1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szöveg megközelítései

Kérdések-válaszok/Bevezetés a szemiotikai szövegtanba

Szerző
Szerkesztő
Pécs
Kiadó: Iskolakultúra
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra-könyvek
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 12 cm
ISBN: 963-03-7430-7
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó9
Bevezetés11
A szövegfogalom értelmezése15
1. kérdés: Mit célszerű szövegnek neveznünk?18
2. kérdés: A szövegszerűség mennyiben adott komplex jelekhez rendelt külső tulajdonság, és mennyiben azok belső (inherens) tulajdonsága - ha az egyáltalán?24
A szövegtani kutatás diszciplínakörnyezete (Szövegtanok-a szövegtanok alkalmazási területei)27
1. kérdés: Mi az előnye és mi a hátránya a szövegtan szakkifejezés használatának?27
2. kérdés: Melyik az a (maximális) diszciplínakörnyezet, amelyben a szövegtani kutatás elhelyezendő?29
3. kérdés: Mi határozza meg egy szövegtan jellegét?30
4. kérdés: Milyen jellegű szövegtan(ok) létrehozására célszerű törekedni?34
Az általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozása 39
1. kérdés: Mivel járul hozzá a szemiotika egy általános szemiotikai szövegtani interdiszciplináris megalapozáshoz (I.)?39
2. kérdés: Mivel járul hozzá a kommunikációelmélet egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához?47
3. kérdés: Mivel járul hozzá a pszichológia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához?49
4. kérdés: Mivel járul hozzá az antropológiai hermeneutika egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához?50
5. kérdés: Mivel járul hozzá a tudásszociológia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához?54
6. kérdés: Mivel járul hozzá a filozófia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához?55
7. kérdés: Mivel járul hozzá a szemiotika egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához (II.)?57
Az általános szemiotikai szövegtan és szövegtani társtudományai61
1. kérdés: Mivel foglalkoznak a verbális szövegek hagyományos értelemben vett szövegtani társtudományai (a poétika, a narratológia, a retorika, a stilisztika, stb.)?61
2. kérdés: Mivel foglalkoznak (mivel kell, hogy foglalkozzanak) a multimediális szövegek szövegtani társtudományai?63
3. kérdés: Mi kellene, legyen a tárgya, célja és módszere a szó- és gondolatalakzatok (autonóm) elméletéhez?65
4. kérdés: Melyek a tipológiai jellegű szövegtani társtudományok, és mik azok globális feladatai?66
5. kérdés: Milyen jellegű szövegtani társtudomány a stilisztika, és melyek globális feladatai?68
6. kérdés: Milyen jellegű (szövegtani) társtudomány az esztétika, és melyek a globális feladatai?69
A verbális szövegek szemiotikai szövegtana és a nyelvészet71
1. kérdés: Mivel indokolható a "verbális szövegek" szakkifejezés használata?71
2. kérdés: A verbális nyelvek "megformáltság-központú" nyelvészetének milyen két fő ágát célszerű megkülönböztetni?72
3. kérdés: Melyek a verbális nyelvek nyelvészeti tudományágainak lexikogrammatikai szektorai?76
4. kérdés: Mi a rendszernyelvészet lexikogrammatikai szektorának tárgya, célja és módszere?80
5. kérdés: Mi a lexikogrammatikai szektor tárgya, célja és módszere a rendszer elemei használata nyelvészetének keretében?81
6. kérdés: Mi a rendszernyelvészet verstani-prozódiatani szektorának tárgya, célja és módszere?83
7. kérdés: Mi a verstani-prozódiatani szektorának tárgya, célja és módszere a rendszer elemei használatának nyelvészetében?84
8. kérdés: Mi a szövegnyelvészet lexikogrammatikai szektorának tárgya, célja és módszere?85
9. kérdés: Mi a szövegnyelvészet verstani-prozódiatani szektorának tárgya, célja és módszere?90
10. kérdés: Mi a szövegtudományok diszciplínakörnyezete figyelembe vételének funkciója a kutatásban és oktatásban?93
A verbális szövegek kreatív megközelítése szemiotikai szövegtani keretben95
1. kérdés: Mi a kreatív gyakorlatok végzésének/végeztetésének elsődleges célja, és e gyakorlatok milyen típusai között lehet/célszerű különbséget tenni?95
2. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójának vizsgálatánál figyelembe kell vennünk?97
3. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójának rendelhető nyelvi formai felépítés vizsgálatánál figyelembe kell vennünk?102
4. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójának rendelhető nyelvi jelentéstani felépítés vizsgálatánál figyelembe kell vennünk?106
5. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójához rendelhető (valóságos vagy képzelt) világdarab vizsgálatánál figyelembe kell venni?111
6. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyek egy verbális szövegből és a vele intertextuális kapcsolatba hozható szövegekből létrejövő szövegcsaládok vizsgálatánál figyelembe kell venni?114
7. kérdés: Mi a kapcsolat a kreatív gyakorlatok "kreatív-produktív" és "kaleidoszkopikus" típusú gyakorlatai között?117
A verbális szövegek analitikus megközelítése szemiotikai szövegtani keretben119
1. kérdés: Mik az analitikus szövegmegközelítés általános vezérlő alapelvei?119
2. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásánál mit mondhatunk annak vehikulum-imágójával kapcsolatban?121
3. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásánál mit mondhatunk annak formációjával és sensusával kapcsolatban?122
4. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásakor mit mondhatunk annak relátum-imágójával kapcsolatban?135
A szemiotikai szövegtan mint egy studium generale egyik alapeleme141
1. kérdés: Mit nevezünk Studium generale-nak?141
2. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan az interdiszciplináris alapozás tudományaival való kapcsolatában?143
3. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan a nyelvészeti tudományokkal való kapcsolatában?145
4. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan a szövegtani társtudományokkal való kapcsolatában?146
5. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan az alkalmazási területekkel való kapcsolatában?147
6. kérdés: Mi az első lépés a multimediális kommunikáció (a multimediális kommunikátorok) elemzése felé?148
Kitekintés151
Bibliográfia155
Név- és tárgymutató161
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem