1.052.843

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szöveg vonzásában II.

Átjárók

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Mit jelentenek a ma embere számára az ősi beavatási szertartások? Mit jelent felnőttnek lenni? Maradhat-e az ember önmaga, miközben szerepeket játszik? Mi a különbség a hétköznapi és a művészi kommunikáció között? A sziget mint embertani kísérletek laboratóriuma; rend, felelősség, lázadás és megalkuvás a drámában; a nyelvtan költészete - a költészet nyelvtana. Ilyen és hasonló kérdések, témák köré épül a program második kötete, az Átjárók. Az Átjárók az előző kötethez, a Bejáratokhoz hasonlóan sok kreatív szövegalkotási gyakorlatot is tartalmaz, a megértés és az értelmezés képességének fejlesztésére és nem csupán a kész műértelmezések és irodalomtörténeti ismeretek átadására törekszik. A könyv egyik meghatározó sajátossága, hogy - ahol lehet - az értelmezések sokféleségének érzékeltetésére vállalkozik: a műveket időben változó jelentésükkel befogadás- és hatástörténetükbe ágyazottan igyekszik bemutatni.

Tartalom

BEAVATÁS 3
Bevezetés - célok - eszközök 3
Mi az a beavatás? - mottók, idézetek, versek 4
Kosztolányi Dezső: A kulcs 9
A kulcs olvasása 9
Mit csinálunk, amikor olvasunk? 9
A kulcs értelmezése 10
I.Értelmezés más művek, irodalmi kódok, konvenciók alapján 10
A megértés és az előismeretek, a hagyomány szerepe a megértésben 10
II. Értelmezési modellek 13
1. Az elbeszélés cselekménye mint problémamegoldási folyamat 14
2. Az elbeszélés mint állapotváltozás 16
3. Az elbeszélés mint átértékelődési folyamat 18
4. Az elbeszélés mint ellentétpárok rendszere 20
5. Tárgyak közötti ellentétek 22
Az értelmezési modellek hozadéka 25
Az elbeszélés kritikája 26
Az elbeszélői nézőpont (Ki beszél, ki lát és ki értékel?) 26
Ernest Hemingway: Indián tábor 29
Párhuzamoké kulcs és az Indián tábor között 30
Sánta Ferenc: Emberavatás 30
Az Emberavatás olvasása 30
Az Emberavatás értelmezése 31
Az Ember avatás kritikája 34
Kitérő: Mitől lesz valami történet ? 35
Tamási Áron: Harmat és vér 36
Vámos Miklós: Az ember dolgozni kezd 36
Az ember dolgozni kezd olvasása 36
Az ember dolgozni kezd értelmezése 37
Az ember dolgozni kezd kritikája 40
Szocializáció és szerepek 40
Esterházy Péter: Pápai vizeken ne kalózkodj! 42
A Pápai vizeken ne kalózkodj! olvasása 42
Az elbeszélés értelmezése 42
Sylvia Plath: Beavatás 44
A Beavatás olvasása 44
A Beavatás értelmezése 45
A Beavatás kritikája 45
Összefoglaló kérdések és feladatok 46
A SZIGET MINT KÍSÉRLETI LABORATÓRIUM 48
A sziget varázsa 48
Verne és Golding-gyermektársadalmak a szigeten 49
Jules Verne: Kétévi vakáció 50
A Chairman-sziget világa 51
A telepesek társadalma 51
Az izgalom forrásai - konfliktusok és késleltetések 51
A regény kritikája 53
Kitérő - R. L. Stevenson: A kincses sziget 53
William Golding: A Legyek Ura 57
Egy csapat fiú a szigeten - a regény cselekménye és szerkezete 58
A szereplők és kapcsolataik 62
Ismétlődő motívumok és jelképek 62
A regény különböző értelmezései: társadalmi-politikai, lélektani-erkölcsi és
biblikus-vallási példázat 66
A Legyek Ura a ti színpadotokon 68
Ti a szigeten 69
William Shakespeare: A vihar 69
Néhány szó Shakespeare-ről és világáról 69
A vihar olvasása 70
Tér és idő 70
Cselekmény és jellemek - a három cselekményszál és Prospero tervei 71
A darab értelmezése - tükörrendszer és vezérmotívumok 72
A hatalomvágy motívuma 72
Szolgaság és szabadság 73
Természet és civilizáció - az ember nevelhetősége 74
Látszat és valóság - illúzió és igazság 76
A vihar kritikája 77
Összefoglaló kérdések - szempontok az összehasonlításhoz 78
A KÖLTÉSZET NYELVTANA - A NYELVTAN KÖLTÉSZETE 80
Költészet és nyelvtan? 80
Nyelvtan és stílus 81
Versek - igék nélkül 83
József Attila: Klárisok 83
Kosztolányi Dezső: Októberi táj 86
A főnévi igenév a költészetben 88
Vajda János: A vaáli erdőben 88
Ady Endre: Sírni, sírni, sírni 89
Versmondattan 90
Vörösmarty Mihály: A Guttenberg-albumba 91
Verssorok és mondatok 92
Babits Mihály: Húsvét előtt 93
Az ismétlődés 95
Arany János: A walesi bárdok 95
Hogyan működik a vers? 98
Ady Endre: A Tisza-parton 99
Arany János: Reg és est 102
REND, RENDBONTÁS, HATALOM,
FELELŐSSÉG - A KONFLIKTUSOS DRÁMA 104
Rendbontás és tragikum 104
A dráma és a tragédia 104
A tragédia 105
Szophoklész 106
Az Antigoné 107
Vázlat a szöveg szerkezeti tagolódásáról 107
A konfliktus 109
Szereplők és konfliktusok 110
Két igazság megméretése, megmérkőzése - párhuzamos jelenetek x 12
Kreón politikai csőlátása és a tragikus irónia 114
A kar és a kardalok 115
Kinek a tragédiája? - az értelmezés változatai 116
William Shakespeare: Julius Caesar 119
Az expozíciótól a gyászbeszédekig 119
Egy dráma - két dráma? 122
Brutus tragédiája 124
Ki a főszereplő? 126
Antik dráma - Erzsébet kori dráma 127
Párhuzamok és ellentétek 128
A HÉTKÖZNAPI ÉS A MŰVÉSZI KOMMUNIKÁCIÓ 129
A kommunikáció 129
A kommunikáció tényezői 129
A jel 130
Miért kommunikálunk? 131
Művészet és kommunikáció 131
A művészi kommunikáció sajátosságai 133
Költő, hazudj! 133
A kontextus hatalma 135
Miről mesél egy villamosjegy? 136
A közlésfolyamat tényezőinek megkettőződése - az irodalmi kommunikáció konvenciói 137
Egy másik villamos 140
Tar Sándor: Még csak 141
Mire való az irodalom? A lélek balga fényűzése avagy a nélkülözhetetlen fölösleges.. 143
Nagy László: Himnusz minden időben 145
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem