1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanulás és gondolkodás keretei

A népi pszichológiától a gépi pszichológiáig

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Typotex Elektronikus Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 492 oldal
Sorozatcím: Test és lélek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-279-864-6
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Vajon több barátunk lesz a web világában? Milyen lépésekkel reagálhatunk nem tudatosan az érzelmileg fontos eseményekre? Egységes vagy sokarcú-e az emberi gondolkodás? Vajon az állatoktól elválasztó biológiai rendszer az emberi nyelv? Befolyásolja az európai regényirodalom az ember önképét?
Pléh Csaba tanulmánygyűjteménye átfogó, mégis köznapjainkat érintő kérdésekből indul ki. A könyv összefoglaló eszménye az a hit, hogy észjárásunkat mindent átfogó keretek irányítják, melyek a sok millió éves evolúció és a néhány tízezer éves kultúra termékei.
A kötet egyik vezető témája kultúra, pedagógia és pszichológia viszonya. A szerző e tekintetben az oksági és a tisztán értelmező felfogások ötvözetét képviseli, ahol ismeretszerzésre egyaránt jogosult a természetelvű és a bölcsész attitűd. A szépirodalom ugyanúgy fontos forrása az emberismeretnek, ahogyan a laboratóriumi kutatás. Életünk és cselekedeteink naiv pszichológiája alapján mindenkit hozzánk hasonló vélekedések és vágyak... Tovább

Fülszöveg

Vajon több barátunk lesz a web világában? Milyen lépésekkel reagálhatunk nem tudatosan az érzelmileg fontos eseményekre? Egységes vagy sokarcú-e az emberi gondolkodás? Vajon az állatoktól elválasztó biológiai rendszer az emberi nyelv? Befolyásolja az európai regényirodalom az ember önképét?
Pléh Csaba tanulmánygyűjteménye átfogó, mégis köznapjainkat érintő kérdésekből indul ki. A könyv összefoglaló eszménye az a hit, hogy észjárásunkat mindent átfogó keretek irányítják, melyek a sok millió éves evolúció és a néhány tízezer éves kultúra termékei.
A kötet egyik vezető témája kultúra, pedagógia és pszichológia viszonya. A szerző e tekintetben az oksági és a tisztán értelmező felfogások ötvözetét képviseli, ahol ismeretszerzésre egyaránt jogosult a természetelvű és a bölcsész attitűd. A szépirodalom ugyanúgy fontos forrása az emberismeretnek, ahogyan a laboratóriumi kutatás. Életünk és cselekedeteink naiv pszichológiája alapján mindenkit hozzánk hasonló vélekedések és vágyak irányítanak - úgy járkálunk a világban, akár a kis manók, akiknek emeletes buborékok nőnek ki a fejéből. A modern szaktudomány és a nevelési tevékenység ezt a „népi pszichológiát" rendszerezi tovább.
Pléh Csaba (1945) Széchenyi-díjas magyar pszichológus, nyelvész, a Magyar Tudományos Akadémia és az Academia Europeae (London) tagja, a BME Kognitív Tudományi Tanszékének alapító egyetemi tanára, iskolateremtő agykutató. Tucatnyi könyv szerzője a kognitív tudomány, a pszicholingvisztika és a pszichológiatörténet témakörében. A Typotex Kiadónál eddig megjelent kötetei: A megismeréskutatás egy új útja.; A pszichológia örök témái; A megismeréstudomány alapjai. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
I. fejezet / A gondolkodás keretei
A moduláris és a tudásalapú kognitív nyelvfeldolgozás vitái 13
Az innátizmus színeváltozásai - a filozófiától a genetikáig 32
A tudatos és a nem tudatos problémája a kísérleti pszichológia
és a kognitív tudomány tükrében 56
Narratív szemlélet a pszichológiában: az elbeszélés mint átfogó metateória 82
A nyelv biológiai alapjai: bátor elméletek és józan építkezés 110
A nyelv keletkezésének három komponense. Az agy, a társas élet
és a kommunikáció megváltozása 116
A társas tudás megjelenése a grammatikában 132
II. fejezet / Tudásátadás és pszichológia
A pszichológia mint a nevelés eszmei hivatkozási kerete 141
A nevelés biológiai és pszichológiai alapjairól 163
A pszichológia és a pedagógia klasszikus és új kapcsolatai 177
Az életen át tartó tanulás biológiai és pszichológiai meghatározói és korlátai
a pedagógushivatás tükrében 181
A webvilág kognitív következményei, avagy fényesít vagy butít-e az internet 193
A lélek a web világában: kapcsolatok és tanulás az új ikt közegében 204
III. fejezet / A gondolkodáskutatás története
Hogyan vezet el a bölcsészet lenézése a tudás lenézéséhez? 229
A tudománypolitika és a menedzserek 234
Pszichológusok és történészek. A pszichológiatörténet művelésének
két célcsoportja és két műfaja 247
A magyar kísérleti pszichológia fejlődési íve 1950-2010 között 264
Meddig lesz még szükség pszichológiára? 285
A naiv emberismeret és a pszichológia helye a közoktatásban 314
Frege visszajön a kognitív tudomány hátsó ajtaján 325
A magvai ázat és a megértés a szellemtudományos pszichológiában -
egy évszázad múlva 333
A szelf vizsgálatának két történeti mintája 343
Kísérleti és neurális Freud-értelmezés ma 367
Az érzelem- és mozgatóerő-kutatás múltja 395
Az evolúciós pszichopatológia történeti előzményei 417
A TANULMÁNYOK FORRÁSAI 433
HIVATKOZOTT IRODALOM 435
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ 473-492

Pléh Csaba

Pléh Csaba műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Pléh Csaba könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem