Széplaki György: Előszó | 11 |
Katona András: Bevezető | 13 |
Zárónyilatkozat | 15 |
A plenáris ülés előadásai | 17 |
Katona András: Köszöntő | 17 |
Pokorni Zoltán: Köszöntő | 19 |
Klinghammer István: Köszöntő | 24 |
Németh András: Köszöntő | 26 |
Ballér Endre: Neveléstudomány és tantárgy-pedagógia | 28 |
Kojanitz László: A szakmódszertani képzés megújulása az új kerettantervi dokumentumok bevezetése időszakában | 34 |
Bárdos Jenő: Elmélet és gyakorlat a nyelvpedagógiában | 38 |
Sipos Lajos: Új törekvések a humán tárgyak tanításában | 49 |
Victor András: Természetpedagógia | 57 |
Augusztus 31. | 69 |
1. szekció (Szekcióvezető: Milkovits István) | |
A módszertani ismeretek oktatásának helyzete a képzés egészén belül. A szakképzés és a szakmódszertani képzés kapcsolata | 69 |
Adamikné Jászó Anna: Az integráció a magyartanításban | 71 |
Kulin Eszter: Drogmegelőzés a pedagógusképzésben | 79 |
Liszka Gábor: A módszertani ismeretek oktatásának helyzete - avagy néhány gondolat az anyanyelvi tantárgy-pedagógia egyetemi oktatásáról | 84 |
Sándorné Tóth Zsuzsanna: Készségfejlesztési gyakorlatok a szakmódszertani képzésben | 87 |
2. szekció (Szekcióvezető: Boreczky Ágnes) | |
A pedagógiai pszichológiai képzés és a szakmódszertan kapcsolata | 91 |
Bárdossy Ildikó - Dudás Margit - Pethőné Nagy Csilla - Priskinné Rizner Erika: Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei a tanárképzésben | 93 |
Revákné Markóczi Ibolya - Ferenczy Tibor - Tóth Tibor: Igények és elvárások a pedagógiai pszichológia és a szakmódszertanok kapcsolatrendszerében | 112 |
3. szekció (Szekcióvezető: Munkácsy Katalin) | |
A korszerű ismerethordozók szerepe a módszertani képzésben | 115 |
Ihász Ferenc - Szakály Zsolt: A kutatási eredmények szerepe a főiskolai hallgatók egészséges életmódjának tudatos alakításában | 117 |
Radnóti Katalin: Modern fizikafeladatok multimédián | 123 |
Szabó Krisztina Ágota: Új eszközök felhasználási lehetőségei a természettudományos nevelésben | 127 |
4. szekció (Szekcióvezető: Vargáné Vészi Magdolna) | |
A gyakorlati képzés helye és szerepe a szaktanárrá válás folyamatában | 133 |
Bikics Gabriella: A módszertan és a tanítási gyakorlatok kapcsolata a nyelvtanárképzésben | 135 |
Bisztricz Anikó: A testnevelés szakos hallgatók gyakorlati képzésének aktuális kérdései | 141 |
Völgyi Péterné: A grafológia alkalmazása a pedagógiában | 145 |
5. szekció (Szekcióvezető: Csala Istvánné Ranschburg Ágnes) | |
Mérésmetodika és minőségbiztosítás | 153 |
Csalai Istvánné Ranschburg Ágnes: Tudásszintmérés és adatbázis-kezelés az iskolában | 155 |
Fercsik Erzsébet: Az írásbeli kommunikáció nem nyelvi elemeiről | 162 |
Kurtán Zsuzsa: Osztálytermi kutatás és minőségbiztosítás a tanárképzésben | 173 |
Ozsváth Károly: A szakértői értékelések egyezésének vizsgálata clusteranalízissel | 179 |
6. szekció (Szekcióvezető: Makádi Mariann) | |
A szakképzés és a szakmetodikai képzés az új tantervi dokumentumok bevezetésének időszakában | 185 |
Gombocz Orsolya: A gyakorlat helye a pedagógusképzésben. A magyarországi és a bajorországi képzés összehasonlító elemzése | 187 |
Kádek István: A szakmódszertani oktatás sajátos problémái a gazdaságismeret szakos tanárképzésben | 192 |
Kereszty Péter: Az új és a megújult iskolai atlaszok tervezésének háttere | 205 |
Kormány Gyula: A szakmódszertani és a gyakorlati képzés kapcsolata a földrajztanárrá válás folyamatában | 210 |
Kriska György: Környezeti nevelés Újpesten | 215 |
Makádi Mariann: A földrajzi metodikai képzés a tanárképző főiskolán a kerettantervek bevezetése után | |
Péntekné Szilágyi Aranka: A hallgatók komplex felkészítése a természetismeret tanítására | 226 |
Sályiné Pásztor Judit: A magyar irodalom módszertan tanítása a kerettantervi szabályozás bevezetée előtt | 234 |
7. szekció (Szekcióvezető: Paál Tamásné) | |
A tudományok új eredményeinek tükröződése az ezredforduló tankönyveiben | 237 |
Raátz Judit: A névtan szerepe és helye az anyanyelvi nevelésben | 239 |
Szabóné Erdélyi Erzsébet: Az egészségvédelem mint a nyelvtankönyvszerkesztés mikrostúdiuma | 246 |
Tinnerné Somogyi Magda: A magyar nyelvtörténet oktatásának korszerűsítése a Tanárképző Főiskolai Karon | 253 |
Tóth Judit: Tanítsunk nyelveket, de miből? A tankönyvválasztás néhány fontos kritériumáról | 257 |
Szeptember 1. | 263 |
1. szekció (Radnóti Katalin) | |
Természettudományi szekció | 263 |
Kiss Csilla: A mechanika oktatása konstruktivista alapon | 265 |
Makádi Mariann: Képességfejlesztés az 5-6. évfolyamon a földrajzi tartalmak tanulása során | 265 |
Nagy Lászlóné: Analógiák a biológia-tankönyvekben | 273 |
Revákné Markóczi Ibolya - Balogh László: A 15-18 éves tanulók problémamegoldó gondolkodását befolyásoló tényezők vizsgálata | 283 |
Sarka Lajos: Önképzőkör a Nyíregyházi Főiskolán | 285 |
Tóth Zoltán: A természettudományos fogalmak tanításának problémái | 287 |
Újfaludi László: Napenergia-oktatási program az Eszterházy Károly Főiskolán | 293 |
Victor András: "Tapasztalatlan" kémia | 297 |
2. szekció (Szekcióvezető: Adamikné Jászó Anna) | |
Társadalomtudományi szekció | 303 |
Apáti Lajosné: Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív tanulás folyamatában | 305 |
Benczik Vilmos: A néma olvasásról | 309 |
Hacsi Lajos: A társadalmi és állampolgári ismeretek oktatása az Eszterházy Károly Főiskolán | 317 |
Nagy Attila: Veszélyek és esélyek olvasási kultúránk alakulásában | 326 |
Suhajda Edit: Az együttműködés kiemelt szerepe a produktív tanulás folyamatában | 335 |
Szabó G. Ferenc: A nyelvtudomány új eredményeinek tükröződése az ezredforduló tankönyveiben | 339 |
Tóth Etelka: A helyesírási készség fejlesztése számítógéppel | 345 |
3. szekció (Szekcióvezető: Kelényi István) | |
Közművelődési szekció | 349 |
Bajner Mária: Népszerű angol nyelvkönyvek vizsgálata tudományközvetítő szerepük tükrében | 389 |
Éva Erzsébet: A szakmaorientált nyelvoktatás alkalmazott nyelvészeti kérdései és a nyelvtanárképzés gyakorlata | 392 |
Ortutay Péter: Fordítás: szó szerint vagy szabadon? | 398 |
Varga György: Szótárkészítés: az elméleti tudomány és a gyakorlat határán | 406 |
5. szekció (Szekcióvezető: Ferenczy Endréné) | |
Könyvtáros szekció | 409 |
Eszenyiné Borbály Mária: A könyvtár-automatizálás elméleti és gyakorlati kérdéseinek beépítése a korszerű könyvtárosképzésbe. A minőségbiztosítás kérdései | 411 |
Kovács Mária: A könyvtárhasználati ismeretek oktatásának módszerei iskolai könyvtárosoknak | 416 |
Pogányné Rózsa Gabriella: A szakképzés útkeresése egy önállósodó hivatás tükrében. Friedrich Adolf Ebert: "Die Bieldung des Bibliothekars" | 420 |
Rétfalvi Gábor: A "katalogizálás" tantárgy oktatásának módszertani kérdései | 425 |
Tóvári Judit: Távoktatási programok minőségbiztosítási kérdései a könyvtár-informatikus hallgatók képzésében és továbbképzésében | 430 |
Vörös Klára: A könyvtár-pedagógia szakmódszertana | 436 |
Zellerné Klingler Jolán: A tartalmi feltárás oktatásának módszertani problémái | 440 |
6. szekció (Szekcióvezető: Pálfalvi Józsefné) | |
Matematika szekció | 443 |
Ambrus Gabriella: Van-e szükség szemléletváltásra az új technológiák megjelenésével a matematikaoktatásban? | 445 |
Munkácsy Katalin: A matematikatörténet szerepe a tanárképzésben | 450 |
Szalay István: A felsőbb matematika szakmódszertani alkalmazásai: analitikus testmodellek | 456 |
7. szekció (Szekcióvezető: Ládi László) | |
Informatika szekció | 469 |
Kántor Sándorné Varga Tünde: Szakmódszertan és tudomány | 471 |
Ládi László: Az informatika oktatása a könyvtár szakos hallgatók képzésében | 476 |
Sitkuné Görömbei Cecília: Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése az általános iskolai számítástechnika-órákon | 482 |
Tóthné Szűcs Etelka. A számítástechnika szakos tanárképzés a Nyíregyházi Főiskolán | 489 |
8. szekció (Szekcióvezető: Radnainé Szendrei Julianna) | |
Tanítói szekció | 493 |
Fábián Ilona: A kritikai gondolkodás fejlesztésének lehetőségei az 1. osztályban | 495 |
Sebőkné Lóczi Márta: A testnevelés tantárgy-pedagógia oktatásának helyzete a tanítóképzésben | 502 |
Sztanáné Babits Edit: Az olvasásmegértés-tanítás kérdéseinek jelentkezése, kezelése a személyiségfejlesztés komplex folyamatában | 514 |
Tóth Beatrix: Konstruktív megközelítésű szövegfeldolgozási eljárások | 520 |
Tóth Istvánné: Az anyanyelvi nevelés szakmódszertani elvei és gyakorlata a tanítóképzésben | 529 |
9. szekció (Szekcióvezető: Hercz-Dorman Aliz) | |
Művészetek-sport-technika szekció | 537 |
Bucsy Gellértné: A szociálpedagógus-képzés hatása a hallgatók magatartására az egészségkulturális területen | 539 |
Deszpot Gabriella: A vizuális és mozgóképkultúra, valamint médiaismeret tanításának módszertani lehetőségei a tanárképzésben | 547 |
Erdős Ákos: Új lehetőségek a gimnáziumi kórusok repertoárjának gazdagítására | 555 |
Gulyás Anna: A tükör és a maszk: a kulturális antropológia lehetőségei a tanári szemléletfejlesztésben | 558 |
Jafcsák Péter: A sportoktatás pszichológiája | 561 |
Kővári Istvánné: A technika-életvitel tantárgy szintetizáló szerepe a tantárgyak rendszerében | 572 |
Mindszenthy Zsuzsanna: Lesz-e gyermekzene az ezredfordulón? | 579 |
10. szekció (Szekcióvezető: Tamássyné Bíró Magdolna) | |
Német nyelvi szekció | 585 |