A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az Iskolakultúra-könyvek sorozatának legújabb kötete, melyet az Olvasó kezében tart, a szerző doktori (Ph.D) értekezésének az a szerkesztett változata, melyet a felső-, illetve a közoktatásban...
Tovább
Előszó
Az Iskolakultúra-könyvek sorozatának legújabb kötete, melyet az Olvasó kezében tart, a szerző doktori (Ph.D) értekezésének az a szerkesztett változata, melyet a felső-, illetve a közoktatásban oktató kollégák, továbbá a tanárképzéssel kapcsolatos kutatások iránt érdeklődő szakmai közönség figyelmébe ajánlunk. A hasonló című eredeti dolgozatból - terjedelmi okokból - elsősorban a téma hazai és nemzetközi szakirodalmának elemző áttekintését, a kutatás gerincét alkotó empirikus vizsgálat számítógépes feldolgozásának részletes táblázatanyagát, illetve a mélyinterjúkból idézett gondolatokat kényszerültünk rövidíteni. Ugyanakkor tiszteletben tartottuk, és reményeink szerint teljes egészében közöljük mindazokat a kutatási eredményeket, elemző megállapításokat, melyek megszületését szerzőnk többévi oktató, kutató, publikációs munkájának összegzésének is tekinthetünk.
A pedagógusképzés folyamatát, átalakulását, feltárt problémáit, kutatási-fejlesztési eredményeit és törekvéseit többfajta megközelítésben lehetséges, de minimálisan két szempontból szükséges vizsgálni. A tanárképző intézmények egyrészt a felsőoktatási rendszer részeként működnek, másrészt a közoktatási rendszerből fogadják hallgatóikat, illetve mint „szolgáltatók" ez utóbbi alrendszer számára biztosítanak szakképzett munkaerőt. Az a szakmai műhely, mely 1990 és 1996 között az Országos Közoktatási Intézetben, majd 1996-tól a Pécsi Tudományegyetem Tanárképző Intézetében működik, mindkét megközelítést szem előtt tartotta kutatásaiban. Közülük jelen dolgozat közvetlen előzményeinek az alábbiak tekinthetőek. 1987-től 1995-ig egy, a tanítóképzés területén szervezett kutató-fejlesztő munka során a hallgatók és a végzettek képzéssel kapcsolatos véleményének alakulását és a tanultak gyakorlatban történő felhasználhatóságát vizsgálták (Kocsis, 1993; Kocsis-Zsolnai, 1997). A közoktatási rendszer átalakulásához kapcsolódva az egységes pedagógusképzés gondolati modelljének kialakítását követően (Kocsis, 1992) az évtized második felére e terület fejlesztése is tevékenységük részévé vált (Kocsis, 1996; Zsolnai-Kocsis, 1997). A kilencvenes évek második felében több tanulmány foglalkozott a tanárképzés környezeti feltételeinek bemutatásával (Kocsis, 1996a; 1996b; 1998; 1999), azonban a folyamatos változások - például a finanszírozási rendszerben, az önköltséges képzés bevezetése, a képesítési követelmények megjelenése - újabb elemzéseket igényeltek.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 7
1. TANÁRKÉPZÉS REKRUTÁCIÓS HÁTTERE 1986-TÓL 2000- IG A
FELSŐOKTATÁS NEMZETKÖZI ÉS HAZAI TENDENCIÁIVAL
ÖSSZEFÜGGÉSBEN 9
1.1. A FELSŐFOK HAZAI EXPANZIÓJÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK 9
1.2. A FELSŐOKTATÁS NEMZETKÖZI KÖRNYEZETE 11
1.2.1. A hallgatói létszámok alakulása 11
1.2.2. Életkori, nemek szerinti megoszlás, képzési területek 13
1.2.3. Végzettségi arányok 15
1.3. A FELSŐOKTATÁS HAZAI REKRUTÁCIÓS BÁZISÁNAK
ALAKULÁSA, 1986-2000 16
1.3.1. A jelentkezés évében érettségizők adatai 16
1.3.2. A jelentkezők és a felvettek létszáma 18
1.3.3. A pedagógusképzés felvételi adatai 21
1.4. A TANÁRKÉPZÉS ALAPADATAI A PÉCSI
TUDOMÁNYEGYETEMEN, 1985-2000 25
1.4.1. A felvettek és végzettek létszámadatai 25
1.4.2. A hallgatók megyénkénti, tagozatok szerinti megoszlása 26
1.4.3. A hallgatók nemek és képzési szint szerinti megoszlása 28
2. A TANÁRKÉPZÉS HÁTTÉRTÉNYEZŐINEK VIZSGÁLATA (1986-2001) 30
2.1. AZ EGYETEM SZERVEZETE AZ EGYETEMI TÍPUSOK TÜKRÉBEN 30
2.2. A TANÁRKÉPZŐ INTÉZET HELYE A PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM
SZERVEZETI RENDSZERÉBEN 35
2.2.1. A Janus Pannonius Tudományegyetem megalakulása 35
2.2.2. A Tanárképző Intézet kialakulásának folyamata 36
2.3. TARTALMI VÁLTOZÁSOK A KÉPZÉSBEN A KÉPESÍTÉSI
KÖVETELMÉNYEK FÜGGVÉNYÉBEN 38
2.4. A TANÁRKÉPZÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK VÁLTOZÁSAI
A KÉPZÉSI NORMATÍVÁK TÜKRÉBEN 44
2.4.1. A finanszírozás jellemző adatai a
Pécsi Tudományegyetemen, 1985-1996 44
2.4.2. A felsőoktatás finanszírozásának
változásai, 1996-2001 47
2.4.3. A finanszírozás jellemző adatai a
Pécsi Tudományegyetemen, 1996-2001 49
2.5. A TANÁRKÉPZŐ INTÉZET HUMÁN ERŐFORRÁSAI 53
3. A TANÁRJELÖLTEK VÉLEMÉNYE A PÁLYÁRÓL ÉS A KÉPZÉSRŐL 56
3.1. AZ ELTÉRŐ TANULMÁNYSZERVEZÉSI ELJÁRÁSOK HATÁSA 56
3.2. A VIZSGÁLAT RÖVID LEÍRÁSA 58
3.2.1. Az adatfelvétel körülményei 58
3.2.2. A kérdőív tartalma 59
3.3. HÁTTÉRADATOK A HALLGATÓI VÉLEMÉNYEK VIZSGÁLATÁHOZ
(FÜGGETLEN VÁLTOZÓK) 59
3.3.1. A hallgatók kari, nemenkénti, életkori és
településtípusok szerinti megoszlása 59
3.3.2. A hallgatók idegennyelv-ismerete és számítógéphasználata 62
3.3.3. A hallgatók pedagóguspályával kapcsolatos attitűdjei 63
3.4. A KÉPZÉS HALLGATÓI MEGÍTÉLÉSE (FÜGGÓ VÁLTOZÓK) 67
3.4.1. A szaktárgyi képzés hallgatói jellemzése 67
3.4.2. A pedagógiai képzés hallgatói megítélése 68
3.4.3. A pszichológiai képzés hallgatói megítélése 71
3.4.4. A tantárgy-pedagógiai képzés hallgatói megítélése 72
3.5. A KÉPZÉSI TERÜLETEK ÖSSZEHASONLÍTÓ ELEMZÉSE 74
3.6. A HÁTTÉRVÁLTOZÓK ÉS A KÉPZÉSI TERÜLETEK ÉRTÉKELÉSÉNEK
ÖSSZEFÜGGÉSEI 76
3.7. A KÉPZÉSI TERÜLETEK, A TANÍTÁS ÉS A PÁLYÁRA KÉSZÜLÉS
ÖSSZEFÜGGÉSEI 77
4. A PÉCSETT VÉGZETT TANÁROK VÉLEMÉNYE A PÁLYÁRÓL
ÉS A KÉPZÉSRŐL 81
4.1. A VIZSGÁLAT RÖVID LEÍRÁSA 81
4.1.1. A kérdőív és az interjúk tartalma 81
4.1.2. Az adatfelvétel folyamata 82
4.2. HÁTTÉRADATOK VOLT HALLGATÓINK VÉLEMÉNYÉNEK
VIZSGÁLATÁHOZ (FÜGGETLEN VÁLTOZÓK) 83
4.2.1. Volt hallgatóink kari, nemenkénti, életkori és
településtípusok szerinti megoszlása 83
4.2.2. A diplomák száma, szintje, tagozata és minősítése, a
tanárok nyelvismerete 86
4.2.3. A tanári pálya választásával kapcsolatos attitűdök 87
4.2.4. A pályaelhagyás és a háttérváltozók elemzése 88
4.3. A KÉPZÉSI TERÜLETEK ÉRTÉKELÉSE 93
4.4. A KÉPZÉSI TERÜLETEK OSZTÁLYZATTAL TÖRTÉNŐ
ÉRTÉKELÉSÉNEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA HALLGATÓI ÉS
TANÁRI ADATOK ALAPJÁN 99
4.5. A KÉPZÉSI TERÜLETEK SZÖVEGES ÉRTÉKELÉSE 101
4.6. A KÉPZÉSI TERÜLETEK ÉS A TANULTAK
FELHASZNÁLHATÓSÁGÁNAK MEGÍTÉLÉSE
AZ INTERJÚK ALAPJÁN
4.7. VOLT HALLGATÓINK SZAKMAI TEVÉKENYSÉGÉNEK
ÉRTÉKELÉSE
5. ÖSSZEGZÉS 116
JEGYZET 121
IRODALOM 123
FÜGGELÉK 127
1. MELLÉKLET 144
2. MELLÉKLET I54
3. MELLÉKLET 157
4. MELLÉKLET 158
ÁBRÁK ÉS TÁBLÁZATOK JEGYZÉKE 159-163
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.