Előszó
A közoktatásban, valamint a felsőoktatásban eltöltött negyedszázados oktató - kutató tevékenységem folyamán történelemtanárként, valamint neveléstörténetet, általános és történelemdidaktikát oktató...
Tovább
Előszó
A közoktatásban, valamint a felsőoktatásban eltöltött negyedszázados oktató - kutató tevékenységem folyamán történelemtanárként, valamint neveléstörténetet, általános és történelemdidaktikát oktató pedagógiai szakemberként megkülönböztetett figyelemmel fordultam egy régi-új információhordozó dokumentum, a tankönyvek felé. A 2001 tavaszán „A tankönyvkutatás elméleti és gyakorlati kérdései99 címmel megvédett PhDdisszertációm témaválasztását nagyban meghatározta az, hogy mind középiskolai tanárként, mind felsőoktatási szakemberként érzékeltem a tankönyves szakma új igényeit, valamint azt, hogy a tankönyv mindinkább a neveléstudományi kutatások célpontja, az oktatásirányítás egyik preferált területe lesz.
Kutatási témám európai dimenzióba helyezését, a nemzetközi tankönyvkutatási eredmények hazai adaptálását inspirálta és erősítette, hogy a braunschweigi Nemzetközi Tankönyvkutató Intézetben többször, hosszabb ideig folytathattam tankönyvelméleti tanulmányokat. Itt ismerkedtem meg a nemzetközi tankönyvkutatás történetével, a tankönyvelméleti kutatások hangsúlyos témáival, a tankönyvelemzés tartalmi és kutatásmódszertani kérdéseivel. A nemzetközi szakirodalom áttanulmányozása után tekintettem át a hazai tankönyvkutatás helyzetét, és fogalmaztam meg tankönyvelméleti kutatásaim közvetlen célkitűzéseit. A nemzetközi tankönyvelméleti konferenciák tudományos előadásai meggyőztek arról, hogy az iskolai tankönyvek több funkciójú elemzésében, az egyes országok tantervi és tankönyvi gyakorlatának összehasonlításában és a kölcsönösen hasznosítható kutatási eredmények publikálásában az összehasonlító tankönyvkutatás kiemelkedő szerepet játszik.
A tankönyvelméleti kutatások társadalmi hasznosságát számos országban ma már nemcsak a szűkebb tankönyves szakma, hanem a tankönyvek engedélyezését koordináló miniszteriális hatóságok is fontosnak tartják, hiszen a gyakorlat szükségleteiből kiinduló, és a tudományos apparátussal lefolytatott tankönyvelemzések hozzájárulást jelentenek a tankönyvfejlesztéshez, ösztönzik a minél jobb, mind szaktudományi, mind pedagógiai, nyelvi, könyvészeti szempontból megalapozott, kiérlelt tankönyvek kiadását.
Hiszem, hogy az információs társadalom korában a tankönyv továbbra sem veszítette el megkülönböztetett szerepét. Nemcsak a felnőtt társadalom által az ifjúságnak közvetített releváns tudás hordozói a tankönyvek, hanem a modern társadalmak nagy értéket képviselő szellemi és gazdasági beruházásai is.
Vissza