1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tantervelmélet forrásai 14.

Felekezeti gimnáziumi tantervek 1850-1948

Szerkesztő
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 134 oldal
Sorozatcím: A Tantervelmélet forrásai
Kötetszám: 14
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-682-380-4
Megjegyzés: Angol, német és orosz nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A középkori középszintű iskolákban az íratlan hagyomány határozta meg a legfőbb tantárgy: a latin nyelv és irodalom tananyagának oktatási szintjeit, s a hozzá tartozó résztanulmányok egymásutánját.... Tovább

Előszó

A középkori középszintű iskolákban az íratlan hagyomány határozta meg a legfőbb tantárgy: a latin nyelv és irodalom tananyagának oktatási szintjeit, s a hozzá tartozó résztanulmányok egymásutánját. A 14-15. században azután a nagyobb nyugat-európai iskolák már írásba foglalták tananyagukat, előírták a feldolgozás sorrendjét, néhol az oktatás módszereire is történt utalás. Hazánkban a Mohács előtti időszakból az esztergomi humanista káptalani-városi iskola tantervét tudjuk rekonstruálni a 16. század elejéről, az 1554-i és 1558-i nagyszombati tantervek alapján. A 16. század második feléből már több hazai iskola tantervét ismerjük: többek között a besztercebányai, lőcsei, Selmecbányái, nagyszebeni iskoláé maradt ránk. Jelentős változás következett be a tananyag tervezésének történetében a jezsuiták iskolaszervezése nyomán. Az 1540-ben alapított jezsuita szerzetesrend római központja a jezsuita gimnáziumokból és akadémiákból egy egységes nemzetközi iskolaszervezetet igyekezett létrehozni. Ezért olyan központi tananyag, tanterv, iskolai osztályszerkezet és oktatási módszer kidolgozását határozták el, amelyet bármely ország összes jezsuita iskolájában egyformán alkalmazhattak. Ezáltal feleslegessé váltak az egyes iskolák számára a külön-külön esetenkénti, rövid távú, az iskolarektorok személyéhez kötött iskolai szervezeti szabályzatok és tantervek. A jezsuita pedagógiai szakértők 1586-ra készültek el tervezetükkel, ezt kinyomtatták és kísérletképpen néhány iskolájukba bevezették. A szerzett tapasztalatok kiértékelése után az átdolgozott első változatot 1591-ben újra kinyomtatták és szélesebb körben kipróbálták. Az ennek alapján történt átalakítás után 1599-ben végleges szövegével közreadták „Ratio atque institutio studiorum Societatis Jesu" („Jézus Társasága tanulmányi rendje és eljárásmódja") címmel. Vissza

Tartalom

Mészáros István: a felekezeti tantervek 5
Történeti alakulása 5
Az első hazai tantervek 5
Az Entwurf évtizede 6
Felekezeti gimnáziumi tantervek 10
Az első állami (katolikus) tanterv 11
Protestáns tantervek 13
A gimnáziumok három csoportja 15
Összehasonlítások 17
Néhány közös sajátosság 20
Katolikus autonómia 23
Jegyzetek 25
Szemelvények
1. Egy gimnáziumi tanterv-kritika 1861-ben 29
2. Az 1861-i katolikus gimnáziumi tantervi tanácskozás munkálataiból 36
3. Szerzetesi gimnáziumok összehasonlító heti óratáblázata (1861) 44
4. Az első hazai nemzeti szellemű tanterv (1861) 46
5. Az első hazai nemzeti szellemű gimnáziumi tanterv korrekciója
és bevezetésének elrendelése (1861) 49
6. A sárospataki kollégium gimnáziumi tagozatának tanterve (1861) 56
7. A debreceni kollégium gimnáziumi tagozatára vonatkozó határozat (1869) 66
8. A hazai evangélikus gimnáziumok tantervének indoklása (1869) 69
9. A hazai evangélikus gimnáziumok számára készült tanterv utasítás (1870) 71
10. Felekezeti gimnáziumi tanterv-variánsok a földrajz-történelem tantárgyban (1879) 85
11. Felekezeti gimnáziumi tanterv-variánsok a természetrajz tantárgyban (1879) 91
12. Tantárgyi cél-megfogalmazások tantervekben 95
13. Református tervezet kilenc osztályos gimnáziumról (1880) 98
14. Evangélikus gimnáziumi tanterv (1884) 108
15. Miniszteri leirat a gimnáziumi tantervek változtatási lehetőségeiről (1887) 115
16. Utasítás a katolikus középiskolák számára (1941) 116
17. Rendelkezés az evangélikus középiskolákról (1942) 128
Összefoglaló 129
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem