Előszó
1984 májusában immár nyolcadszor rendeztünk tantervelméleti tanácskozást az Országos
Pedagógiai Intézetben pedagógiai kutatók, egyetemi, főiskolai oktatók részvételével.
A konferencia témájául ez évben a tananyag differenciálásának és struktúrálásának elvi
és gyakorlati kérdései szolgáltak. A résztvevők referátumaikban, majd a vitában is igen
sokoldalúan közelítették meg a témát. Egyaránt szóba kerültek általános elméleti problé-
mák és konkrét módszertani megoldások, bemutatták a tananyag strukturálásában, diffe-
renciálásában szerepet játszó szempontok és tényezők gazdag tárházát. Így pl. napirendre
került az oktatás szervezeti formáinak, a tantervmodelleknek, a tantervi követelmények-
nek tartalmi- és struktúraalakító hatása; az oktatáspolitika, az oktatásirányítás módja, a
különböző társadalmi csoportok szerepe a tananyag meghatározásában, továbbá olyan
kérdések, mint a szakmai elméleti és gyakorlati oktatás tartalmi struktúrája, a modul-
rendszerű tanterv, illetve a matematikai módszerek, a mikroelektronika alkalmazásának
lehetőségei stb. A téma megközelítésének sokoldalúságát mutatja az is, hogy a referátu-
mok felölelték az általános iskola alsó tagozatától a felsőoktatásig az oktatás teljes verti-
kumát, s a hazai tapasztalatok, eredmények mellett kitekintést nyújtottak a más orszá-
gokban folyó ezirányú munkálatokról, megoldásokról is. Éppen ezért reméljük, hogy a
tantervelméleti tanácskozás referátumainak közreadásával hasznos információkat juttatha-
tunk el a pedagógia művelőinek szélesebb táborához.
Vissza