1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A tánc forradalmárai/Revolutionaries in Dance

Vendégszereplők 1898 és 1948 között - Bajor Gizi Színészmúzeum, Budapest 2004. március 19.-május 2./Kiállítási katalógus

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Grafikus
Budapest
Kiadó: Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 84 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 17 cm
ISBN: 963-900-021-3
Megjegyzés: Megjelent az OSZMI A tánc forradalmárai című kiállítása alkalmából. Angol nyelvű összefoglalóval. Fekete-fehér fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A tánc forradalmárai című kiállítás és tanulmány elsőként tett kísérletet arra, hogy írásos és képi dokumentumok segítségével rekonstruálja azt a fel évszázados, rendkívül szerteágazó művészeti folyamatot, amelynek során a magyar közönség először szembesült egy teljesen új táncirányzattal, a modern tánccal és ezzel párhuzamosan a hagyományaiba merevedett balett korszerűsödésével. A táncművészet korabeli vezető személyiségei - Fulíer és Saharet, Duncan és St.Denis, Allan és a Wiesenthal testvérek, Dalcroze és Chladek, Gert és Impekoven, Wigman, Palucea, Kreutzberg és Berger - és a legfontosabb társulatok - az Orosz és Svéd Balett, Pavlov| és Jooss együttese - ugyanis nemzetközi turnéik során mindnyájan útba ejtették Budapestet, így a főváros közönsége közvetlen élményeket szerezve tájékozódhatott azokról a kísérletekről, amelyek a 20. század első felében, a maguk forradalmi módján, alapvetően megváltoztatták a színpadi táncról kialakult elképzeléseket, s a táncot újból a korszerű... Tovább

Fülszöveg

A tánc forradalmárai című kiállítás és tanulmány elsőként tett kísérletet arra, hogy írásos és képi dokumentumok segítségével rekonstruálja azt a fel évszázados, rendkívül szerteágazó művészeti folyamatot, amelynek során a magyar közönség először szembesült egy teljesen új táncirányzattal, a modern tánccal és ezzel párhuzamosan a hagyományaiba merevedett balett korszerűsödésével. A táncművészet korabeli vezető személyiségei - Fulíer és Saharet, Duncan és St.Denis, Allan és a Wiesenthal testvérek, Dalcroze és Chladek, Gert és Impekoven, Wigman, Palucea, Kreutzberg és Berger - és a legfontosabb társulatok - az Orosz és Svéd Balett, Pavlov| és Jooss együttese - ugyanis nemzetközi turnéik során mindnyájan útba ejtették Budapestet, így a főváros közönsége közvetlen élményeket szerezve tájékozódhatott azokról a kísérletekről, amelyek a 20. század első felében, a maguk forradalmi módján, alapvetően megváltoztatták a színpadi táncról kialakult elképzeléseket, s a táncot újból a korszerű színházművészet szerves részévé tették.
E táncforradalmárok vendégszereplései olyan alapvető művészi kérdéseket vetettek fel, amelyek a tánc kapcsán korábban fel sem merültek. Ilyen volt többek között, hogy mi a test - és elfedésének vagy megmutatásának - szerepe a táncművészetben; mi a viszonya az alkotónak az előadóhoz; hogyan alkalmazhatók az új technikai vívmányok a színpadon; át-törhetők-e a színházi konvenciók; szabadon értelmezhető-e a tradíció; és végül, de egyáltalán nem utolsósorban: egyáltalán művészet-e a tánc, s része-e a korszerű színházművészetnek. E kérdésekről elsőként jobbára írók és költők fogalmazták meg gondolataikat, többek között Bródy Sándor, Csáth Géza, Kosztolányi Dezső és Lövik Károly, máig bámulatos éleslátással és érzékenységgel. Később, a 30-as évektől inkább teoretikus, semmint költői válaszok születtek a modern tánc és a balettreformok által felvetett kérdésekre, mert ekkor már színházi emberek, művészet- és zenetörténészek - mint Bálint Lajos Hevesi Sándor, Németh Antal, Rabinovszky Máriusz, Haraszti Emil, Tóth Aladár, Jemnitz Sándor - publikálták nézeteiket a korszerű tánc- és színházművészetről.
Vissza

Tartalom

Előszó 5
Az amerikai modern tánc előfutárai
• Saharet: ...lábának egyénisége volt... 8
• Loie Fuller: ...nem is az ember, hanem szövet és színek táncolnak... 10
• Isadora Duncan: ...mezítláb jár, mint a mázsák... 13
• Maud Allan: ...az emberi test remek mechanizmusa... 18
• Ruth St. Denis: ...egy festő, egy muzsikus és egy világosító kedvese... 21
Az európai új tánc előfutárai
• Emil Jaques-Dalcroze: ...a tériesített zene... 24
• Grete Wiesenthal és testvérei: .. .az egyéniség diadala a konvenció felett... 28
Az európai modern tánc vezető személyiségei
• Valeska Gert: .. .az élet nevetséges képtelensége... 32
• Niddy Impekoven: .. .a tánc lírikusa... 34
• Mary Wigman: ...démoni láng, lázas álomlátás... 36
• Gret Palucca: ...egy intellektuális cowboy... 38
• Harald Kreutzberg: ...színész, költő és pszichiáter... 39
• Rosalia Chladek: ...hangsúlyozott objektivitás... 42
• Hanna Berger: ...kínlódás, vágy és remény... 44
• Lábán Rudolf: ...új színházi tánc... 45
A balettművészet megreformálói
• Szergej Gyagilev Orosz Balettje: ...a visszaművésziesített tánc... 48
• Rolf de Maré Svéd Balettje: ...a kort megelőző irányzat... 61
• Anna Pavlova és társulata: .. .szeszélyesen egyéni... 63
Kísérlet a szintézisre
• Kurt Jooss és a Jooss Balett: ...nem táncbábok, hanem emberek... 64
Angol nyelvű összefoglaló - Summary 72
Jegyzetek 82
A képek jegyzéke 84

Fuchs Livia

Fuchs Livia műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Fuchs Livia könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem