A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanulás- és kutatásmódszertan alapjai

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Pécs
Kiadó: JPTE Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Intézete
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 143 oldal
Sorozatcím: Humán szervező (munkaügyi) menedzser
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Cserné Adermann Gizella a Janus Pannonius Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás fejlesztési Intézetének egyetemi docense. Egyetemi tanulmányait az ELTE Bölcsészettudományi és Természettudományi Karán végezte, ahol pedagógia előadó és matematika szakos középi tanári oklevelet szerzett. Egyetemi doktori értekezésé felsőoktatásban alkalmazott értékelési eljárásokat, a vizsgáztatás problémáit tárgyalta. Kandidátusi disszertáció az önmagát beteljesítő jóslat pedagógiai problémájáról írta.
Felnőttképzési tevékenysége mellett a JPTE Tanárképző Intézetének docenseként jelentős tapasztalatot szerzett a pedagógusképzésben és továbbképzésben is.
Andragógiai és az értékeléselméletekkel foglalkozó elméleti és oktatómunkája mellett évek óta tart kutatás-módszertani kurzusokat különböző szinteken alapképzéstől a doktori programig.

Tartalom

Előszó - tanulási tanácsok 9
I. rész
Tanulásmódszertan
1. Hogyan tanuljunk az egyetemen, főiskolán? 13
1.1. A tanulási környezet 13
1.2. Tanuljunk folyamatosan! 13
1.2.1. Mit tanulunk? 13
1.2.2. Előadás, szeminárium, gyakorlat 14
1.2.3. Önálló tanulás félév közben 17
1.2.4. Vizsgaidőszak 18
2. Hogyan írjunk dolgozatot, beszámolót? 23
2.1. A téma és a témavezető kiválasztása 23
2.2. Szakirodalmi tájékozódás 25
2.3. Hogyan építsük fel a dolgozatot? 30
II. rész
Kutatásmódszertan
1. A kutatás 37
1.1. A kutatásról általában 37
2. A kutatási probléma kiválasztása, a kutatás tárgyának
meghatározása 39
3. A kutatás hipotézisei, a munkahipotézis 41
3.1. A hipotézis felállításának lehetőségei, a hipotézis forrásai 41
3.2. A munkahipotézis 41
3.3. A vizsgálat változói 42
4. A hipotézis igazolásának módszerei 44
5. A kutatás tudományosságának feltételei 45
5.1. Érvényesség (validity) 45
5.2. Megbízhatóság (reliability) 45
5.3. Objektivitás 46
6. A kutatás etikai kérdései 48
7. A kutatás nehézségei 49
8. A deduktív kutatási módszerek 51
8.1. Forráskutatás 51
8.1.1. A források felderítése 51
8.1.2. Forráskritika 52
8.1.3. Forráselemzés 52
8.2. Dokumentumelemzés 53
8.3. Tartalomelemzés 54
9. A megfigyelés 51
9.1. A megfigyelés általános jellemzése 57
9.2. A megfigyelés három különböző szituációja 58
9.3. Objektív megfigyelések előkészítése 61
9.4. Megfigyelési technikák 62
9.4.1. Kódolás nélküli rögzítés 62
9.4.2. Kódolással történő rögzítés 63
9.5. A megfigyelés zavaró tényezői, előnyei és hátrányai 66
10. A vizsgálati módszerek 70
10.1. A kérdőív (ankét) 70
10.1.1. A kérdőív segítségével összegyűjthető információk 71
10.1.2. A kérdőív és a kérdések típusának meghatározása 72
10.1.3. A kérdőív első változatának elkészítése 76
10.1.4. A kérdőív előzetes kipróbálása 76
10.1.5. A kérdések felülvizsgálata 76
10.1.6. A végleges kérdőívek megszerkesztése, a felhasználási
eljárások kidolgozása 78
10.1.7. Az adatok feldolgozása 79
10.2. Az interjú 80
10.2.1. Az interjú fajtái 80
10.2.2. Az interjúban használt kérdéstípusok 82
10.2.3. Az interjú lefolyása 84
10.2.4. Hibalehetőségek az interjúban 85
10.3. Az attitűd vizsgálata 86
10.3.1. Az attitűdök feltárásának módszerei 86
10.3.3. Érdeklődésvizsgálat 89
10.4. Szociometria 91
10.4.1. A közvetlen megfigyelés 91
10.4.2. Szociometriai kérdőívek 92
10.4.3. Szociometriai teszt 93
10.4.4. A szociometriai percepciós teszt 96
10.4.5. A hírnév vizsgálata 97
10.5. Tesztek 97
10.5.1. Intelligenciatesztek 99
10.5.2. Speciális képességek vizsgálatára szolgáló tesztek 100
10.5.3. Az ismerettesztek 102
10.5.4. Személyiségtesztek 105
11. A kísérlet 108
11.1. A kísérletek felosztása a független változó jellege szerint 108
11.1.1. Előidézett kísérlet 108
11.1.2. Felidézett kísérlet 109
11.2. A kísérletek felosztása szerkezetük szerint 109
11.2.1. Egycsoportos kísérlet 109
11.2.2. Kétcsoportos kísérlet 110
11.2.3. Összetett kétcsoportos kísérlet 110
11.2.4. Többcsoportos kísérlet 111
11.3. A kísérletek színtér szerinti felosztása 111
11.3.1. Laboratóriumi kísérlet 111
11.3.2. A természetes kísérlet 112
11.4. A kísérletek megbízhatósága 113
11.4.1. Elő- és utóvizsgálatok 113
11.4.2. Metodikai kontroll 113
11.4.3. Szerkezeti kontroll 113
11.5. Kísérlet és innováció 114
12. A kutatásban részt vevők körének meghatározása.
Mintaválasztás 116
12.1. A teljes körű kutatás 116
12.2. Mintavételi eljárások 116
12.2.1. A véletlen mintavétel 117
12.2.2. Rétegezett mintavétel 117
12.2.3. Csoportos mintavétel 118
12.2.4. Nem véletlen mintavételi eljárások 118
13. Statisztikai módszerek a pedagógiai kutatásban 120
13.1. A statisztikai módszerek típusai 120
13.2. A statisztika alapfogalmai 121
13.3. Statisztikai adatok 122
13.4. Az adatok csoportosítása 123
13.4.1. Statisztikai táblák 124
13.4.2. Gyakorisági sorok 125
13.5. Középérték-számítások 128
13.6. A szóródás mértékei 128
13.7. A variációs együttható (relatív szórás) 129
13.8. Két változó összefüggése, a korreláció és a kovariancia 130
13.9. Rangsorkorreláció, konkordancia 133
13.10. Statisztikai hipotézisek vizsgálata 134
13.11. A khi négyzet próba 135
Irodalom 137
Melléklet 138
Szószedet 140

Cserné Dr. Adermann Gizella

Cserné Dr. Adermann Gizella műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Cserné Dr. Adermann Gizella könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem