A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Szövetség mint ajándék és elkötelezettség

Isten és ember szövetségkötése az ószövetségi írásokban

Szerző

Kiadó: Agapé Kft.
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 68 oldal
Sorozatcím: AMATECA - Katolikus teológiai kézikönyvek
Kötetszám: 23
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-458-060-2
Megjegyzés: Megjelent 600 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Ószövetség nem a világtól távolmaradó istenről beszél. Izrael Istene nem maga körül forog; Jahve olyan Isten, aki föltárja önmagát: kinyilatkoztatást ad. Kinyilatkoztatásának tárgya elsősorban... Tovább

Előszó

Az Ószövetség nem a világtól távolmaradó istenről beszél. Izrael Istene nem maga körül forog; Jahve olyan Isten, aki föltárja önmagát: kinyilatkoztatást ad. Kinyilatkoztatásának tárgya elsősorban önmaga; művei által megismerteti magát az emberrel. Ennek két - egymással is összefüggő - területe a teremtés műve és a történelemben való munkálkodása. A Biblia Istent mindig az emberrel való kapcsolatában tekinti. Isten tehát mindig valakinek az Istene, aki kapcsolatban áll és mindig kapcsolatban akar maradni az emberrel; aki úgy tárja föl önmagát, mint Értünk-Lévő-Isten. Isten kinyilatkoztatása olyan közösséget hoz létre, amelyben az ember képessé válik találkozni Istennel. Mind a Szentírás, mind a tiszteletreméltó szent hagyomány arról tanúskodik, hogy Isten "Velünk-lévő-Isten".
A "Velünk-lévő-Isten" kifejezésében nem csak az emberrel létrejövő kapcsolat hangsúlyos, hanem egy Jahve jelenléte és kinyilatkoztatása nem függ az embertől. Isten mindig megmarad kezdeményezőnek, annak és úgy tárja föl önmagát, akinek és ahogy ő akarja.
Az önmagát föltáró Isten kapcsolatban akar maradni az emberrel, ezért szövetséget köt vele. Az Isten és az ember között létrejövő szövetség, az ún. "teológiai berít" lényegileg különbözik az emberek között létrejövő "profán" szövetségkötéstől. Isten ugyanis a Szent, az ember pedig lényegét tekintve nem szent. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
Kiindulópont: Isten szentsége5
Néhány következtetés7
Isten megszólítja az embert8
Isten kinyilatkoztatja magát a Jahve névben9
A kivonulásban Isten föltárja nevét9
Jákob fiainak nyomorúságos helyzete Egyiptomban10
A Jahve név kinyilatkoztatása13
A név jelentősége a semita világban13
A Kivonulás 3,13-15 egzegézise14
Isten föltárja nevét Mózesnek a Sinai hegyen16
A Jahve-név és a történelem17
A Jahve-név újdonsága és folyamatossága a történelemben18
Jahve és a többi nép istenei18
A Jahve-név jelentésváltozás Deutero-Izajásnál19
A Jahve-név egyetemessége19
A Jahve-név és az Újszövetség19
Izrael népének történelem-szemlélete21
A semita gondolkodás időfogalma21
A nyugati és a keleti fölfogás közötti különbség22
Az időre vonatkozó másik megjegyzés24
Izrael népének történelmi tudata25
Az ünnepek25
A történelmi szemlélet kialakulása Izraelben29
Összefoglalás31
Történelemírás Izraelben31
Előretekintés a következő évszázadokra35
Isten szövetségre lép az emberrel37
Emberek közötti szövetségkötés38
Egyenlő felek közti szövetségkötés38
Egyenlőtlen felek közti szövetségkötés39
Szövetségkötés külső közvetítő által40
Isten szakrális szövetséget köt az emberrel41
Bevezető megjegyzések41
A szövetség megkötése41
A berít, mint létrejövő életközösség53
A parancsolatok a berít közössége és az erkölcsi szentség összefüggésében62
Tartalom67

Thorday Attila

Thorday Attila műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Thorday Attila könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem