Előszó
Az ezredforduló vezetői gyakorlata arra a felismerésre vezetett, hogy az emberi erőforrás a szervezeti siker egyik kritikus meghatározó tényezőjévé vált. A könyv ennek az erőforrásnak a „technológiáját" viszi közelebb az olvasóhoz. Célja kettős: egyfelől leírni az egyének, csoportok, szervezetek magatartásának, viselkedésének jellegzetességeit, törvényszerűségeit, másfelől számba venni azokat a lehetséges eszközöket, amelyekkel a vezetők mindezt befolyásolhatják a jobb szervezeti teljesítmény érdekében.
Ez a jegyzet a Budapesti Corvinus Egyetem Bachelor képzésében Szervezeti magatartást tanuló hallgatók számára készült, és követi a szervezeti valóság strukturális kérdéseit és azok vezetési problémáit tárgyaló Dobák Miklós - Antal Zsuzsanna: Vezetés és Szervezés 1-2. c. jegyzetet, egyben szorosan kapcsolódva is ahhoz. Jegyzetünk a vezetés magatartási kérdéseit tárgyalja és igyekszik visszacsatolni azokat a szervezeti-strukturális kérdésekhez.
A jegyzet 11 fejezete szervezeti magatartás szokásos témaköreit foglalja össze: az egyéni és csoport-, magatartást, a motivációt, a hatalmat, a leadershipet, a kultúrát, a konfliktusokat és a szervezeti változást, szervezeti tanulást.
Mivel a mű bevallottan majdani gyakorló vezetőknek és a vezetési szakmát elsajátítani igyekvő egyetemi, főiskolai hallgatóknak íródott, törekedtünk a témakörök tudományosan megalapozott bemutatására, de a tárgyalás módja és nyelvezete is azt szolgálja, hogy mindezt érthető és tanulható formában adhassuk közre. A könnyebb megértést további eszközök is szolgálják: ábrákkal, táblázatokkal, jegyzetekkel, bőséges irodalomjegyzékkel, példákkal, hasonlatokkal és mottókkal igyekeztünk a mondanivalót közelebb vinni az olvasóhoz. A könnyebb tanulhatóságot szolgálja az is, hogy szövegben a definíciókat kövér szedéssel emeltük ki. Minden fejezetet kiegészít egy felsorolás amely a kulcskategóriák angol megfelelőit foglalja össze.
A Bachelor képzésben tanult Szervezeti magatartás tananyag elsődleges célja, hogy a hallgatókat megismertesse a vezető munka magatartási megalapozását jelentő elméletekkel, modellekkel, módszerekkel - ezek a vezetői munka egyfajta „szerszámkészletének" tekinthetők. A Master szintű képzésben ezekre az alapokra fogunk építeni: megvizsgáljuk, hogy ezek az eszközök milyen problémakörnyezetben alkalmazhatók eredményesen, az egyes eszközök alkalmazása milyen módon kapcsolódik össze, illetve milyen eszközök együttes alkalmazása okoz nehézségeket, jelenthet kockázatokat. Bachelor szinten tehát az elméleti alapokat sajátítjuk el, Master szinten pedig a vezető alkalmazások állnak majd a gondolkodás középpontjában.
A címlapon egyetlen szerző neve olvasható, mégis a jegyzet valódi csapatmunka eredménye. A szerző egy olyan műhely, alkotó közösségnek - a BCE Vezetéstudományi Intézetének - tagja, amelynek légköre, szakmai közössége nélkül ez a jegyzet nem jöhetett volna létre. E munka szervesen illeszkedik egy közel két évtizedes kutatási és tananyag-fejlesztési folyamatba, alapozva annak minden eredményére, átvéve szemléletmódját, gondolkodását.
Külön köszönettel tartozom Kiss Csabának, aki az ábrák megrajzolásával, a kézirat végső formára rendezésével, szerkesztésével és a tanulhatóságot elősegítő számtalan szövegszerű javaslatával a jegyzet megjelenéséhez pótolhatatlanul hozzájárult.
Vissza