1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tanítással változó világ 1.

Elméleti viták/A kötet - a világhírű University of California, Los Angeles professzorainak iránymutatásával - végigkalauzol bennünket az Amerikai Egyesült Államok pedagógiai gyakorlatán

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 202 oldal
Sorozatcím: Padtárs
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-9795-05-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az Amerikai Egyesült Államok iskoláztatása és annak szabályozása számunkra szinte átláthatatlanul összetett. Jelen kötet bepillantást enged a pedagógiai gyakorlatba, bemutatja az elméleti alapokat, a tanulásról és a tanításról alkotott elméletek folytonos változásait és ezek indítékait. Feltárulnak napjaink legjellemzőbb közoktatási problémái és az azokra kínálkozó megoldások, megismerhetjük a kistelepülések és a nagyvárosok iskoláinak mindennapjait, az egyetemi tanszékek, kutatóhelyek szakmai műhelymunkáját. Különösen izgalmassá teszi ezt a könyvet a gondolatgazdagság és a feltáruló pedagógiai gyakorlat sokfélesége, amely a gyakorlati alkalmazás lehetőségét is felkínálja.

Tartalom

Bevezető gondolatok és ajánlás 9
1. fejezet Az iskolarendszer - viaskodás a történelemmel és a hagyományokkal 13
Az oktatás 21. századi kihívásai 14
Az amerikai közoktatás rövid története 15
A közoktatás szerepe a demokrácia biztosításában 15
A közoktatás víziójának kiterjesztése 17
Az amerikai dilemma - faji és gazdasági előjogok a közoktatásban 20
Iskolai finanszírozás - a minőség és az egyenlőség nyomában 27
Az amerikai iskolákat formáló mítoszok és metaforák 29
Az érdem mítosza - „Bármelyik gyerekből lehet elnök" 29
A gyár metafora - hatékonyság az iskolákban 33
A piac metafora - a versenyből és a választásból eredő kiválóság 36
A haladás mítosza 40
Remény és küzdelem a posztmodern világban 43
„Demokráciacsinálás" - a mítoszok és a metaforák alternatívája 44
Küzdelem a társadalmilag igazságos tanításért 45
További információk 46
2. fejezet A hagyományos tanuláselméletek - átadás, képzés, intelligenciahányados 49
A haranggörbe - izzó viták az intelligenciáról és a tanulásról 49
Az egyik oldal véleménye: néhány gyerek egyszerűen nem elég okos 50
A másik oldal véleménye: minden gyerek elég okos, csak az iskolák nem elég jók 50
Az elméletek és a viták működtetik a gyakorlatot 52
A tanulásról alkotott fogalmak megváltoztatása 52
A felvilágosodás kora - értelem és gondolkodás 53
A 19. század - az értelemtől a pszichológia tudományáig 55
A tudományos oktatás ígérete 56
Intelligencia, tanulás és érdem: azt kapod, amit megérdemelsz 57
Ki az érdemes? 57
Mi az intelligencia? 58
Igyekezet, készség és képesség - az intelligencia új köntösben 63
Behaviorista tanuláselméletek 65
Laboratóriumok és pszichometria: a tudománnyal ékeskedő lélektan 65
Kondicionálás az ingerre adott válasszal 65
A tanulás mint a jutalom megszerzése és a büntetés elkerülése 66
Az iskolai oktatás mint behaviorista képzés 67
A tanítás mint a tudás tudományos módszerekkel történő átadása 67
Bloom taxonómiája 68
A pszichológiai hatékonyság nyomában 69
Motiváció jutalmazással és büntetéssel 70
A helytelen magatartás behaviorista kezelése 70
Az átadás és a képzés hatarai 73
A behaviorizmus semmibe veszi a gondolkodást 73
A behaviorizmus nem képes fejleszteni a problémamegoldó készséget? 73
További információk 74
3. fejezet Modern tanulási elvek - problémamegoldás, megértés és részvétel 77
A tanulás mint gondolkodás és megértés 77
Mi történik az agyban? 78
A tanulás aktív tevékenység 79
A tanulás a jelentés megkonstruálása 80
Az elme szakaszos fejlődése 83
Szakaszosság és személyiség, szociális és erkölcsi fejlődés 84
A „kognitív forradalom" 86
Az elme mint számítógép 87
Mi tesz minket „okossá"? 88
Agykutatás és tanulás 90
A tanulás szociokulturális folyamat 90
Családok, közösségek és kultúrák 91
Aktív részvétel és tanulás 93
A tanulás által válunk a közösség részévé 95
Ki számít intelligensnek? 99
Miért tanulnak a gyerekek? 101
Belső motiváció 101
Énkép, identitás, motiváció és tanulás 102
Kapcsolatok és motiváció 103
Megértés és kultúra, avagy tanítással a világ megváltoztatásáért 103
További információk 104
4. fejezet Mit tanuljanak a diákok? - Filozófia, történelem és politika a tanterv mögött 109
Oktatásfilozófiai alapok 110
Miért kell nekünk ezt megtanulnunk? Történelem és politikai viták 112
Esélyteremtés és a kiváltságok fenntartása 112
Elit- és tömegoktatás 113
A közös tanterv 115
Progresszív lendület 118
A „szputnyiksokk" és tantervi válság 122
Küzdelem egy 21. századi tantervért 123
A tantervi tartalom és a kogníció egymáshoz igazítása 124
A kulturálisan demokratikus tanterv 131
A konstruktivizmus és a multikulturalizmus aktuális vitái 141
A józan ész megsértése - és azon túl 141
A kulturális bizonyosság visszaállítása 143
A kulturális háborúk 145
Oktassunk „helyesen" 147
Küzdelem egy társadalmilag igazságos tantervért 148
További információk 148
5. fejezet Tantárgyi témakörök 151
Milyen tudást, kinek a tudását és kinek a számára? 151
Matematika 153
A „matekválság" 153
Mi a probléma? 154
Hagyományos matematikaoktatás: készségek és szekvencialitás 155
Progresszív matematikaoktatás: kontextus és megértés 156
Matematikatanulás a problémamegoldás által 160
Az „új" matematika kritériumai - politika és matematikaoktatás 164
Anyanyelvi nevelés 166
Hagyományos anyanyelvi oktatás: a készségek, a szabályok és az alaki követelmények elsajátítása 167
Az írás és az olvasás mint kognitív és szociokulturális tevékenységek 169
Nemzeti követelmények az anyanyelvi nevelésben 172
A konzervatív válasz 174
Hangtan vagy osztatlan nyelv? Az egyensúly nyomában 175
Milyen szöveget és milyen nézőpontot? 177
Társadalomismeret 178
Hogy tanítsuk a múltat? 179
A tankönyvek mint konzervatív erők 184
Az arany középút nyomában - a történelemoktatás nemzeti kritériumai 186
Természettudományok 189
Nemzeti kritériumok: mély, integrált, társadalmi jelentőséggel bíró természettudományt mindenkinek 190
A kevesebb több? 193
A Darwin-vita 196
Ki művelheti a tudományt? 197
Bárkiből lehet tudós? 198
Küzdelem a tantárgyért 199
További információk 200
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem