Előszó
A 90-es évek történelmi változásokat jelentenek a magyar társadalom számára. Szükségszerűen helyére kerül majd a közösség, a család és a személyiség értéke is, amelyek az egészséges társadalom...
Tovább
Előszó
A 90-es évek történelmi változásokat jelentenek a magyar társadalom számára. Szükségszerűen helyére kerül majd a közösség, a család és a személyiség értéke is, amelyek az egészséges társadalom működésének feltételeként is értelmezhetőek.
Egyre többet lehet hallani a családról és legalább ennyit az egészségről. A kettő a szocializáció folyamatában kapcsolódik talán a leginkább össze, hisz az egészségmegőrzés, sőt egészségfejlesztés első, legmeghatározóbb szociális közege maga a család. E rendszer teszi le - a genetikai öröklésen kívül, a minta és a szociokulturális jellemzők átörökítésével - a személyiségfejlődés irányának és minőségének az alapjait. A család az, amely - működésével -az egyéni "tökéletesedéshez" szükséges "energiákat" átadja a gyermeknek, vagy ellenkezőleg beszűkíti - kezdeti potenciális lehetőségei ellenére - életminőségét, emberi kiteljesedését.
A családot ugyanúgy körül kell, hogy vegye egy támogató rendszer - mint ahogy a gyermeket óvja a család -ahhoz, hogy életképes maradjon. A magyar statisztikák rémisztőek e szempontból. A mortalitási, morbiditási mutatóink, vagy a devianciák előfordulásainak gyakorisága, a szinte minden második házasság felbomlásáról nem is szólva, egy hallatlan beteg társadalomról tanúskodnak. A magyar tudomány van olyan szinten, hogy megbízható módon fel is tárhatta a kialakulás okait, sőt a "gyógyítás" módjait is. Tudjuk, hogy hogyan lehet küzdeni a hazánkban jellemző "üres, elvadult individualizmus" ellen, hogy a kultúravesztésünket milyen társadalmi stratégiákkal lehet megállítani és visszapótolni a hiányokat, de ez már a "gyakorlat" feladata. Ma már nem mondhatják, hogy a "tudomány nem segíti a gyakorlatot", nem ad elég útmutatást a cselekvés számára. Ma már társadalompolitikai kérdéssé vált, hogy a tudomány megállapításaiból és eredményeiből mit használnak fel a társadalom megújításában, egészségesebbé válásában. E kötet anyaga az I. Kisgyermeknevelési Konferencia anyagát tartalmazza, amely konferenciát éppen azért rendeztük meg, hogy az elméletet és a gyakorlatot együtt megjelenítve diagnosztizálhassuk, hogy ma Magyarországon hol tartunk. Ki tartja fontosnak a korai szocializáció kérdéskörét, ki mit tesz vagy vállal e területen.
Vissza