZGYŰLÉS AZ ÖSSZES TULAJDONI HÁNYAD SZERINTI LEGALÁBB EGYSZERŰ SZAVAZATTÖBBSÉGŰ HATÁROZATÁVAL AZ ALAPÍTÓ OKIRATOT MÓDOSÍTHATJA [21.§] 37
5.6. TULAJDONOSTÁRS KÉRELMÉRE TÁRSASHÁZI KÖZÖS TULAJDONNAK
BÍRÓSÁGI ÚTON TÖRTÉNŐ KÜLÖN TULAJDONNÁ ALAKÍTÁSA [25.§.(1), (2)] 38
5.7. A KIJAVÍTÁSSAL ORVOSOLHATÓ SZÁMÍTÁSI HIBA VAGY NYILVÁNVALÓ
ADATELÍRÁS ESETÉN A KÖZGYŰLÉS HATÁROZATÁVAL AZ ALAPÍTÓ OKIRATOT KIJAVÍTHATJA [60.5.(1)] 39
5.8. HA A TÖRVÉNY HATÁLYBA LÉPÉSE ELŐTT BEJEGYZÉSRE KERÜLT
„ÖNKORMÁNYZATI" TÁRSASHÁZ A BEJEGYZÉSEKOR HATÁLYOS TÖRVÉNY
RENDELKEZÉSEIVEL ELLENTÉTESEN, VAGY HIÁNYOSAN TARTALMAZZA
A KÖZÖS TULAJDONBA KERÜLŐ ÉPÜLETRÉSZEK FELSOROLÁSÁT, A KÖZGYŰLÉS HATÁROZATÁVAL AZ ALAPÍTÓ OKIRATOT MÓDOSÍTHATJA, ILLETŐLEG KIEGÉSZÍTHETI. [60.5.(2)] 40
5.9. A TÖRVÉNY HATÁLYBA LÉPÉSE ELŐTT BEJEGYZÉSRE KERÜLT TÁRSASHÁZ
KÖZGYŰLÉSE - AZ ALAPÍTÓ OKIRAT ERRE VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEINEK HATÁLYTALANÍTÁSÁVAL EGYIDEJŰLEG - HATÁROZATÁVAL A SZERVEZETI-MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATOT MEGÁLLAPÍTJA [62.5.(1)] 40
5.10. A TÁRSASHÁZI TÖRVÉNY ÁLTAL HATÁLYTALANÍTOTT ALAPÍTÓ
OKIRATBELI RENDELKEZÉSEK [63.5 (2)] 41
5.11. AZ E TÖRVÉNY HATÁLYBA LÉPÉSEKOR BEJEGYZETT TÁRSASHÁZ KÖZGYŰLÉSE - VALAMENNYI TULAJDONOSTÁRS HOZZÁJÁRULÁSÁVAL - DÖNTHET ARRÓL, HOGY A TÁRSASHÁZTULAJDONT LAKÁSSZÖVETKEZETI TULAJDONNÁ
ÁTALAKÍTJA [64.5.(1)] 41
ÚJ ALAPÍTÁSÚ TÁRSASHÁZAK MŰKÖDÉSÉT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK
[3.5.(2), 5.5, 6.5, 7.5, 12.5, 14.5, 15.5] 43
6.1. TÁRSASHÁZ ALAPÍTÁS ALAPVETŐ FELTÉTELEI [5.5(1),(2),(5), 6.5] 44
6.2. CSAK ALAPÍTÓ OKIRATBAN SZABÁLYOZHATÓ RENDELKEZÉSEK
[3.5.(2), 5.5.(3), (4)] 45
6.3. FELÉPÍTENDŐ TÁRSASHÁZ ALAPÍTÁSA, MŰKÖDÉSÉNEK INDÍTÁSA 46
6.3.1. Felépítendő társasház feljegyzett és bejegyzett alapítása [6.5, 7.5] 46
6.3.2. A társasház működésének indítása - alakuló közgyűlés [12.5] 47
6.3.3. A szervezeti-működési szabályzat megállapítása, módosítása [14.5, 15.5] 48
6.4. MEGLÉVŐ ÉPÜLET ALAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT MŰKÖDÉSE INDÍTÁSÁNAK
FOLYAMATA [5.§(1),(2),(5), 6.§, 12.§, 14.§, 15.§] 49
7. A MÁR MŰKÖDŐ (BEJEGYZETT) TÁRSASHÁZAK ALAPÍTÓ OKIRATÁNAK
TARTALMA 51
7.1. A MÁR MŰKÖDŐ ÚJ ÉPÍTÉSŰ TÁRSASHÁZAK ALAPÍTÓ OKIRATÁNAK
TARTALMA 53
7.2. „RÉGI" ÉPÜLETEKBŐL ALAKULT TÁRSASHÁZAK ALAPÍTÓ OKIRATÁNAK
TARTALMA 54
8. HATÁLYBALÉPTETŐ RENDELKEZÉSEK A TÁRSASHÁZI TÖRVÉNYBEN
[58.§, 59.§] 58
8.1. A TÁRSASHÁZAKRÓL SZÓLÓ 2003. ÉVI CXXXIII. TÖRVÉNY
HATÁLYBALÉPÉSE [58.§] 58
8.2. A TÁRSASHÁZRÓL SZÓLÓ 1997. ÉVI CLVII. TÖRVÉNY HATÁLYTALANÍTÁSÁRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK [59.§] 63
9. AZ ALAPÍTÓ OKIRAT MÓDOSÍTÁS „ALAPESETEI" 64
9.1. EGYSÉGES SZERKEZETBE FOGLALT ALAPÍTÓ OKIRAT MINTA: EGY AMR MŰKÖDŐ TÁRSASHÁZ ALAPÍTÓ OKIRATÁNAK MÓDOSÍTÁSA VALAMENNYI TULAJDONOS ALÁÍRÁSÁVAL [10.§(2)] 64
9.2. A TÁRSASHÁZ SZERVEZETI-MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁVAL TÖRTÉNŐ ALAPÍTÓ OKIRAT MÓDOSÍTÁS A TÁRSASHÁZI TÖRVÉNY 62. § (1) BEKEZDÉSE ALAPJÁN 70
10. A TÁRSASHÁZAKRÓL SZÓLÓ 2003. ÉVI CXXXIII. TÖRVÉNY ALAPÍTÓ
OKIRATOT ÉRINTŐ RENDELKEZÉSEI 73
11.1. A TÁRSASHÁZ (1.-4. §) 73
11.2. A TÁRSASHÁZ ALAPÍTÁSA, ALAPÍTÓ OKIRAT (5.-11. §) 74
11.3. ALAKULÓ KÖZGYŰLÉS (12.§) 75
11.4. A SZERVEZETI-MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT (13.-15. §) 75
11.5. A KÜLÖN TULAJDONNAL KAPCSOLATOS JOGOK ÉS KÖTELEZETTSÉGEK
(16.-22.§) 76
11.6. A KÖZÖS TULAJDONNAL KAPCSOLATOS JOGOK ÉS KÖTELEZETTSÉGEK
(23.-25.§) 76
11.7. A KÖZGYŰLÉS (42.§) 77
11.8. KÖZÖS KÉPVISELŐ, ILLETŐLEG INTÉZŐBIZOTTSÁG (43.§) 77
11.9. HATÁLYBALÉPÉS (58.-59.§) 77
11.10. ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK (60.-64.§) 78