Előszó
Szemléltetés nélkül nem tudunk foglalkozásunkban és tanításunkban sikert elérni. Szemléltetésre természeti tárgyakat, szemléltetés céljaira készült eszközöket, képeket és rajzokat használunk. Amit természetben, vagy képben nem szemléltethetünk, azt felrajzoljuk a táblára.
A tanítással foglalkozok hiányát érzik egy oly műnek, amely nemcsak utasítást, hanem a gyermekkel való foglalkozásaikban felhasználható rajzokat is nyújt.
Hány óvónő és tanító iskolai szertára van jól felszerelve és hánynak van módjában a szükséges természeti tárgyakat beszerezni, hogy személtethessen? Hány mondhatja, hogy neki csupán magyarázó, vagy mulattató rajzokat kell a táblára felrajzolnia?
Bizony, szegények vagyunk. Óvodáink és iskoláink felszerelése nemcsak nem teljes, hanem sok helyen nagyon is hiányos. Szertáraink pótlása a közeljövőben nem is várható. De gazdag az az óvónő és tanító, aki a krétával bánni tud és gyors, vázlatos és mégis jellemző rajzokkal tudja pótolná szemléltető eszközeinek hiányát.
A szülők is szeretnének gyermekeiknek egyet-mást előrajzolni, vagy valamely egyszerű, könnyen elkészíthető rajzot mutatni, amely kedvet támaszt a gyermekben s amelyet ő esetleg le is tud rajzolni.
Különösen hasznosak lehetnek a következő útmutatások és rajzok azokra nézve, akik már megtanultak természet után helyesen látni és rajzolni s onnan jellemző formákat elvonni. Ezek számára csupán példatár lesz az itt közölt gyűjtemény.
Az óvodában, vagy az iskolában a gyermeket nem ebből a gyűjteményből tanítjuk rajzolni. Hiszen, hogy mit, mennyit és mi módon tanítsunk, azt megszabja a tanterv és utasítás. A gyűjtemény rajzait a különböző foglalkozások és tárgyak illusztrálására használjuk fel.
Úgy vélem, hogy sok óvónőnek és tanítónak leszek segítségére munkámmal, amely az ön- és továbbképzést szolgálja.
Vissza