Fülszöveg
Bajomi Lázár Endre a mai francia irodalom kitűnő ismerője, aki majdnem két évtizedet töltött Párizsban. Érdeklődését elsősorban a különféle modern irányzatok, törekvések és képviselőik vonzzák, számos tanulmánya, cikke tanúskodik erről, s nem utolsósorban jelentős műfordítói munkássága, amelynek révén a modern francia irodalom nem egy reprezentáns prózai és színpadi alkotását ismerhette meg a magyar olvasó- és nézőközönség.
1962-ben kiadónknál jelent meg A mai francia irodalom kistükre c. műve, amelyben külön fejezetet szentelt a szürrealizmus problémáinak. A Montmartre (1967) c. színes, képes krónikája szintén kitér a szürrealista irodalom és képzőművészet kérdéseire. Jelen kötetében világirodalmi tájékozottsággal kalauzolja végig olvasóit a szürrealizmus szövevényes történetén, a polgárpukkasztó szürrealista botrányok eseményeit, a szürrealizmus társadalmi-művészeti összetevőit egyaránt bemutatva-elemezve.
Bevezető esszéjét Szávai János egészítette ki a szürrealizmus...
Tovább
Fülszöveg
Bajomi Lázár Endre a mai francia irodalom kitűnő ismerője, aki majdnem két évtizedet töltött Párizsban. Érdeklődését elsősorban a különféle modern irányzatok, törekvések és képviselőik vonzzák, számos tanulmánya, cikke tanúskodik erről, s nem utolsósorban jelentős műfordítói munkássága, amelynek révén a modern francia irodalom nem egy reprezentáns prózai és színpadi alkotását ismerhette meg a magyar olvasó- és nézőközönség.
1962-ben kiadónknál jelent meg A mai francia irodalom kistükre c. műve, amelyben külön fejezetet szentelt a szürrealizmus problémáinak. A Montmartre (1967) c. színes, képes krónikája szintén kitér a szürrealista irodalom és képzőművészet kérdéseire. Jelen kötetében világirodalmi tájékozottsággal kalauzolja végig olvasóit a szürrealizmus szövevényes történetén, a polgárpukkasztó szürrealista botrányok eseményeit, a szürrealizmus társadalmi-művészeti összetevőit egyaránt bemutatva-elemezve.
Bevezető esszéjét Szávai János egészítette ki a szürrealizmus esztétikáját bemutató fejtegetésekkel.
Egy irodalmi alkotás teljes megismerését, megértését, tehát maradéktalan élvezését gyakran megnehezíti a kérdéses mű sajátos jegyeire: stílusára, "iskolájára", keletkezésének történeti és esztétikai körülményeire vonatkozó ismeretek hiánya. Számos olvasónk régi kívánságának tesz eleget kiadónk ezzel és az ezt folyamatosan követő kb. 10-12 kötettel, amelyek a világirodalom legjelentősebb irányzatainak, áramlatainak, stílustörekvéseinek - a barokk, szentimentalizmus, romantika, kritikai realizmus, futurizmus, szocialista realizmus stb. - összefoglaló ismertetését, mintegy feltérképezését tűzték ki célul. Természetes, hogy a világirodalmi stílusirányzatokkal kapcsolatban szóba kerülnek más művészetek stílustörekvései is.
A kötetek nagyjából azonos felépítésűek: a bevezető esszé ismerteti a tárgyalt irányzat keletkezésének körülményeit, társadalmi alapjait, jellemző stílusjegyeit. Ezt követik az egyes irányzatok megalapítóinak és reprezentáns képviselőinek kiáltványai, programművei, legjelentősebb elméleti megnyilatkozásai.
Vissza