1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanulászavar pedagógiai megközelítése

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: AB-ART Kiadó
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 119 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 978-80-8087-137-6
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A tanulászavar kérdésköre folyamatosan gyűrűzik iskoláinkban. A tanulászavarral küzdő gyermekek integrált oktatása és nevelése egyre inkább foglalkoztatja a szakembereket: pedagógust, gyógypedagógust, pszichológust, szakorvost és nem utolsó sorban a szülőt. A gyakorlat azt mutatja, hogy nem csupán a szülők tájékozatlanok a kérdésben, hanem az érintett pedagógusok sem állnak sok esetben a helyzet magaslatán, bizonytalanok az elmélet és gyakorlat szintjén, vagy elhatárolódnak. A probléma ettől függetlenül létezik, s kezelni kell, ugyanis az esélyegyenlőség itt kezdődik. Ennek legelemibb láncszeme az oktatás, esetünkben a hátrányos helyzet felszámolása, a sérülések korrekciója, kompenzálása. A tanulmánykötet szerzője több aspektusból világít rá a tanulászavar problémájára, s gyakorlati megoldásokat kínál. A hazai szakirodalomban üdvözlendő az effajta igyekezet, melynek mind az elméleti, mind a gyakorlati része iránytű a pedagógiai praxis számára. A kutatás kis számú mintán történt... Tovább

Fülszöveg

A tanulászavar kérdésköre folyamatosan gyűrűzik iskoláinkban. A tanulászavarral küzdő gyermekek integrált oktatása és nevelése egyre inkább foglalkoztatja a szakembereket: pedagógust, gyógypedagógust, pszichológust, szakorvost és nem utolsó sorban a szülőt. A gyakorlat azt mutatja, hogy nem csupán a szülők tájékozatlanok a kérdésben, hanem az érintett pedagógusok sem állnak sok esetben a helyzet magaslatán, bizonytalanok az elmélet és gyakorlat szintjén, vagy elhatárolódnak. A probléma ettől függetlenül létezik, s kezelni kell, ugyanis az esélyegyenlőség itt kezdődik. Ennek legelemibb láncszeme az oktatás, esetünkben a hátrányos helyzet felszámolása, a sérülések korrekciója, kompenzálása. A tanulmánykötet szerzője több aspektusból világít rá a tanulászavar problémájára, s gyakorlati megoldásokat kínál. A hazai szakirodalomban üdvözlendő az effajta igyekezet, melynek mind az elméleti, mind a gyakorlati része iránytű a pedagógiai praxis számára. A kutatás kis számú mintán történt ugyan, melyet esettanulmányként is kezelhetünk, viszont hozadéka inspiratív lehet az individuális művelődési (oktatási-nevelési) programok révén, melyek mintaként szolgálhatnak iskolavezetők, pedagógusok, gyógypedagógusok és szülők számára egyaránt. Vissza

Tartalom

RÖVIDÍTÉSEK 7
BEVEZETÉS 8
1. ALAPVETŐ FOGALMAK ÉS MEGHATÁROZÁSOK 11
1.1 A speciális tanulási nehézségek jellemzői 14
1.1.1 Diszlexia - speciális olvasási rendellenesség 14
1.1.2 Diszgráfia - speciális írásbeli rendellenesség 17
1.1.3 Diszortográfia - speciális helyesírási rendellenesség 19
1.1.4 Diszkalkulia - speciális számolászavar 20
1.1.5 Diszpraxia - speciális, a saját test és környezet
kölcsönhatásának zavara 21
1.1.6 Diszpinxia - speciális rajzolási rendellenesség 22
1.1.7 Diszmúzia - zenei képességek zavara 22
1.2 Speciális tanulási nehézségek etiológiája és előfordulási
gyakorisága 22
1.3 Részleges funkciók hiánya 24
1.4 A tanulási nehézségek kialakulásának diagnosztizálása 26
1.4.1 Egyes komponensek meghatározása az átfogó diagnózison
belül 28
1.4.1.1 Pedagógiai meghatározás 28
1.4.1.2 Pszichológiai meghatározás 30
1.4.1.3 Speciális-pedagógiai meghatározás 32
2. SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK HATÁSA
A GYERMEK SZEMÉLYISÉGÉRE 35
2.1 Szociális problémák 35
2.2 Másodlagos tünetek 36
3. SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEKKEL KÜZDŐ
FELSŐ TAGOZATOS TANULÓ 40
3.1 A gyermek átlépése az általános iskola alsó tagozatáról
a felsőtagozatra 41
3.2 Speciális tanulási nehézségek jelei a felső tagozaton 42
3.3 Speciális tanulási nehézségekkel küzdő diákokkal való munka
az általános iskola alsó és felső tagozatán 45
4. SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK KORREKCIÓJA 47
4.1 Elemi és stratégiai korrekciós alapelvek 47
4.2 Korrekciós területek 50
4.3 Átnevelő módszerek 53
4.4 A leggyakoribb korrekciós hibák 55
5. SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEKKEL KÜZDŐ
DIÁKOK EGYÉNI INTEGRÁLÁSA AZ ÁLTALÁNOS
ISKOLÁKBAN 57
5.1 Eljárás az egyéni integráció során 58
5.2 A pedagógus és a gyógypedagógus együttműködése 60
6. AZ EGYÉNI OKTATÁSI-NEVELÉSI PROGRAM
MEGALKOTÁSÁNAK ELMÉLETE 63
6.1 Az egyéni oktatási-nevelési program előnyei 64
6.2 Az EONP módszerei 66
6.3 Az oktatási-nevelési program tervezése 69
6.4 Az oktatási-nevelési program modellezése 72
6.5 Hiányosságok az oktatási-nevelési program tervezésénél
és kivitelezésénél 79
7. GYAKORLATI RÉSZ 81
7.1 A kutatás célja 81
7.2 Kutatási kérdések 82
7.3 Kutatási módszerek 82
7.4 A kutatás helyszíne és folyamata 83
8. A KUTATÁSI EREDMÉNYEK ÉRTELMEZÉSE 85
9. JAVASLATOK A GYAKORLATHOZ 90
10. BEFEJEZÉS 93
11. FELHASZNÁLT IRODALOM 94
MELLÉKLETEK 99
1. MELLÉKLET Kérdőív tanárok számára 99
2. MELLÉKLET Kérdőív szülők számára 101
3. MELLÉKLET Az egyéni oktatási-nevelési program mintája 103
4. MELLÉKLET Példák a következő tantárgyak egyéni oktatási-nevelési tervéhez: szlovák nyelv, magyar nyelv és irodalom,
angol nyelv és matematika 109
5. MELLÉKLET 119

Tóth Szilvia

Tóth Szilvia műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Szilvia könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem