Előhang | 5 |
Mementók | |
Az élő Hegel | 9 |
Friedrich Engels mementója | 13 |
A legendaoszlató | 29 |
(Franz Mehring emlékére) | |
A filozófiai hagyaték | 34 |
(Lenin filozófiai gondolatainak olvasása közben) | |
Lenin és a művészeti irányzatok | 46 |
A Tolsztoj-probléma és az orosz forradalom | 47 |
Az "izmusok" problémája | 51 |
Elkötelezettség és pártosság | 56 |
Antonio Gramsci: Filozófiai írások | 60 |
Molnár Erik: A történelmi materializmus filozófiai alapproblémái | 73 |
A 70 éves Lukács György köszöntése | 83 |
Lukács György: Az esztétikum sajátossága | 96 |
A történelem tükre | 109 |
(Lukács György emlékére) | |
Alexander Bernát, az esztéta | 114 |
Walter Benjamin: Kommentár és prófécia | 133 |
Thomas Mann | 140 |
(Halálának 10. évfordulójára) | |
Az esztétikum helye Max Horkheimer gondolatvilágában | 151 |
Arnold Hauser: A művészet és az irodalom társadalomtörténete | 168 |
A művészet szabadságharca | |
A művészet szabadságharcának kezdetei | 179 |
(A képzőművészet és a vallás a korai olasz reneszánszban) | |
A kereszténység sajátos helyzete a monoteizmuson belül | 180 |
Nem előtted borulok le, hanem az emberiség szenvedései előtt... | 182 |
A panteisztikus vallásosság és a művészet | 187 |
A reneszánsz művészet világnézeti tendenciáinak új ellentmondása | 190 |
A drámaiság és az egyén újrateremtése | 195 |
(A művészet szabadságharca a manierizmus idején) | |
Polgárosodás és új vallási szükséglet | 196 |
Michelangelo drámája | 199 |
Velence, a művészi ellentmondások városa | 202 |
A manierizmus belső tendenciái | 205 |
A manierizmus eredményeinek általános tanulságai | 210 |
Reneszánsz és ellenreneszánsz | 212 |
(Albrecht Dürer emlékére) | |
A német humanizmus | 218 |
Művészet és reformáció | 222 |
Honnan árad a fény? | 229 |
(Rembrandt halálának 300. évfordulójára) | |
Művészeti radikalizmus | 230 |
A fény belülről árad | 233 |
Drámaiság és emberideál | 237 |
A festő mint nevető filozófus | 242 |
Régi és új mítoszok | |
A Prométheusz mítosz sorsa | 247 |
A költészet öncélúságának mítosza | 266 |
A művészet öncélúsága és a sánctábor | 269 |
Az öncélú művészet elvének jellegzetes megjelenése a romantikában | 273 |
Polgári támadás a művészet öncélúsága ellen | 278 |
Freud és a művészet | 297 |
A fasiszta mítosz előzményei | 318 |
A reakciós vezérmítosz | 335 |
A reakciós vezérmítosz osztályalapjairól | 336 |
A mítoszalkotás törvényei szerint | 339 |
A vezérmítosz hitele | 341 |
A vezérmítosz a háborús állapot jegyében | 345 |
Az elsüllyesztett ember | 349 |
(Jegyzetek a strukturalizmusról) | |
A nyelv mint modell | 351 |
A kommunikáció mint magyarázó elv | 353 |
A strukturalizmus harmadik nagy lépése | 357 |
A negyedik lépés: a tudománytörténet magyarázata helyett annak megváltoztatása | 359 |
Új nietzscheanizmus | 361 |
Az ember elméleti és gyakorlati megsemmisítésének összefüggése | 365 |
A kultúra totalitása | |
Filozófiai kategóriák esztétikai vonatkozásairól | 371 |
(Tartalom és forma. Lényeg és jelenség) | |
Tartalom és forma | 371 |
Társadalmi megbízatás | 372 |
Téma és tartalom | 373 |
Tartalom és módszer | 375 |
A tartalom átmenete formába | 379 |
A cselekényábrázolás és a kompozíció összefüggése | 382 |
A külső forma | 386 |
Lényeg és jelenség | 388 |
A jelenség szerepe a művészetben | 390 |
A lényeg felé vezető út lehetőségei | 395 |
A többjelentés és a lényeg | 400 |
A jelenségszféra misztifikálása | 401 |
Esztétikai alapelvek: mimézis és katarzis | 405 |
A művészeti ismeretterjesztés | 405 |
A visszatükrözés | 407 |
A katarzis | 413 |
A szórakoztatás problémái | 422 |
Szórakoztatás és orientáció | 423 |
A szabad idő lekötése | 425 |
Nem könnyű a könnyű műfaj | 428 |
Szórakozás és szabad idő átstrukturálódása | 431 |
Érdeklődés és szórakozás | 433 |
A lekötött szabad idő | 435 |
A várakozás avagy játék az elvárással | 438 |
Népkultúra és tömegkommunikáció | 442 |
A népkultúra és rétegződése | 444 |
A tömegkommunikácó szerepe a valódi népkultúra kialakításában | 447 |
A művészet új lehetősége | 453 |
A közvetítés sajátosságai | 454 |
A művészet közvetítése | 455 |
A rész és egész mint a tévé lehetséges művészi alapkategórája | 457 |
Az intimitás | 459 |