Néhány fekete-fehér fotóval. Angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Gyermekekkel és családjaikkal foglalkozó, nevelő, fejlesztő és gyógyító szakemberek számára nemcsak hasznos, hanem lelkileg is megérintő, serkentő olvasmány lesz e könyv. Szerzője nagy tudású és tapasztalatú pszichológus, gyógypedagógus. A szakember a segítés folyamatában megjelenő lényeges lelki jelenségeket tekinti át nagyon őszinte, személyes stílusban, egyszerű és világos fogalmazásban. A szöveg különlegessége a szemléletmód közvetítése. Egyrészt a fejlődésben elmaradt vagy funkcionálisan károsodott gyerek anyakapcsolatát és az őt ellátó családnak történetében zajló eseményeket mutatja be a gyermek körüli kölcsönhatásban, különösen a kötődés jelenségében, másrészt a segítő és a család közötti kommunikáció bonyolult és bonyolódó világát ismerteti. A segítő szakember tapasztalatból tudja, hogy a fejlesztő intervenciók és megoldások sikere, optimális kimenetele ezen tényezőktől függ, gyakran a problémák is ebben keletkeznek. A szülő és a család a problémás gyermek miatt sérül, a...
Tovább
Fülszöveg
Gyermekekkel és családjaikkal foglalkozó, nevelő, fejlesztő és gyógyító szakemberek számára nemcsak hasznos, hanem lelkileg is megérintő, serkentő olvasmány lesz e könyv. Szerzője nagy tudású és tapasztalatú pszichológus, gyógypedagógus. A szakember a segítés folyamatában megjelenő lényeges lelki jelenségeket tekinti át nagyon őszinte, személyes stílusban, egyszerű és világos fogalmazásban. A szöveg különlegessége a szemléletmód közvetítése. Egyrészt a fejlődésben elmaradt vagy funkcionálisan károsodott gyerek anyakapcsolatát és az őt ellátó családnak történetében zajló eseményeket mutatja be a gyermek körüli kölcsönhatásban, különösen a kötődés jelenségében, másrészt a segítő és a család közötti kommunikáció bonyolult és bonyolódó világát ismerteti. A segítő szakember tapasztalatból tudja, hogy a fejlesztő intervenciók és megoldások sikere, optimális kimenetele ezen tényezőktől függ, gyakran a problémák is ebben keletkeznek. A szülő és a család a problémás gyermek miatt sérül, a többnyire megmaradó sajátos jellegzetességek és funkcionális zavarok miatt a szülők identitása súlyosan megterhelődik. Szinte a szülő is terápiára szorul, és a jó fejlesztő folyamatban ez többnyire meg is valósul. A szöveg éppen azt a lélektani és kommunikációs problémaérzékenységet, helyzetfelismerést és bánásmódot tárgyalja, amely ezt elősegíti. A fejlesztő szakember a családi rendszer szereplője lesz, és ez a bevonódás erőforrás is, de sok nehézséget vet fel.
A könyv rendszerszemléletű, pszichoanalitikusan orientált gondolkodást tükröz. Ebben követi a hazai gyermekellátó hagyományt, és erőteljesen támaszkodik Dániel Stern munkásságára. Tranzakciós-szociálpszichológiai felfogású is, ebben egy holland szerző, Jet Isarin - filozófus és érintett szülő - finom fogalmi apparátusát és önreflexív megközelítését követi, míg a kommunikációs eseményeket elemezve Eric Berne játszmaelméletét alkalmazza. Kulcsfogalom az önismeret: a segítő enélkül a viszonylatok és az együttműködés lelki szövevényeiben nem tud eligazodni, így ezt folyamatosan fejleszteni kell és támogatni a szülőkben is.
Vissza
Tartalom
Kiknek és miért íródott a könyv? 11
Milyen ma a korai intervenció helyzete Magyarországon, s mit takar a fogalom pontosan? 12
Kik, milyen szakemberek dolgoznak a korai fejlesztő központokban? 15
Szülők és szakemberek, együtt egy rendszerben 19
A könyv tartalma 20
Előszó 23
Bevezető fejezetek 25
I. A korai intervenció több, mint a korai fejlesztés 25
A kezdet 25
A jelen helyzet 26
Új igények születnek 28
II. A szülők és a szakemberek közötti kommunikációs problémák jellege 33
A korai intervenció sajátos munkakör 33
A munkakör jellege 34
A szülők jelentősége 36
A távlati cél kötelez, de óvatosságra is int 39
Kezdeti kommunikációs nehézségek 41
A szülőségről és a sajátos szülőségről, amikor sérült a gyerek 45
III. Az anyaságról és a speciális anyaságról, pszichológus szemmel 45
A korai kötődéssel kapcsolatos kutatásokról általában 45
A szülői tényezők és/ vagy a gyermeki tényezők
mérvadók-e a kapcsolat kialakulásában? 47
A gyermeki tényezők jelentősége 48
A várandósság mint sajátos pszichés állapot, Stern alapján 49
Szülővé válni a gondolatok szintjén 51
Szülővé válni a gyakorlatban 53
Egy gyermek „ mássága " megzavarhatja a szülővé válás folyamatát 55
Mit élhet meg a gyermek szülei reakcióiból? 58
A kapcsolat kölcsönösségének és szimmetriájának kérdése 59
IV. A szülök batyuja, amikor a gyermek „más", Isarin alapján 63
Bevezető 63
A „saját másik " 64
Szülők, éles helyzetben 65
A szülők érzelmi problémái 68
A másik mint egy valami 69
A gyermek mint a maga diagnózisa 72
Ki ő, és ki vagyok én az ő számára? 73
Csak szeretni kell 74
Fejlesztjük, nem fejlesztjük? 75
Amikor a szülő egyben szakember is 78
„ Másnak nem ajánlom " 79
A szülők saját tudása, „bölcsessége" 81
Mit jelent a szülőknek a tudás a „ mi "-ről 83
Amikor a „ ki" és a „ mi" egymásba fonódik 83
A szülők szerzett bölcsessége gyümölcsöket hoz 85
V. A sérült gyermeket nevelő család és a szakember, rendszerszemléletben 89
Mindenkivel előfordulhat 89
Az orvosok szempontjai a megmondással kapcsolatban 91
A család mint rendszer 92
A testvérek helyzete 95
A tágabb családjelentősége 97
Lehet-e sérült gyermek szülei esetén egyáltalán trauma-feldolgozásról beszélni? 99
Trauma helyett kettős állapot? 100
A szülőknek jól jöhetnek a szakemberek 101
Fogyatékos gyermeknek sérült a szülője? 103
Hosszabb távon mi legyen a gyermekkel? 106
VI. Partnerek lehetünk-e a szülő és szakember közötti kapcsolatban? 109
Egy szülővel, Andreával beszélgetve 109
A viszony jellegéről, partneri-e a viszony? 110
Milyen jel legű az együttműködés ? 111
A felek pozíciói különböznek 112
A szülő, még szakember nélkül 112
A szülők a legnehezebb időszakban 113
Az együttműködés kezdete ellentmondásos 114
A szülő társadalmi helyzete megváltozik 116
A szülők és szakemberek közötti kapcsolatok kezdete 117
A terápiás kapcsolat kezdete kölcsönös tapogatódzás 119
Kommunikációs problémák a fejlesztések során 121
A szakember kommunikációs problémái 121
A kapcsolat partnerivé válhat 123
A határok dilemmája 123
A partneri viszony tartalma a korai intervenció során 125
Önismereti Blokk 129
VII. Az érzelmeink 131
Az érzelmekről általában 131
Az érzelmek természete 132
Az érzelmek beépülése a személyiségünkbe 132
Az érzelmek funkciója 134
Hogyan bánunk az érzelmeinkkel? 135
A szülők hogyan bánnak az érzelmeikkel? 136
A szakemberek hogyan bánjanak a szülőkkel? 137
A szakember érzései, érzelmei a fejlesztések során 138
Az érzelmek megélésének összetettsége 139
Félúton a szülők 139
A szülők együtt csoportban, a csoportos élmény 140
A magány veszélye 142
A szabadság, és hiányának élménye 143
VIII. Önismeret és szakmai önismeret 145
Bevezető 145
Hogyan leszünk, akik vagyunk, vagyis „ Miből lesz a mi? " 146
A „Ki vagyok én? " kérdése a kognitív irányzatban 146
Énképünk alakulása 147
Az énkép továbbalakulása 148
Önmagunkkal szemben 149
Együtt másokkal 150
A sérült gyermek szülőjének énképe 151
A szakemberek és a szülők 153
Nehéz szülők 155
A kezdeti szakasz nehézségei 156
Kitekintés: a sérült gyerekek képe önmagukról 157
Amit nyerhetünk az önismerettel 162
Identitás-dilemmák 162
A szülők problémái, összefoglalva 163
Kommunikációs blokk 165
IX. Játszmák a segítő kapcsolatban 167
Bevezetés 167
A szülök játszmái kedveskedések vagy ártatlan megjegyzések formáját ölthetik: J 67
Magánéleti játszmák 168
A tranzakció analízis alapgondolatai 170
Sztrók-gazdálkozás 172
Sorskönyvünk 174
A saját szüleinkről még egyszer, bonyolultan 177
A modellben a struktúra és a funkció egymásra épül 179
Amikor az én-struktúrával alapvető baj van 180
A játszmaelmélet terápiás vonatkozása 180
Az elmélet gyakorlati haszna a segítő szakmákban 182
Játsszunk, játszmázzunk együtt 185
X. A segítő kapcsolat egyéb összefüggései 187
A segítő kapcsolat összetettsége 187
A pszichológia kognitív irányzatának „bűne", Simon szerint 188
A segítő kapcsolat történelmi gyökerei 190
A normalitás mint norma 192
A munkahely, a munka hivatalos kerete 193
Hivatalos kommunikációs helyzetek mindig problematikusak 194
A segítő kapcsolat filozófiája Simon eszmefuttatása alapján 195
A nyelvhasználat és a technokrácia dilemmái 195
Összefoglaló 198
XI. Nagyító alatt a segítségnyújtás folyamata 201
Bevezetés 201
A korai fejlesztés mint sajátos műfaj 202
A problémák feladattá válhatnak 206
A tanácsadás beépítése a fejlesztés folyamatába 207
A gyógypedagógus kompetenciája 208
A szükséges önismeret 209
A tanácsadás célja és lehetséges tartalma 211
A szakemberek jogos félelmei 213
Szakmai kudarcok 215
Megtudhatjuk-e, hogy mennyire elégedettek a szülők? 215
XII. Kommunikációs dilemmák a gyakorlatban 217
Szülők és szakemberek, együtt egy rendszerben 217
Értékrendünk és a szülők értékrendje 218
A közelség-távolság, az intimitás dilemmája 219
A kompetencia dilemmája, kié a gyermek? 221
A kapcsolat aszimmetriájának dilemmája 222
A szakember magánélete 223
Nem kell-e a szülőnek inkább pszichológus? 224
Családok és szakemberek, együtt egy rendszerben 225
XIII. Tanácsok tanácsadás előtt 227
Mindenki másképp csinálja 227
S másképpen is gondolja 228
A terápiás kapcsolat kezdete kölcsönös, bizonytalanság szülte tapogatódzás 228
Mire szerződhet a szakember? 229
Várható dilemmák 230
XIV. A tanácsadás lehetséges területei 235
Tanácsok a mindennapi élethez 235
Gyakori probléma, hogy otthon nem játszik 236
Evési, alvási gondok: a szülőt nem feszélyezheti a helyzet 238
A gyógypedagógiai tanácsadás nem pszichológiai tanácsadás 239
XV. Pszichológusok a rendszerben 241
A pszichológusok dilemmái trauma feldolgozáskor 241
Mit tehet a pszichológus? 245
A semlegesség dilemmája 246
Az erkölcsi semlegesség dilemmája 247
A pszichológus indulatai és a saját viszonya a traumához 249
A szakember bűntudata 250
A szerződéskötés jelentősége 252
Sajátos problémák 252
Mi haszna a pszichológusnak? 256
XVI. Összefoglalva 259
Hivatkozások 263
Borbély Sjoukje műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Borbély Sjoukje könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.