Előszó
Ezt a könyvet a jövendő pedagógusnemzedéknek ajánljuk. Egy korszerű matematikai eljárást alkalmazunk a pedagógia különféle területein. Melyek ezek? A tananyag strukturálása, a tanulói tudás mérése és Mérei Ferenc (7) szavaival élve, a közösségek rejtett hálózatának felderítése. Az eljárás eredménye, amelyet Galois-gráfnak hívunk, vizuálisan ábrázolja a nevezett szerkezeteket, s az így kapott rajz révén segíti a tanárt a tanítandó tananyag optimális elrendezésében, vagy más esetben a tanítványok ismereteinek, ismét másfajta felhasználás esetén, érzelmi viszonyainak feltérképezésében.
A Galois-gráfok elkészítéséhez, és mondott alkalmazásához, előismeretek nem szükségesek, csupán a halmazelméleti metszés és egyesítés műveletére, valamint a számítógép szövegszerkesztőként való ismeretére támaszkodunk.
Munkánk új szellemet képvisel, mert modem matematikai szemléletű, a hálóelméleten alapul.
De kifejezi azt a pedagógiai trendet is, hogy a statisztikai módszereket mindinkább felváltja a strukturális, a hálózatokat, szerkezeteket vizsgáló irányzat. Továbbá, mivel a tananyag strukturálása tanterv, illetve taneszköz készítés esetén is hasznos, egymástól igen távolinak tetsző területek egységes apparátussal való kezelésére nyílik lehetőség, interdiszciplináris módon.
Eljárásunk a tudományosság és az objektív értékek szerinti elbírálás lehetőségét is természetes módon adja meg, amint ez az alábbiakból remélhetőleg kitetszik. Munkánk javaslat egy ismeretszint-mérési eljárásra, olyanra, amely meglehetősen eltér a hagyományostól. Fő jellemzője, hogy számok nem szerepelnek benne, de ugyanakkor lehetővé teszi a szokásos, számokkal történő osztályozást is.
Amikor a tanár dolgozatot írat, a javítás után még sokat kell számolnia, statisztikákat, átlagértékeket készítenie. így azután a tanulók tudásának - dolgozatíratással történő - felmérése után, a további tanítás során, éppen ezek az adatok hemzsegnek a fejében, ahelyett, hogy osztályának tudásszerkezete, a "Ki mit tud?" hálózata állna előtte.
Vissza