kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Iskolakultúra |
---|---|
Kiadás helye: | Pécs |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 167 oldal |
Sorozatcím: | Iskolakultúra-könyvek |
Kötetszám: | 2 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 12 cm |
ISBN: | 963-03-7430-7 |
Előszó | 9 |
Bevezetés | 11 |
A szövegfogalom értelmezése | 15 |
1. kérdés: Mit célszerű szövegnek neveznünk? | 18 |
2. kérdés: A szövegszerűség mennyiben adott komplex jelekhez rendelt külső tulajdonság, és mennyiben azok belső (inherens) tulajdonsága - ha az egyáltalán? | 24 |
A szövegtani kutatás diszciplínakörnyezete (Szövegtanok-a szövegtanok alkalmazási területei) | 27 |
1. kérdés: Mi az előnye és mi a hátránya a szövegtan szakkifejezés használatának? | 27 |
2. kérdés: Melyik az a (maximális) diszciplínakörnyezet, amelyben a szövegtani kutatás elhelyezendő? | 29 |
3. kérdés: Mi határozza meg egy szövegtan jellegét? | 30 |
4. kérdés: Milyen jellegű szövegtan(ok) létrehozására célszerű törekedni? | 34 |
Az általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozása | 39 |
1. kérdés: Mivel járul hozzá a szemiotika egy általános szemiotikai szövegtani interdiszciplináris megalapozáshoz (I.)? | 39 |
2. kérdés: Mivel járul hozzá a kommunikációelmélet egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához? | 47 |
3. kérdés: Mivel járul hozzá a pszichológia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához? | 49 |
4. kérdés: Mivel járul hozzá az antropológiai hermeneutika egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához? | 50 |
5. kérdés: Mivel járul hozzá a tudásszociológia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához? | 54 |
6. kérdés: Mivel járul hozzá a filozófia egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához? | 55 |
7. kérdés: Mivel járul hozzá a szemiotika egy általános szemiotikai szövegtan interdiszciplináris megalapozásához (II.)? | 57 |
Az általános szemiotikai szövegtan és szövegtani társtudományai | 61 |
1. kérdés: Mivel foglalkoznak a verbális szövegek hagyományos értelemben vett szövegtani társtudományai (a poétika, a narratológia, a retorika, a stilisztika, stb.)? | 61 |
2. kérdés: Mivel foglalkoznak (mivel kell, hogy foglalkozzanak) a multimediális szövegek szövegtani társtudományai? | 63 |
3. kérdés: Mi kellene, legyen a tárgya, célja és módszere a szó- és gondolatalakzatok (autonóm) elméletéhez? | 65 |
4. kérdés: Melyek a tipológiai jellegű szövegtani társtudományok, és mik azok globális feladatai? | 66 |
5. kérdés: Milyen jellegű szövegtani társtudomány a stilisztika, és melyek globális feladatai? | 68 |
6. kérdés: Milyen jellegű (szövegtani) társtudomány az esztétika, és melyek a globális feladatai? | 69 |
A verbális szövegek szemiotikai szövegtana és a nyelvészet | 71 |
1. kérdés: Mivel indokolható a "verbális szövegek" szakkifejezés használata? | 71 |
2. kérdés: A verbális nyelvek "megformáltság-központú" nyelvészetének milyen két fő ágát célszerű megkülönböztetni? | 72 |
3. kérdés: Melyek a verbális nyelvek nyelvészeti tudományágainak lexikogrammatikai szektorai? | 76 |
4. kérdés: Mi a rendszernyelvészet lexikogrammatikai szektorának tárgya, célja és módszere? | 80 |
5. kérdés: Mi a lexikogrammatikai szektor tárgya, célja és módszere a rendszer elemei használata nyelvészetének keretében? | 81 |
6. kérdés: Mi a rendszernyelvészet verstani-prozódiatani szektorának tárgya, célja és módszere? | 83 |
7. kérdés: Mi a verstani-prozódiatani szektorának tárgya, célja és módszere a rendszer elemei használatának nyelvészetében? | 84 |
8. kérdés: Mi a szövegnyelvészet lexikogrammatikai szektorának tárgya, célja és módszere? | 85 |
9. kérdés: Mi a szövegnyelvészet verstani-prozódiatani szektorának tárgya, célja és módszere? | 90 |
10. kérdés: Mi a szövegtudományok diszciplínakörnyezete figyelembe vételének funkciója a kutatásban és oktatásban? | 93 |
A verbális szövegek kreatív megközelítése szemiotikai szövegtani keretben | 95 |
1. kérdés: Mi a kreatív gyakorlatok végzésének/végeztetésének elsődleges célja, és e gyakorlatok milyen típusai között lehet/célszerű különbséget tenni? | 95 |
2. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójának vizsgálatánál figyelembe kell vennünk? | 97 |
3. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójának rendelhető nyelvi formai felépítés vizsgálatánál figyelembe kell vennünk? | 102 |
4. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójának rendelhető nyelvi jelentéstani felépítés vizsgálatánál figyelembe kell vennünk? | 106 |
5. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyeket egy verbális szöveg fizikai hordozójához rendelhető (valóságos vagy képzelt) világdarab vizsgálatánál figyelembe kell venni? | 111 |
6. kérdés: Melyek azok a szempontok, amelyek egy verbális szövegből és a vele intertextuális kapcsolatba hozható szövegekből létrejövő szövegcsaládok vizsgálatánál figyelembe kell venni? | 114 |
7. kérdés: Mi a kapcsolat a kreatív gyakorlatok "kreatív-produktív" és "kaleidoszkopikus" típusú gyakorlatai között? | 117 |
A verbális szövegek analitikus megközelítése szemiotikai szövegtani keretben | 119 |
1. kérdés: Mik az analitikus szövegmegközelítés általános vezérlő alapelvei? | 119 |
2. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásánál mit mondhatunk annak vehikulum-imágójával kapcsolatban? | 121 |
3. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásánál mit mondhatunk annak formációjával és sensusával kapcsolatban? | 122 |
4. kérdés: Az adott szöveg megformáltságának leírásakor mit mondhatunk annak relátum-imágójával kapcsolatban? | 135 |
A szemiotikai szövegtan mint egy studium generale egyik alapeleme | 141 |
1. kérdés: Mit nevezünk Studium generale-nak? | 141 |
2. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan az interdiszciplináris alapozás tudományaival való kapcsolatában? | 143 |
3. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan a nyelvészeti tudományokkal való kapcsolatában? | 145 |
4. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan a szövegtani társtudományokkal való kapcsolatában? | 146 |
5. kérdés: Milyen Studium generale funkciót tölt/tölthet be a szemiotikai szövegtan az alkalmazási területekkel való kapcsolatában? | 147 |
6. kérdés: Mi az első lépés a multimediális kommunikáció (a multimediális kommunikátorok) elemzése felé? | 148 |
Kitekintés | 151 |
Bibliográfia | 155 |
Név- és tárgymutató | 161 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.