Előszó (Hont Ferenc) | 5 |
Tájékoztató | 7 |
SZÍNJÁTÉK AZ ŐSI KÖZÖSSÉGEKBEN | 9 |
A színjáték eredete (Hont Ferenc) | 11 |
A mimetikus cselekvés | 11 |
Az életszínjáték | 13 |
Az ünnepi színjáték | 17 |
A dráma keletkezése | 20 |
Spirális fejlődés | 22 |
A törzsi társadalmak színjátéka (Dömötör Tekla) | 23 |
A színjáték előtörténete | 23 |
Színjátéktípusok és alkotóelemek | 24 |
Földrajzi változatok | 29 |
A RABSZOLGATARTÓ TÁRSADALMAK SZÍNJÁTÉKA | 37 |
Az ókori Közel-Kelet színjátéka | 39 |
Egyiptom (Dömötör Tekla) | 39 |
Mezopotámia (Székely György) | 42 |
Az antik görög színjáték (Ritoók Zsigmond) | 43 |
A görög színjáték kezdetei | 43 |
Az antik görög színház virágkora | 47 |
A drámai játékok az athéni ünnepeken | 47 |
Drámai előadások | 50 |
A drámai alkotás | 57 |
A görög mimosz és a bábjáték | 60 |
Az antik görög színház hanyatlása | 61 |
A hellenizmus színházkultúrája | 65 |
A római birodalom színházi élete (Horváth István Károly) | 69 |
Népi színjáték az ősi Itáliában | 69 |
Az atellana | 71 |
A római dráma kezdetei | 73 |
Plautus és a római vígjáték virágkora | 76 |
A római dráma második nemzedéke | 82 |
Színházépület és -technika | 83 |
Mimus és pantomimus. A hanyatlás | 86 |
Az első osztálytársadalmak színjátékának jellemző vonásai (Székely György) | 90 |
A FEUDALIZMUS KORÁNAK SZÍNJÁTÉKA | 93 |
Színjáték a feudaliuzmus kialakulása és virágzása korában (V-XIV. század) | 97 |
A rabszolgatartó kor színjátékos hagyományai és továbbfejlődésük (Székely György) | 97 |
A mimus-utódok és színjátéktípusok | 97 |
Népi szokásrétegek | 102 |
A latin dráma szórványos újrajelentkezése | 105 |
A középkor vallásos színjátékai (Dömötör Tekla és Székely György) | 107 |
Liturgikus és félig liturgikus játékok | 107 |
Az előadások általános leírása | 111 |
A nemzeti fejlődésben mutatkozó sajátosságok | 119 |
A feudális uralkodó osztály teátrális szokásai (Székely György) | 128 |
A városi polgárság színjátéktípusai (Székely György) | 132 |
Színjáték a kapitalista viszonyok kialakulásának korában (XIV-XVI. század) | 141 |
Az itáliai humanizmus és reneszánsz (Horányi Mátyás) | 141 |
A világi elemek megerősödése | 142 |
A trionfo | 143 |
Menyegzői játékok | 145 |
Az olasz humanisták színházi kísérletei | 146 |
Az új színházi műveltség központja | 147 |
Az új műfajok | 149 |
Az új színház és színpad | 153 |
A commedia dell'arte | 159 |
A spanyol reneszánsz színháza (Horányi Mátyás) | 170 |
Vallásos és bukolikus színház | 171 |
A spanyol dráma kezdetei | 174 |
A spanyol reneszánsz színház szervezeti és színpaformái | 179 |
A színjáték Angliában a Tudor-reneszánsztól Shakespeare haláláig (Székely György) | 185 |
Tovább élő középkori formák | 186 |
Az angol humanizmus és reneszánsz színháza | 189 |
A hivatásos színház kialakulása | 191 |
Shakepeare és kortársai | 199 |
A francia reneszánsz színjáték (Staud Géza) | 205 |
Színházak és társulatok | 206 |
Olasz színészek Franciaországban | 208 |
A reneszánsz dráma kialakulása | 210 |
Műsorok, előadások és közönség | 213 |
A reneszánsz színház német földön (Mátyusz Elemérné) | 216 |
A német humanisták színjátékai | 216 |
A protestáns iskolai színjátszás | 219 |
A mesterdalnokok színjátéka | 222 |
A németalföldi reneszánsz színjáték (Cenner Mihály) | 227 |
A skandináv reneszánsz színjáték (Cenner Mihály) | 232 |
Dánia | 232 |
Svédország | 236 |
A kelet-európai nemzeti nyelvű reneszánsz színjátszás és dráma (Dömötör Tekla) | 238 |
Játékalkalmak, műfajok és színjátszók | 239 |
Délszlávok | 240 |
Lengyelek | 242 |
Csehek, morvák, szlovákok | 245 |
Magyarok | 246 |
Oroszok | 248 |
AZ ELSŐ POLGÁRI FORRADALOMTÓL A FRANCIA FORRADALOMIG XVII. század | 251 |
Németalföld (Cenner Mihály) | 253 |
A nemzeti polgári színjátékkultúra kialakulása | 253 |
Itália (Horányi Mátyás) | 258 |
Az opera születése és fő típusai | 258 |
Színházépítészet és díszletművészet | 262 |
A spanyol "aranykor" színháza (Horányi Mátyás) | 265 |
A színházak és szcenika | 266 |
Lope de Vega és a spanyol nemzeti dráma | 269 |
Calderón barokk "világszínháza" | 273 |
A francia klasszicizmus "nagy százada" (Staud Géza) | 275 |
Új színházak a XVII. században | 276 |
Szcenika és díszletművészet | 279 |
Drámaelméleti irodalom | 281 |
Társulatok és színészek | 284 |
A Comédie Italienne első korszaka | 287 |
A klasszicista műsor | 290 |
A balett és az opera kezdetei Franciaországban | 293 |
Az angol forradalom és a restauráció színháza (Székely György) | 297 |
Út a polgári forradalomhoz | 297 |
A Stuart-restauráció korának színjátéka | 303 |
A német barokk színház (Mályusz Elemérné) | 308 |
Az egyházi rendek színjátékai | 308 |
A protestáns iskolai színjátszás nemzeti jellege | 312 |
Olasz, angol és holland vándorszínészek Németországban | 315 |
A német vándorszínészet kezdetei | 318 |
A bécsi udvari barokk színház | 320 |
Udvari operák és a korai nem daljáték | 324 |
XVIII. század | 327 |
Az angol felvilágosodás színháza (Székely György) | 327 |
A polgári ízlés térhódítása | 331 |
Az angol felvilágosodás kibontakozása | 334 |
Az írországi színjátszás kezdetei | 337 |
A francia színjátszás a felvilágosodás korában (Staud Géza) | 338 |
Színház a francia kastélyokban | 341 |
A francia jezsuita iskolai színjátszás | 344 |
A Comédie Francaise a forradalom előtt | 352 |
Az opera | 354 |
A Comédie Italienne második korszaka | 358 |
A vásári színjátszás és az opéra comique | 365 |
A német nyelvterület színjátszása a XVIII. században (Belitska Hedvig) | 366 |
A német fejedelmi udvarok rokokó színháza | 369 |
Gottsched és Karoline Neuber reformtörekvései | 370 |
A hamburgi Nemzeti Színház. Lessing és Ekhof | 373 |
A mannheimi Nemzeti Színház | 375 |
A Sturm und Drang intermezzója, Friedrich Ludwig Schröder | 377 |
A bécsi népszínház kialakulása | 380 |
Az udvari színház Bécsben, Mária Terézia korában | 381 |
A bécsi Burgtheater megalapítása | 384 |
A németalföldi színház fejlődése (Cenner Mihály) | 384 |
A barokk ízlés térhódítása | 387 |
A "természetes" stílus első jelentkezése | 389 |
A barokk színház északon (Cenner Mihály) | 389 |
Dánia | 392 |
Svédország | 396 |
Az olasz színház a XVIII. században (Horányi Mátyás) | 397 |
Színházépületek | 398 |
Goldoni és Gozzi | 400 |
A melodráma és az opera (Staud Géza) | 404 |
Neoklasszikus törekvések Spanyolországban (Horányi Mátyás) | 406 |
A portugál színház a XVIII. században (Staud Géza) | 409 |
Barokk színházkultúra a kelet-európai népeknél (Dömötör Tekla) | 410 |
Színházépületek. Színpadtechnika és díszletművészet | 414 |
Műsortípusok | 416 |
A délszláv fejlődés | 418 |
Csehek, morvák, szlovákok | 420 |
Lengyelország | 423 |
Románia | 424 |
Görögország | 424 |
Magyarország | 426 |
Oroszország (Staud Géza) | 435 |
A KÖZEL- ÉS TÁVOL-KELETI NÉPEK SZÍNJÁTÉKAI A XIX. SZÁZADIG | |
Közel-Kelet (Székely György) | 435 |
Az örmény színjáték | 435 |
Grúzia színjátéka | 438 |
Irán színjátéka | 439 |
A török birodalom színjátéka | 442 |
Távol-Kelet (Miklós Pál) | 446 |
India színházművészete | 446 |
Eredetproblémák | 446 |
A színház alakulása középkor óta | 448 |
Hátsó-India és Indonézia színjátékai | 451 |
A lámaizmus színháza. Tibet és Mongólia | 453 |
Kína színházművészete | 456 |
Az ősi színjátéktípusok | 456 |
A középkori színjátszás | 459 |
A déli dráma | 465 |
Az újkori klasszikus "opera"-színház | 467 |
A japán színjátszás története | 469 |
Énekes-táncos előformák | 469 |
A nő-játék | 470 |
A bábjáték és a kabuki | 472 |