1.060.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szervezet lelke

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Edge 2000 Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 923 oldal
Sorozatcím: SHL könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-869-273-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a könyv - amely Klein Sándor Munkapszichológia és Vezetés- és szervezetpszichológia című könyveinek folytatása - a gyakorlatban felhasználható pszichológiai ismeretekkel és szemléletmóddal szeretné segíteni azokat, akik nap mint nap legjobb képességeik szerint igyekeznek ellátni a szervezetek irányításának nehéz, de izgalmas feladatát. Tankönyvként szolgálhat minden olyan felsőfokú képzésben, ahol a tanulók szeretnék megérteni a pszichológia szerepét a vezetésben, a szervezetek alakításában.

Tartalom

BEVEZETŐ
Segítünk, ha lehet! (Kiss Julianna) 23
ELŐSZÓ
Az élő szervezet 29
I. KOMPETENS DOLGOZÓK - ÉRZELMILEG INTELLIGENS SZERVEZET 31
1. fejezet - Hatékony szervezet a változó világban 33
Velünk történt: Ausztrália is változik 35
A gyorsulva változó világ 37
Egy kis történelem 37
Az elmúlt évtized változási trendjei 39
Az ember a változó világban 40
Szervezet a változó világban 42
A szervezet újjáalakítása 48
Szervezeti hatékonyság 49
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Erőtérelemzés 54
2. gyakorlat: Az életcél meghatározása 57
2. fejezet - Kompetencia a munkahelyen 61
Velünk történt: A kutya ugat, a karaván halad 63
A kompetenciák fontossága 65
Mi a kompetencia? 66
A kompetenciamodellek 68
A McClelland / McBer kompetenciamodellek 72
A munkával kapcsolatos kompetenciák modellje 74
A munka világa (World of Work; WOW) modell 75
Emberi természet 76
Megszerzett tudás 76
Munkahelyi élet 76
Társas viszonyok 77
Szervezet 77
A kompetenciamodell kidolgozása 77
A kompetencia alapú megközelítés bevezetése 78
Kompetenciavizsgáló eszközök 80
Kompetenciavizsgáló kérdőívek 80
Példa a 360 fokos vizsgálatok eredményeinek értelmezésére 81
Figyelmeztetés: a kompetenciavizsgálatok a szokásosnál is
gondosabb munkát igényelnek 82
Az SHL kompetencia kérdőívei 84
Átfogó Vezetői Kompetencia Kérdőív (PMC) 84
Vezetői Kompetenciák Kérdőív (IMC) 85
Az Ügyfél Szolgálatában Kompetencia Kérdőív (CCCI) 86
A kompetenciák felhasználási területei 87
Kiválasztás (alkalmasságvizsgálat) 87
Fejlesztés és képzés 88
A teljesítmény értékelése 89
Elbocsátás 90
Karrier- és utódlástervezés 90
Teljesítménymenedzsment 90
Bérezési rendszer 91
Előléptetések 91
A kompetenciák szerepe az emberi erőforrás menedzsmentben 91
Kompetencia a tanulótársadalomban 95
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Milyenek az ön vezetői kompetenciái? 97
2. gyakorlat: Kompetencia és személyiség 99
3. fejezet - Az érzelmileg intelligens vezetés
Velünk történt: A szabadságot is tanulni kell 103
Az érzelmi intelligencia aktualitása 105
A szív és az ész 106
Érzelmi kompetenciák a munkahelyen 109
Az érzelmi intelligencia mérése 113
Az érzelmi intelligencia fejleszthetősége 115
Kalauz az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez 116
Az érzelmileg intelligens vezető 119
Az érzelmileg intelligens szervezet 121
Összefoglaló 122
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Egy vizsgált személy érzelmi intelligenciájának
jellemzése az SHL Viselkedés a munkahelyen (OPQ)
személyiségkérdőíve alapján 123
2. gyakorlat: Milyen részekből áll a személyisége? 127
n. AZ EMBER MEGISMERÉSE (Megfelelő embert a megfelelő helyre)
4. fejezet - Alkalmasságvizsgálat
Velünk történt: A kiválasztás és még annál is több 135
Az alkalmasságvizsgálat célja 137
Az alkalmasságvizsgálati módszerek kialakulása 139
Az alkalmasságvizsgálati módszerek hasznossága 143
Az alkalmasságvizsgálati módszerek fajtái 148
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Mit tenne Ön? 153
2. gyakorlat: Alkalmasságvizsgálat Erdélyben 154
5. fejezet - Interjú
Velünk történt: A jó interjú jellemzője az intimitás 167
Az interjú szerepe a szervezetben 169
Az interjú hatékonysága 170
A tipikus interjúk problémái 171
Az interjú tökéletesítése 173
Az alkalmasságvizsgáló interjú fajtái 175
1. Az interjú strukturáltsága és az értékelés sztenderdizációja 175
2. Mikor és mire használjuk az interjút? 178
3. Hányan és hányszor beszélgetnek a jelölttel 179
Szituációs interjú 180
A kompetencia alapú interjú 182
A kompetenciáról 182
A kompetencia alapú kérdezés két szakasza 183
Az interjú értékelése 185
Befejezésül 188
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Interjúkérdések ügyfélszolgálati dolgozók kiválasztására .. 189
2. gyakorlat: Szituációs interjú 191
6. fejezet - Képességvizsgálat
Velünk történt: A képesség erő, de nem minden 195
Tesztek a munka világában 197
Speciális képességeket vizsgáló tesztek 201
Felsőfokú Menedzser Tesztek (AMT) 203
Vezetői Képességvizsgálat (MGIB) 205
Információs Technológia Tesztsorozat (ITTS) 205
Alkalmazott Technológia Tesztsorozat (ATS) 206
Technikai Tesztkészlet (TTB) 207
Személyi Tesztsorozat (PTB) 207
Az Ügyfél Szolgálatában (CCAS) 208
Termelési képességek (WSSP) 208
Kézügyesség (WSS) 209
Az intelligencia fogalma 211
Tesztek az általános intelligencia vizsgálatára 213
A képességteszt eszköz - óvatosan használjuk! 217
Gyakorlatok
A Mill Hill Szókincsteszt és a Raven Progresszív Mátrixok 219
1. gyakorlat: A Mill Hill Szókincsteszt 220
2. gyakorlat: A Raven Progresszív Mátrixok 224
7. fejezet - Személyiségvizsgálat
Velünk történt: Viselkedés a sportpályán 241
Mi a személyiség? 243
Létezik-e személyiség? 244
1. Ugyanúgy viselkedünk ma,
mint ahogyan tegnap viselkedtünk? 244
2. Igaz-e, hogy az ember viselkedése
nem is annyira a tulajdonságaitól függ...? 245
A személyiség változtatása 247
Csoportkülönbségek a személyiség terén 249
Vannak-e lényeges kulturális különbségek a személyiség terén? ... 249
Van-e a férfiak és nők személyisége közt? 249
A személyiség viszonya más pszichológiai konstruktumokhoz 249
Mi a személyiség és a kompetencia viszonya? 250
Hogy viszonylik a személyiség a motivációhoz? 251
Mi a személyiség viszonya az érdeklődéshez és az értékrendszerhez? .. 251
Hogy viszonyul a személyiség a képességekhez? 252
A személyiség mérése 252
Miért mérjük a személyiséget? 252
Tulajdonságokat igyekezzünk feltárni,
vagy típusokba igyekezzünk besorolni a vizsgált személyeket? 253
Hány emberi tulajdonságot mérjünk? 254
Hogyan ne mérjük a személyiséget? 256
1. Aminek használatát határozottan nem ajánljuk 256
2. Aminek használatát a munka világában nem ajánljuk 257
3. Aminek használatát akkor ajánljuk,
ha a szervezetnek van psyichológusa, de nincs pénze 259
Mit ajánlunk a személyiség vizsgálatára? 260
Az SHL személyiségkérdőíveinek jellegzetességei 260
Az SHL személyiségkérdőívei 263
Viselkedés a munkahelyen; OPQ32 264
Befejezésül 266
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Interperszonális orientáció kérdőív 267
2. gyakorlat: Példa személyiségskálák kombinációjának értelmezésére .. 273
8. fejezet - Szimuláció és Értékelő Központ
Velünk történt: Egy sikeres Fejlesztő Központ 274
Definíciók 279
Szimulációs gyakorlatok 280
1. Munka-minta tesztek (gyakorlatok) 280
2. Képezhetőségi tesztek 280
Mit nevezünk képezhetőségi tesztnek? 281
Hogyan tervezzünk képezhetőségi tesztet? 281
Hol érdemes általában képezhetőségi tesztet alkalmazni? 283
Hol alkalmazták eredménnyel az eddigiekben
a képezhetőségi teszteket? 283
3. Szituációs tesztek (gyakorlatok) 287
Csoportos gyakorlatok 287
Egyéni gyakorlatok 289
Az Értékelő-Fejlesztő Központ (ÉFK) 291
Az EFK helye az alkalmasságvizsgálatban 291
Az ÉFK-k története 292
Az Értékelő-Fejlesztő Központokban használatos „gyakorlatok" . . . 293
Az Értékelő-Fejlesztő Központok alkalmazási területei 295
Az Értékelő-Fejlesztő Központok kialakításának lépései 296
Az Értékelő-Fejlesztő Központ lebonyolítása 301
Az Értékelő-Fejlesztő Központok zárása 302
1. Az eredmények összesítése (értékelés, döntés, jellemzés) ... 302
2. Visszajelzés 303
3. Az Értékelő-Fejlesztő Központok hasznossága 304
Néhány példa a gyakorlatból 305
Tehetségbank a MOL Rt.-nél 305
Üzleti menedzserek kiválasztása az AB Aegon Rt.-nél 306
Projekt menedzserek kiválasztása egy számítógéprendszerekkel
foglalkozó multinacionális vállalatnál 307
Összefoglalva 307
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Példa az „Iratrendező" típusú szimulációs gyakorlatra .. 308
2. gyakorlat: Példa a „Vezető nélküli csoport" típusú szimulációs
gyakorlatra 311
3. gyakorlat: Értékelő Központ (Vezető nélküli csoport) - oktatófilm .. 315
9. fejezet - Internet-korszak a kiválasztásban
Velünk történt: Internet-korszak a kiválasztásban 319
Fejlődik az emberi intelligencia 321
Az Internet-korszak beköszöntött 323
Internetes toborzás 324
Az internetes toborzás haszna 325
1. Alacsonyabb egy főre jutó toborzási költség 325
2. Gyorsabb felvételi eljárás 327
3. Jobb jelöltek 328
4. A vállalat pozitív megítélése 328
Számítógéppel segített alkalmasságvizsgálat 329
Az objektív vizsgálati módszerek helye
az alkalmasságvizsgálatban 329
Az on-line toborzási és alkalmasságvizsgáló rendszerek fejlődése . . 332
Szimulációs gyakorlatok 332
Tesztfelvétel 334
1. Technológia 336
2. Minőség 336
3. Szervezés és felügyelet 336
4. Biztonság 337
Új technológiák 338
Az új alkalmasságvizsgáló módszerek tartalma 340
Esettanulmányok 341
1. Pénzügyi szektor 341
2. Gyártási és termelési szektor 342
3. Kereskedelmi szektor 343
Befejezésül 344
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Milyen funkciókat vár el egy internetes
alkalmasságvizsgáló rendszertől? 345
2. gyakorlat: Személyiségkérdőív az interneten 345
3. gyakorlat: Lehetőségek és veszélyek az internetes
alkalmasságvizsgálatban 345
Hl. A VISELKEDÉS SZABÁLYOZÁSA
10. fejezet - Elégedettség és stressz
Velünk történt: A munkahelyi stressz elviselhetőbb, ha számítunk egymásra 351
A munkával való elégedettség 353
A stressz 356
Mi a stressz? 357
Életünk és a stressz 358
A stressz forrásai az életben 358
Szervezetünk válasza a stresszre 360
„Jó" és „rossz" stressz 362
Az „A" és a „B" típusú személyiség 364
Hogyan birkózzunk meg a káros stresszel? 364
A munkahely és a stressz 366
A stressz forrásai a munkahelyen 366
A munkahelyi stresszt okozó tényezők vizsgálata
az SHL személyiségkérdőívével 369
A munkahelyi stresszel való megküzdés stratégiái 371
A vezetés és a stressz 373
A vezetés és a betegség 373
A vezető életmódja és a „munkamánia" 375
A vezető időgazdálkodása 376
Vezetés és egészség 377
A szívós vezetők 379
A vezetőket segítő pszichológiai módszerek 379
Befejezésül: néhány jó tanács 383
Gyakorlatok
1. gyakorlat: A csend temploma - relaxációs gyakorlat 386
2. gyakorlat: Munkahelyi szorongás kérdőív 387
3. gyakorlat: Munkamániás vagyok-e? 389
4. gyakorlat: Stresszűző tanácsok 391
11. fejezet - Önismeret, önbecsülés, önbizalom, önmegvalósítás
Velünk történt: Mások szemében láthatod meg a legjobban önmagad .. 395
Önismeret 397
Az önismeret nehézsége 397
A vezető önismerete 398
Kognitív stílus 398
Tanulási stílus 399
Értékek 403
A változás iránti attitűd 406
Interperszonális orientáció 409
Önbecsülés 409
Az önbecsülés dinamikája 409
A megfelelő önbecsülés hat tartóoszlopa 411
1. Tudatos élet 411
2. Önelfogadás 412
3. Felelősségtudat 412
4. Asszertivitás 412
5. Céltudatosság 413
6. Integritás 413
A tartóoszlopok megerősítése 413
1. A tudatosság elősegítése 413
2. Az önelfogadás elősegítése 414
3. A felelősségtudat elősegítése 414
4. Az asszertivitás elősegítése 415
5. A céltudatosság elősegítése 415
6. Az integritás elősegítése 417
Önbizalom 417
Önmegvalósítás 419
Önmegvalósítás és munkateljesítmény 420
Befejezésül 421
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Fókuszolás 422
2. gyakorlat: Tanulási Stílus Kérdőív 424
3. gyakorlat: Kérdőív a bizonytalanság-tűrés mérésére 426
4. gyakorlat: Külső-belső kontroll kérdőív 427
5. gyakorlat: Az önbecsülés fejlesztésének tréningprogramja 430
6. gyakorlat: Komplexitás Preferencia Teszt 432
12. fejezet - Kreativitás és innováció
Velünk történt: Túró Rudi 445
A kreativitás a huszonegyedik század kihívása 447
A kreativitás jelentőségének felismerése 447
A kreativitás definíciója 447
Az alkotás folyamata 448
A kreatív ember 449
A kreatív emberek gondolkodásmódja 450
A kreatív ember személyisége 452
A kreativitás fejlesztése 457
A fejlesztés alapelvei 457
Az ötletek kialakulását elősegítő módszerek 462
A kreatív szervezet 465
Kreatív környezet 467
Az innovatív lendületet fenn kell tartani 470
A kreativitás vizsgálata 471
A kreativitás haszna 472
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Példateszt a kreativitás vizsgálatára 474
2. gyakorlat: Ötletroham (Brainstorming) 479
3. gyakorlat: Sherbrooke Probléma Orientáció Teszt 480
4. gyakorlat: Produktivitás Preferencia Teszt 484
IV. FIGYELJÜNK EGYMÁSRA
13. fejezet - Szeresd őtet, vigyázz rája!
Velünk történt: Az okos szeretet 493
Call center - egy hely, ahol jönnek mennek a dolgozók 495
A fontos emberek fontossága 497
Hogyan vigyázzunk új alkalmazottainkra 498
A rossz főnökök elüldözik a tehetségeket 501
Kérdezz! 501
Miért dolgoznak az emberek? 504
Karrier 504
Munkagazdagítás 506
Információ 508
Empowerment 509
A szervezethez való kötődés 509
1. Fontosság 510
2. Autonómia 510
3. Szervezeti kultúra 511
4. Többirányú kapcsolatok 511
Tanulságok 512
Gyakorlatok
1. gyakorlat: A felhatalmazás játékszabályai 513
2. gyakorlat: Megtartási Index (MI) 514
14. fejezet - Munkakapcsolatok (együttműködés és ellentét) a csoportban
Velünk történt: Konfliktus a legfelső szinten 519
Az együttműködés, a csapatmunka jelentősége 521
Munkakapcsolatok (együttműködés és ellentét) 521
Együttműködő viselkedés 522
Önérdek alturizmus 524
Szociometria 525
Ellentétek 525
1. A vita 527
2. Versengés 527
Versengés és teljesítmény a vezetőknél 528
A hosszútávú siker szemléletmódja 529
Melyik attitűd a legjobb? 531
A tárgyalás, mint a konfliktuskezelés eszköze 534
Csoportmunka 538
A munkacsoport célja 539
A csoport hatékonyságát befolyásoló tényezők 539
1. A csoport mérete 541
2. A csoporttagok tulajdonságai (a vezetői csoport) 541
3. A csoport fejlettségi szintje 541
Szükségletek 542
A feladat 543
A környezet 544
Csapattagtípusok 544
Az „Apolló-jelenség" 546
Kulcsszerepek a csoportokban 547
Vezetői és beosztotti stílusok 548
Személyközpontú csoport vezető politikusokkal 553
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Igazságos és megvalósítható megegyezés 554
2. gyakorlat: Konfliktuskezelő kérdőív 555
3. gyakorlat: Milyen a csapattagtípusom? 559
4. gyakorlat: Törött négyzetek 562
15. fejezet - Befolyásolás, meggyőzés, hatalom és politika
Velünk történt: A jó ügynek is szüksége van meggyőzésre 565
A munkatársak befolyásolásától a nagypolitikáig 567
Attitűdök és az érzelmek ereje 569
Befolyásolás 570
A hatékony befolyásolás eszköztára 571
Példamutatás 572
Megértés 573
Tanítás 573
A befolyásolás stílusai 574
Kapcsolatokra alapozó 576
Energiára alapozó 577
Intellektusra alapozó 578
Sokoldalú 579
A meggyőző kommunikáció 580
A meggyőzés eszközei 580
Beszéd 580
Írás 581
Telefonálás 581
A média 581
A tárgyalás 582
Kulturális különbségek a meggyőzésben 582
A meggyőzés hiányosságai 583
Védekezés a meggyőzéssel szemben 586
Hatalom 587
Szervezeti politika 588
Politikai befolyásolás - politikai hatalom 591
Befejezésül 597
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Asszertivitás kérdőív 598
2. gyakorlat: Milyen forrásból ered a hatalmam? 601
3. gyakorlat: Mennyire igyekszem
jó benyomást kelteni a főnökömben? 603
V. HUMANISZTIKUS VEZETÉS
16. fejezet - Fejlesztés
Velünk történt: EDGE - egy igazi „fejlesztő központ" . 609
A jól kiválasztott dolgozókat is fejleszteni kell 611
Tanulás és motiváció 611
Kit és milyen téren fejlesszünk? 614
A fontos kompetenciák megállapítása 615
A dolgozó jelenlegi kompetenciaszintjének felmérése 615
Egyes kompetenciák fejleszthetősége 616
Tanulási elméletek 618
A felnőttek tanulásának alapelvei 620
Tanulási stílus 621
Önirányított tanulás 622
1. Milyen szeretnék lenni? 622
2. Ki vagyok én valójában? 622
3. Hogyan tudnék eljutni attól,
aki vagyok, ahhoz, aki lenni szeretnék? 622
4. Elég kitartó vagyok-e? 622
5. Ki az, aki segíthet? 623
A felnőttképzés módszerei 624
Demonstrálás 624
Betanítás 624
Mentori rendszer 624
Munkakör-rotáció 625
A munkakörbővítés 625
Formális képzés 625
Önfejlesztés 625
Cselekvéstanulás 626
A személyiségfejlesztő tréningek fajtái 626
T-csoportok (laboratóriumi tréning) 627
Személyközpontú megközelítés 628
A vezetői hatékonyság fejlesztése (Gordon-tréning) 631
NLP (neurolingvisztikus programozás) 631
Tavistock tréning 632
Gestalt-technika 633
Pszichodráma 635
Tranzakcióanalízis (TA) 636
A tréner szerepe 638
Oktatás és tréning 642
Néhány sajátos képzési cél 642
A tréningek hatása 645
Következtetések 648
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Önértékelő kérdőív 651
2. gyakorlat: Céljaim egy összejövetelre 653
3. gyakorlat: Visszajelzés egy csoportvezetőnek 654
4. gyakorlat: Rövid program a gondolkodás fejlesztésére 655
5. gyakorlat: Empátia-laboratórium 657
6. gyakorlat: Neurolingvisztikus programozással
a sikeres értékesítésért 658
17. fejezet - Karriertervezés
Egy igaz történet: így lettem pszichológus 661
Hogyan válasszunk életpályát? 663
Önmagunk megismerése 664
A munkák megismerése 667
A célkitűzések dicsérete 667
Pszichológusok a pályaválasztásról 669
Az érdeklődés 670
Az érdeklődés jellemző jegyei 671
A pályaérdeklődés 672
A pályaérdeklődés megismerése 673
,életpálya-választó": az SHL új pályaválasztási tanácsadó eszköze . 677
Gyakorlati következtetések 678
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Tíz javaslat a türelmetlen életpálya-változtatóknak ... 679
2. gyakorlat: Karrier (életpálya) tervezés 680
18, fejezet - A motiváció
Velünk történt: A motivációvizsgálat segíthet 685
A motivációról általában 687
Történeti előzmények 690
Taylor tudományos munkaszervezése 691
A munka világában leginkább elterjedt motivációs elméletek 692
Herzberg kéttényezős elmélete 692
Festinger méltányosságelmélete 692
Önszabályozás (társas kognitív elmélet) 693
Motiváció és proaktivitás 695
A motiváció szociokultúrális megközelítése 696
A motivált dolgozó 697
Miért dolgozunk? 697
Miért nem dolgozunk? 698
1. A beosztott nem tud valamit 698
2. A beosztottnak téves elképzelései vannak 699
3. Baj van a jutalmazási és büntetési rendszerrel 700
Csapatok motiválása 701
A motiváció mérése 703
Miért mérjük a motivációt a munka világában? 704
Mérőeszközök 706
Összefoglalva 706
Gyakorlatok
1. gyakorlat: Kérdőív a motiváció vizsgálatára 708
2. gyakorlat: Mi motiválja a dolgozókat? 710
3. gyakorlat: Külső-belső motiváció kérdőív 711
VI. A SZERVEZET STRATÉGIÁJA
19. fejezet - Ahogy nálunk történnek a dolgok...
(A szervezeti kultúráról)
Velünk történt: A vállalati kultúra vizsgálata
a vállalati légkört javító lépések alapja 715
A kultúrák sokszínűsége 717
A szervezeti kultúra fogalma 717
Kultúra és hatékonyság 719
A nemzeti kultúrák 722
Vállalati kultúra típusok a nemzeti
kultúrákban megismert dimenziók alapján 726
A vállalati kultúrák típusai a hatalom- és a feladat-központúság szempontjából 727
1. A hatalomkultúra 727
2. A szerepkultúra 728
3. A feladat (projekt) kultúra 730
4. A személykultúra 732
Vállalati kultúra és versengő értékek
(Quinn modellje 732
A szervezeti kultúra és a vállalati siker 735
1. Történet és tulajdonos 735
2. Méret 736
3. Technológia 736
4. Értékek és célok 737
5. A környezet 739
6. Emberi tényező 739
A szervezeti kultúra változása 740
A szervezeti kultúra változtatása 741
És amit nem szabad 742
Figyeljünk az elcsépelt közhelyekre 742
A szervezeti kultúra szerepe az egyesülési
és felvásárlási folyamatokban 743
A szervezeti kultúra mint metafora 745
Erősségek 745
Problémák 745
A vállalati kultúra vizsgálata 745
Befejezésül 748
Gyakorlatok
1. gyakorlat: A vállalati kultúra típusok a hatalom- és a feladatközpontúság szempontjából 749
2. gyakorlat: Szervezeti normák kérdőív 755
3. gyakorlat: A vállalatnál uralkodó szemléletmód feltárása 759
4. gyakorlat: KÉRDŐÍV Quinn „versengő értékek"
szervezeti kultúra modelljének vizsgálatára 761
20. fejezet - Stratégiai gondolkodás - tervszerű változtatás
Velünk történt: Az elköteleződés a stratégiai tervezés iránt pénzt hoz . 767
A stratégiai gondolkodás paradoxona:
„az előrejelezhetőség halott - éljen az előrejelzés" 769
A stratégiai folyamat hét eleme 772
1. Küldetés 772
2. A belső források és a külső környezet felmérése 773
3. A kulcskérdések 773
4. Az alternatív stratégiák 773
5. A szükséges források biztosítása 773
6. A kiválasztott stratégia kidolgozása 773
7. A megvalósítás 773
A stratégiai gondolkodás tényezői 773
Stratégiai tervezés 774
A stratégiai döntés 775
Döntési csapdák 775
Stratégiai partnerség 776
Vállalati jövőkép 778
Képzeld el a jövőt, mielőtt tervezel! 779
A jövőképalkotó vezető kompetenciatára 782
A tervezés fontossága 784
Stratégiai tervezés 785
Emberi erőforrás tervezés 785
A vezető küldetéstudata 786
A mozgósító kihívás 787
A jó célkitűzés 790
Stratégiaalkotás 792
A játékszabályok megváltoztatása 793
A vállalatok fejlődési szakaszai 794
Az új játék szabályai 797
1. Több a döntéshozó 797
2. Hosszabbak az értékesítési ciklusok 798
3. Nő a váratlan események száma 799
4. A kliensek testre szabott megoldásokat várnak 799
5. Az üzletkötő mint partner 799
6. A termékmegoldás halála 799
A szervezet változtatása 800
A változást előidéző erők 801
A tervezett változás modellje 801
Milyen messzire nézzünk? 803
Gyakorlatok
1. gyakorlat: A stratégiai döntés értékelése 806
2. gyakorlat: Döntési csapdák 807
3. gyakorlat: A döntési keret elemzése 808
4. gyakorlat: A döntési folyamat átvilágítása 809
21. fejezet - Szakszerűség, jogszerűség, igazságosság
Velünk történt: Az SHL internetes tesztrendszerében megjelenő
adatkezelési nyilatkozat (részlet) 813
Bevezetés 815
A helyes gyakorlat kikényszeríthetősége 815
A jog szerepe 816
A sajtó szerepe 819
Helyes gyakorlat az alkalmasságvizsgálatban 822
Munkakörelemzés 823
A munkakörelemzés és az egyenlő esélyek 823
Munkakörelemzés és csökkent képességek 824
Munkakörelemzés és egyenlő bérezés 824
Az alkalmasságvizsgáló eszközökkel
szemben támasztott minőségi követelmények 825
Érvényesség és megbízhatóság 826
Személyiségi jogok 826
A ránézéses érvényesség és a statisztikai vizsgálatok 828
A jelöltek felkészítése és a tesztadminisztráció 829
A teszteredmények értelmezése 831
Ki végezhet alkalmasságvizsgálatot 831
A viselkedéstől a pontszámokig 833
A szándékos torzítás 835
Adatvédelem 836
Jogszabályi rendelkezések 836
A tesztvizsgálatokkal kapcsolatos gyakorlati következmények 837
Esélyegyenlőség 839
Kitekintés 839
A magyarországi szabályozás 852
A törvény legfontosabb elemei 855
Az esélyegyenlőségi törvény értékelése 859
Ki fog perelni? 860
Rajtunk múlik 870
Gyakorlat
1. gyakorlat: Kérdések a „szakszerűség, jogszerűség, igazságosság"
témaköréből 872
BEFEJEZÉSÜL
A vezetés, a HR és a szervezet jövője 875
MUTATÓK
Kapcsolódó irodalom 879
Összefoglaló művek 881
Az egyes fejezetekhez kapcsolódó művek 891
A fejezetek forrásai 894
A gyakorlatok forrásai 894
Jegyzetek 900
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem