Fülszöveg
HERA Évkönyvek IV.
Évkönyvünk 2016-os kötetének középpontjában a tanulás új dimenziói állnak Melyek ezek a dimenziók? Ahhoz, hogy megértsük őket - fontosságokat és szerepüket a tanulás új, most kibontakozó világában -, a tanítás és tanulás viszonyára kell visszapillantanunk.
Míg a tanítás kiindulása az ember (az emberek csoportja), aki tanít, a tanulás abból (azokból) indul ki, akik maguk tanulnak A tanulás középpontjában nem a tanító áll, hanem a tanuló (illetve a tanuló emberek közössége). Itt a hangsúly azon (azokon) van, akik valamit megtanulnak, elsajátítanak, megszereznek, birtokba vesznek A tanító (a tanítók közössége) itt csak peremfeltételként jelenik meg. Lehet, hogy szükség van rá a tanuláshoz, de az is lehet, hogy nem. Lehet, hogy ő kell irányítsa (menedzselje) a tanulásomat - de az is lehet, hogy még erre sincs szükség.
Itt kezdődnek a tanulás új dimenziói. A tanulás alulról jön és önként vállalt tevékenysége az egyénnek és közösségének A hierarchikusan szerveződő...
Tovább
Fülszöveg
HERA Évkönyvek IV.
Évkönyvünk 2016-os kötetének középpontjában a tanulás új dimenziói állnak Melyek ezek a dimenziók? Ahhoz, hogy megértsük őket - fontosságokat és szerepüket a tanulás új, most kibontakozó világában -, a tanítás és tanulás viszonyára kell visszapillantanunk.
Míg a tanítás kiindulása az ember (az emberek csoportja), aki tanít, a tanulás abból (azokból) indul ki, akik maguk tanulnak A tanulás középpontjában nem a tanító áll, hanem a tanuló (illetve a tanuló emberek közössége). Itt a hangsúly azon (azokon) van, akik valamit megtanulnak, elsajátítanak, megszereznek, birtokba vesznek A tanító (a tanítók közössége) itt csak peremfeltételként jelenik meg. Lehet, hogy szükség van rá a tanuláshoz, de az is lehet, hogy nem. Lehet, hogy ő kell irányítsa (menedzselje) a tanulásomat - de az is lehet, hogy még erre sincs szükség.
Itt kezdődnek a tanulás új dimenziói. A tanulás alulról jön és önként vállalt tevékenysége az egyénnek és közösségének A hierarchikusan szerveződő "tanítás - tanulási folyamat" nem képes rávenni az egyént, hogy valamit akkor is megtanuljon, ha nem akarja, önkénytelenül ráragadhat, vagy tehet úgy, mintha tanulna. A tanulás azonban magának az egyénnek és közösségének a döntése, amelyhez, ha úgy határozott, hogy tanul, támaszokat, kiindulásokat és tanítókat keres.
Érthető tehát, hogy a tanulásból való kiindulás az emberi közösség más, újfajta szemléletét sugallja. A hierarchizált szervezetek mellett és helyett az önszerveződő közösségekét. Az önszerveződések közül is elsősorban azokat a közösségeket veszi figyelembe és tartja számon, amelyekben a tanulás folyik. Pontosabban -mert hiszen a tanulás életünk elejétől a végéig, a nap huszonnégy órájában tart - azokat a közösségeket, amelyekben a tanulás markánsan, láthatóan, kifejezetten megy végbe.
Vissza