I. kötet | |
Előszó (Hont Ferenc) | 5 |
Tájékoztató | 7 |
SZÍNJÁTÉK AZ ŐSI KÖZÖSSÉGEKBEN | 9 |
A színjáték eredete (Hont Ferenc) | 11 |
A mimetikus cselekvés | 11 |
Az életszínjáték | 13 |
Az ünnepi színjáték | 17 |
A dráma keletkezése | 20 |
Spirális fejlődés | 22 |
A törzsi társadalmak színjátéka (Dömötör Tekla) | 23 |
A színjáték előtörténete | 23 |
Színjátéktípusok és alkotóelemek | 24 |
Földrajzi változatok | 29 |
A RABSZOLGATARTÓ TÁRSADALMAK SZÍNJÁTÉKA | 37 |
Az ókori Közel-Kelet színjátéka | 39 |
Egyiptom (Dömötör Tekla) | 39 |
Mezopotámia (Székely György) | 42 |
Az antik görög színjáték (Ritoók Zsigmond) | 43 |
A görög színjáték kezdetei | 43 |
Az antik görög színház virágkora | 47 |
A drámai játékok az athéni ünnepeken | 47 |
Drámai előadások | 50 |
A drámai alkotás | 57 |
A görög mimosz és a bábjáték | 60 |
Az antik görög színház hanyatlása | 61 |
A hellenizmus színházkultúrája | 65 |
A római birodalom színházi élete (Horváth István Károly) | 69 |
Népi színjáték az ősi Itáliában | 69 |
Az atellana | 71 |
A római dráma kezdetei | 73 |
Plautus és a római vígjáték virágkora | 76 |
A római dráma második nemzedéke | 82 |
Színházépület és -technika | 83 |
Mimus és pantomimus. A hanyatlás | 86 |
Az első osztálytársadalmak színjátékának jellemző vonásai (Székely György) | 90 |
A FEUDALIZMUS KORÁNAK SZÍNJÁTÉKA | 93 |
Színjáték a feudaliuzmus kialakulása és virágzása korában (V-XIV. század) | 97 |
A rabszolgatartó kor színjátékos hagyományai és továbbfejlődésük (Székely György) | 97 |
A mimus-utódok és színjátéktípusok | 97 |
Népi szokásrétegek | 102 |
A latin dráma szórványos újrajelentkezése | 105 |
A középkor vallásos színjátékai (Dömötör Tekla és Székely György) | 107 |
Liturgikus és félig liturgikus játékok | 107 |
Az előadások általános leírása | 111 |
A nemzeti fejlődésben mutatkozó sajátosságok | 119 |
A feudális uralkodó osztály teátrális szokásai (Székely György) | 128 |
A városi polgárság színjátéktípusai (Székely György) | 132 |
Színjáték a kapitalista viszonyok kialakulásának korában (XIV-XVI. század) | 141 |
Az itáliai humanizmus és reneszánsz (Horányi Mátyás) | 141 |
A világi elemek megerősödése | 142 |
A trionfo | 143 |
Menyegzői játékok | 145 |
Az olasz humanisták színházi kísérletei | 146 |
Az új színházi műveltség központja | 147 |
Az új műfajok | 149 |
Az új színház és színpad | 153 |
A commedia dell'arte | 159 |
A spanyol reneszánsz színháza (Horányi Mátyás) | 170 |
Vallásos és bukolikus színház | 171 |
A spanyol dráma kezdetei | 174 |
A spanyol reneszánsz színház szervezeti és színpaformái | 179 |
A színjáték Angliában a Tudor-reneszánsztól Shakespeare haláláig (Székely György) | 185 |
Tovább élő középkori formák | 186 |
Az angol humanizmus és reneszánsz színháza | 189 |
A hivatásos színház kialakulása | 191 |
Shakepeare és kortársai | 199 |
A francia reneszánsz színjáték (Staud Géza) | 205 |
Színházak és társulatok | 206 |
Olasz színészek Franciaországban | 208 |
A reneszánsz dráma kialakulása | 210 |
Műsorok, előadások és közönség | 213 |
A reneszánsz színház német földön (Mátyusz Elemérné) | 216 |
A német humanisták színjátékai | 216 |
A protestáns iskolai színjátszás | 219 |
A mesterdalnokok színjátéka | 222 |
A németalföldi reneszánsz színjáték (Cenner Mihály) | 227 |
A skandináv reneszánsz színjáték (Cenner Mihály) | 232 |
Dánia | 232 |
Svédország | 236 |
A kelet-európai nemzeti nyelvű reneszánsz színjátszás és dráma (Dömötör Tekla) | 238 |
Játékalkalmak, műfajok és színjátszók | 239 |
Délszlávok | 240 |
Lengyelek | 242 |
Csehek, morvák, szlovákok | 245 |
Magyarok | 246 |
Oroszok | 248 |
AZ ELSŐ POLGÁRI FORRADALOMTÓL A FRANCIA FORRADALOMIG XVII. század | 251 |
Németalföld (Cenner Mihály) | 253 |
A nemzeti polgári színjátékkultúra kialakulása | 253 |
Itália (Horányi Mátyás) | 258 |
Az opera születése és fő típusai | 258 |
Színházépítészet és díszletművészet | 262 |
A spanyol "aranykor" színháza (Horányi Mátyás) | 265 |
A színházak és szcenika | 266 |
Lope de Vega és a spanyol nemzeti dráma | 269 |
Calderón barokk "világszínháza" | 273 |
A francia klasszicizmus "nagy százada" (Staud Géza) | 275 |
Új színházak a XVII. században | 276 |
Szcenika és díszletművészet | 279 |
Drámaelméleti irodalom | 281 |
Társulatok és színészek | 284 |
A Comédie Italienne első korszaka | 287 |
A klasszicista műsor | 290 |
A balett és az opera kezdetei Franciaországban | 293 |
Az angol forradalom és a restauráció színháza (Székely György) | 297 |
Út a polgári forradalomhoz | 297 |
A Stuart-restauráció korának színjátéka | 303 |
A német barokk színház (Mályusz Elemérné) | 308 |
Az egyházi rendek színjátékai | 308 |
A protestáns iskolai színjátszás nemzeti jellege | 312 |
Olasz, angol és holland vándorszínészek Németországban | 315 |
A német vándorszínészet kezdetei | 318 |
A bécsi udvari barokk színház | 320 |
Udvari operák és a korai nem daljáték | 324 |
XVIII. század | 327 |
Az angol felvilágosodás színháza (Székely György) | 327 |
A polgári ízlés térhódítása | 331 |
Az angol felvilágosodás kibontakozása | 334 |
Az írországi színjátszás kezdetei | 337 |
A francia színjátszás a felvilágosodás korában (Staud Géza) | 338 |
Színház a francia kastélyokban | 341 |
A francia jezsuita iskolai színjátszás | 344 |
A Comédie Francaise a forradalom előtt | 352 |
Az opera | 354 |
A Comédie Italienne második korszaka | 358 |
A vásári színjátszás és az opéra comique | 365 |
A német nyelvterület színjátszása a XVIII. században (Belitska Hedvig) | 366 |
A német fejedelmi udvarok rokokó színháza | 369 |
Gottsched és Karoline Neuber reformtörekvései | 370 |
A hamburgi Nemzeti Színház. Lessing és Ekhof | 373 |
A mannheimi Nemzeti Színház | 375 |
A Sturm und Drang intermezzója, Friedrich Ludwig Schröder | 377 |
A bécsi népszínház kialakulása | 380 |
Az udvari színház Bécsben, Mária Terézia korában | 381 |
A bécsi Burgtheater megalapítása | 384 |
A németalföldi színház fejlődése (Cenner Mihály) | 384 |
A barokk ízlés térhódítása | 387 |
A "természetes" stílus első jelentkezése | 389 |
A barokk színház északon (Cenner Mihály) | 389 |
Dánia | 392 |
Svédország | 396 |
Az olasz színház a XVIII. században (Horányi Mátyás) | 397 |
Színházépületek | 398 |
Goldoni és Gozzi | 400 |
A melodráma és az opera (Staud Géza) | 404 |
Neoklasszikus törekvések Spanyolországban (Horányi Mátyás) | 406 |
A portugál színház a XVIII. században (Staud Géza) | 409 |
Barokk színházkultúra a kelet-európai népeknél (Dömötör Tekla) | 410 |
Színházépületek. Színpadtechnika és díszletművészet | 414 |
Műsortípusok | 416 |
A délszláv fejlődés | 418 |
Csehek, morvák, szlovákok | 420 |
Lengyelország | 423 |
Románia | 424 |
Görögország | 424 |
Magyarország | 426 |
Oroszország (Staud Géza) | 435 |
A KÖZEL- ÉS TÁVOL-KELETI NÉPEK SZÍNJÁTÉKAI A XIX. SZÁZADIG | |
Közel-Kelet (Székely György) | 435 |
Az örmény színjáték | 435 |
Grúzia színjátéka | 438 |
Irán színjátéka | 439 |
A török birodalom színjátéka | 442 |
Távol-Kelet (Miklós Pál) | 446 |
India színházművészete | 446 |
Eredetproblémák | 446 |
A színház alakulása középkor óta | 448 |
Hátsó-India és Indonézia színjátékai | 451 |
A lámaizmus színháza. Tibet és Mongólia | 453 |
Kína színházművészete | 456 |
Az ősi színjátéktípusok | 456 |
A középkori színjátszás | 459 |
A déli dráma | 465 |
Az újkori klasszikus "opera"-színház | 467 |
A japán színjátszás története | 469 |
Énekes-táncos előformák | 469 |
A nő-játék | 470 |
A bábjáték és a kabuki | 472 |
II. kötet | |
A SZÍNHÁZ A KAPITALIZMUS KORÁBAN | |
XIX. század | 495 |
Franciaország (Staud Géza) | 497 |
A színház a forradalom és a császárság idején | 498 |
A Comédie Francaise | 500 |
A melodráma | 501 |
A romantikus dráma | 504 |
A romantikus díszletművészet | 507 |
A romantika színészei | 510 |
Az opera | 513 |
Az operett | 515 |
A naturalista dráma kialakulása | 517 |
Antoine és a Théátre Libre | 523 |
A kor nagy színészei | 525 |
A német nyelvterület színháztörténete (Belitska Hedvig) | 529 |
A német klasszicizmus színháza. Weimar | 530 |
A berlini színház Iffland és Brühl vezetése alatt | 532 |
A bécsi Burgtheater. Josef Schreyvogel | 534 |
A bécsi népi színház | 536 |
A romantika színháza | 539 |
E. T. A. Hoffmann és a bambergi színház | 541 |
Immermann düsseldorfi kísérleti színháza | 542 |
Az opera Mozarttól Wagnerig (Staud Géza) | 543 |
A bécsi operett (Staud Géza) | 548 |
Heinrich Laube és Franz Dingelstedt | 549 |
A meiningeniek színháza | 554 |
A német naturalizmus. Otto Brahm és a Freie Bühne | 555 |
A német színészet Svájcban (Staud Géza) | 559 |
Anglia (Székely György) | 562 |
Búcsú a klasszcizmustól | 563 |
A romantika kibontakozása | 564 |
A cirkusz és a bábjáték | 566 |
Realista törekvések a viktoriánus Angliában | 568 |
A zenés színpad és a bábjáték | 571 |
A realista színművészet virágzása | 573 |
Nagyszerű közjáték: Az ír színház újjászületése | 577 |
Az észak-amerikai színház (Szántó Judit) | 580 |
Az észak-amerikai színjátszás kezdetei | 581 |
A hősi korszak: 1750-től a századfordulóig | 584 |
Terjeszkedő ország - terjeszkedő színház. A századfordulótól a polgárháborúig | 590 |
Az üzleti színház virágkora: a polgárháborútól az első világháborúig | 601 |
Az olasz színház (Marx József) | 613 |
Az első állandó társulatok | 614 |
A hazai repertoár | 616 |
A polgári színház kezdetei | 619 |
A polgári színház repertoárja | 621 |
A verista színház | 622 |
A dialektális színház | 626 |
Az olasz opera nagy százada (Staud Géza) | 627 |
A díszletművészet (Staud Géza) | 632 |
A spanyol színház (Bikfalvy Péter) | 636 |
A romantikus színház | 637 |
A realizmus kora | 643 |
Portugália (Staud Géza) | 648 |
Hollandia (Cenner Mihály) | 653 |
Dánia (Cenner Mihály) | 660 |
Norvégia (Cenner Mihály) | 665 |
Svédország (Cenner Mihály) | 670 |
Finnország (Cenner Mihály) | 677 |
Oroszország (Somlai Péter) | 680 |
Színházak | 681 |
A műsor | 684 |
A színjátszás | 692 |
Az opera és a balett | 697 |
Az orosz díszleltművészet első évszázada | 701 |
Lengyelország (Radó György) | 704 |
Csehország (Szalatnai Rezső) | 715 |
Románia (Heszke Béla) | 724 |
Délszlávok (Dani Tivadar) | 732 |
Horvátország | 732 |
Szlovénia | 736 |
Szerbia | 738 |
Magyarország (Staud Géza) | 743 |
AZ IMPERIALIZMUS ÉS A SZOCIALIZMUS KIALAKULÁSÁNAK KORA | |
XX. század | 755 |
Franciaország (Staud Géza) | 759 |
Újszínházak | 760 |
A bulvárszínházak a századforduló után | 761 |
A Comédie Francaise | 762 |
A szecesszió | 764 |
Az avantgarde | 766 |
A francia színházak átszervezése | 773 |
Opera, balett, pantomim | 777 |
Belgium (Staud Géza) | 781 |
A német nyelvterület színháza | 786 |
Max Reinhardt szecessziós "álomszínháza" | 787 |
A Burgtheater a századfordulón (Belistska Hedvig) | 791 |
A weimari Németország színháza | 793 |
A német színház a fasizmus alatt | 801 |
A német színház a második világháború után | 805 |
A Német Demokratikus Köztársaság színháza | 806 |
A Német Szövetségi Köztársaság színháza (Szántó Judit) | 809 |
A kabaré Németországban (Staud Géza) | 811 |
Az osztrák színház 1918 után (Szántó Judit) | 813 |
A svájci színjátszás a XX. században | 818 |
A német opera és táncművészet (Staud Géza) | 820 |
4. Anglia (Szántó Judit) | 826 |
Az első világháború színháza | 828 |
Az üzleties színház fénykora | 828 |
A művészi színház a két világháború között | 832 |
A második világháborútól az 1956-os fordulatig | 835 |
1956 - egy új korszak kezdete | 839 |
Az angol dráma és a színház 1956 után | 840 |
Az ír színház az első világháború után | 848 |
Egyesült Államok (Szántó Judit) | 850 |
A művészi színház nagy évtizedei | 851 |
A politikai színház évtizede | 858 |
A zenés műfajok | 862 |
A bábjáték | 864 |
A második világháború után | 865 |
A musical comedy virágkora | 870 |
Kanada (Staud Géza) | 873 |
A francia nyelvű színjátszás | 873 |
Az angol nyelvű színjátszás | 875 |
Ausztrália (Staud Géza) | 878 |
Olaszország (Marx József) | 882 |
A verista színház felbomlása | 883 |
A századforduló nagy színészei | 885 |
A futurizmus és a crepuscolarizmus színháza | 887 |
Pirandello színháza | 888 |
Pirandello nyomában | 890 |
A második világháború után (Marx József és Nyerges László) | 892 |
Opera és balett (Staud Géza) | 896 |
Díszletművészet (Staud Géza) | 900 |
Spanyolország (Bikfalvy Péter) | 904 |
Latin-Amerika (spanyol nyelvterület) (Staud Géza) | 913 |
Argentína | 915 |
Bolívia | 917 |
Chile | 918 |
Kuba (Bikfalvy Péter) | 918 |
Mexikó | 922 |
Peru | 924 |
Uruguay | 925 |
Venezuela | 926 |
Portugália (Staud Géza) | 928 |
Brazília (Staud Géza) | 932 |
Hollandia (Staud Géza) | 936 |
Dánia (Staud Géza) | 942 |
Norvégia (Staud Géza) | 949 |
Svédország (Staud Géza) | 956 |
Finnország (Staud Géza) | 967 |
Az orosz és szovjet színház a XX. században (Staud Géza és Nemes Zsuzsa) | 971 |
A Moszkvai Művész Színház | 972 |
A szecesszió | 976 |
A forradalom színháza | 981 |
A szocialista színházi szervezet kialakulása | 983 |
A szovjet színház művészi kibontakozása | 985 |
Az opera | 996 |
A balett | 999 |
A bábjáték | 1003 |
A szovjet nemzetiségi köztársaságok színművészete | 1004 |
Lengyelország (Radó György és Pályi András) | 1009 |
Csehszlovákia | 1020 |
Csehország (Zádor András) | 1020 |
Szlovákia (Balogh Géza) | 1033 |
Románia (Heszke Béla) | 1041 |
Jugoszlávia (Dani Tivadar és Gerold László) | 1050 |
Bulgária (Karig Sára) | 1057 |
Görögország (Kovács Tivadar) | 1063 |
Törökország (Kovács Tivadar) | 1071 |
Albánia (Staud Géza) | 1080 |
Magyarország (Staud Géza és Székely György) | 1083 |
Arab országok (Staud Géza) | 1099 |
Egyesül Arab Köztársaság | 1099 |
Algéria | 1104 |
Irak | 1105 |
Libanon | 1105 |
Líbia | 1106 |
Marokkó | 1107 |
Szíria | 1107 |
Tunézia | 1108 |
A zsidó színház (Szántó Judit) | 1109 |
A jiddis nyelvű színház | 1109 |
A héber nyelvű színház | 1112 |
A palesztinai színjátszás | 1115 |
Az izraeli színház | 1118 |
Irán (Staud Géza) | 1121 |
A színház Fekete-Afrikában (Páricsi Pál) | 1123 |
Szenegál | 1126 |
Elefántcsontpart | 1127 |
Kamerun | 1128 |
Ghana | 1129 |
Nigéria | 1130 |
Kelet-Afrika országai | 1133 |
Dél-Afrika | 1134 |
A távol-keleti népek színművészete a XIX-XX. században (Miklós Pál) | 1137 |
A modern japán színművészet | 1138 |
A modern kínai színművészet | 1143 |
A modern indiai színművészet | 1153 |
Vietnam színművészete | 1158 |
Távol-kelet kisebb színházkultúrái | 1160 |
Kitekintés (Székely György) | 1164 |
Bibliográifa (Staud Géza) | 1177 |
Címmutató (Tóth Magdolna) | 1197 |
Névmutató (Szamosi Ivánné) | 1261 |