Előszó
A Katedra Társaság reformtervezetei méltán nyerték el az olvasók tetszését. „A szlovákiai iskolarendszer" második kötete is komoly érdeklődésre számíthat. A kötet előnye, de egyben hátránya is,...
Tovább
Előszó
A Katedra Társaság reformtervezetei méltán nyerték el az olvasók tetszését. „A szlovákiai iskolarendszer" második kötete is komoly érdeklődésre számíthat. A kötet előnye, de egyben hátránya is, hogy nagyon sok területet ölel fel. Foglalkozik pályaválasztással és ökológiával, új tanítási-tanulási módszerek bevezetésével és a tanuláson kívüli foglalkozások problémáival, a kezdő pedagógusokkal, az iskola és a szülők kapcsolatával, de az oktatásügy finanszírozásával is. Az írások döntő többsége a szerzők elméleti felkészültségéről és gyakorlati tapasztalatairól tanúskodik. A Katedra Társaság szakmái fórumot biztosít a pedagógusok és a pedagógia iránt érdeklődők számára egyaránt.
Dicséretre méltó ez a kezdeményezés, és követendő példa lehet a szlovák tanítási nyelvű iskolák pedagógusai számára is. Az írások tanulmányozása közben nagyon sok kérdés vetődik fel az olvasóban. A referátumok, korreferátumok többsége elmarasztalja a jelenlegi gyakorlatot, keresi a megoldást, mégis hiányzik a könyvből egy egységes, eurokompatibilis elképzelés felvázolása. A szlovákiai oktatásügy megérett egy átfogó reformra. A hatalom ezt egyelőre nem hajlandó tudatosítani. Kisebb-nagyobb kozmetikai beavatkozásokkal kíván javítani az iskolák helyzetén, de ezzel csak elodázza a végleges megoldást. Az oktatásügyre is érvényes, hogy minden mindennel összefügg. Nem oldható meg egymástól függetlenül sem a finanszírozás, sem a szakmunkásképzők problémája, de még az iskolatanácsok státusa sem.
Egy olyan átfogó reformra van szükség, amely az önkormányzatiságra, a normatív finanszírozásra, az iskolák autonómiájára stb. épül. Nagyobb teret kellene szentelni a szakközépiskolák és a szakmunkásképzők problémáinak. Annál is inkább, mert a korosztály kb. 78%-a ezt a két iskolatípust látogatja, de azért is, mert a munka nélküli fiatalok többsége éppen ezekből az intézményekből kerül ki. Ezek a fiatalok tehát érettségivel, illetve szakmunkás bizonyítvánnyal rendelkeznek, még sincs irántuk igény. Vajon miért? Tudatosítanunk kellene végre, hogy az iskola „szolgáltatást" nyújt, és ezért meg kell felelnie a „megrendelő" (az állam, a fenntartó, a szülő, diák stb.) elvárásainak. Át kellene értékelnünk iskoláink oktatási programjait. Meg kellene tennünk az első lépéseket a helyi programok kialakításához.
Vissza