kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Kossuth Könyvkiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 235 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 15 cm |
ISBN: | 963-09-2887-6 |
Megjegyzés: | Gáspár László szerző által dedikált példány. |
Előszó | 7 |
Marx és a neveléstudomány | |
A marxi életmű belső egysége és pedagógiai tartalmának jelentősége | 15 |
A marxizmus reneszánsza és a neveléstudomány | 19 |
A marxi életműben rejlő pedagógiai tartalom feltárásának és kifejtésének problémái | 34 |
Szubjektum és emberi gazdagság | |
Az emberi gazdagság; a szubjektum belső és külső gazdagsága | 41 |
Az emberi gazdagságban felhalmozott értékek: a szubjektumban és az objektumban tárgyiasult értékek | 46 |
Az értékek forrása: a természet és a természetet átalakító emberi tevékenység | 48 |
A termelés mint specifikusan emberi tevékenység: értékteremtés; szubjektumok termelése és objektumok termelése | 50 |
A szubjektumtermelés antropológiai alapja: az elsajátításra való képesség; az objektumtermelés antropológiai alapja: a tárgyiasításra való képesség | 53 |
A nembeli kontinuitásnak nem egy, hanem két biztosítéka van: az "alanyi objektivációk" és a "tárgyi objektivációk" rendszere | 55 |
Egyéni és nembeli élet. A tevékenység, a képesség és a szükséglet kettős alakja | 57 |
Az ember az "alanyi" és a "tárgyi", az egyéni és a társadalmi objektivációk miatt "kinevelésre szoruló lény" | 59 |
A társadalmi termelési folyamat: a társadalmi képességtermelés és a társadalmi képességfelhasználás egysége | 63 |
A nevelés mint pedagógiailag reprodukált társadalmi termelési folyamat ugyancsak a képességtermelés és a képességfelhasználás egységén alapul | 68 |
A nevelés társadalomalakító szerepéről a tudományos kommunizmus álláspontján | 71 |
Szubjektumtermelés és előtörténet | |
A szubjektumtermelés kezdetei; a képességtermelő gyakorlat elválása | 75 |
A nevelés három alapformája a progresszív társadalomalakulatokban | 97 |
A közoktatás: különös szubjektumok társadalmi tömegtermelése a "tanulóiskola" eszközével | 101 |
A természetadta társadalmi munkamegosztás: egyoldalú képességtermelés és egyoldalú képességfelhasználás | 106 |
A megosztott egyén (a különös tevékenység egyoldalú szubjektuma) az előtörténet terméke | 112 |
Szubjektumtermelés és valóságos történet | |
A "dolgok termelése" és az "emberek termelése" közötti természetadta viszony megfordítása | 115 |
A "mostani nevelés" pozitív megszüntetése: az általános értékteremtő képességek egyetemes fejlesztése | 118 |
A "mostani munkamegosztás" pozitív megszüntetése: az egyéni képességek humanizált társadalmi felhasználása | 126 |
A totálisan fejlett egyén (a társadalmi termelési folyamat szubjektuma) a valóságos történet terméke és feltétele | 129 |
Az előtörténetből a valóságos történetbe való átmenet | 152 |
Jegyzetek | 155 |
Irodalom | 221 |