Romano Guardini: Szeretet és világosság | |
A kinyilatkoztatás | 17 |
A világ | 25 |
Isten mindentudó | 33 |
Az igazság világossága | 40 |
Isten szeretetének lényege | 46 |
A szeretet világossága | 54 |
Isten szeretete és a világ | 64 |
Josef Pieper: A szereret | |
I. | 73 |
"Szeretet" - egy téma? | |
A német nyelv állítólagos "szegénysége". A "Minne" és "karitász" sorsa | |
A görög-latin szeretet-szótár. Hiányjelzés: sex - to like és to love; I am fond of. - Affection, elragadtatás: ki az alany? | |
Két orosz sajátosság | |
II. | 88 |
Ami a szeretet valamennyi formájában közös: a jóváhagyás | |
Nem megállapítás, hanem akarati tevékenység - az akarás aktivista félremagyarázása; igenlés mint ős-aktus és elv | |
"A teremtés az igenlés megfelelője" (G. Simmel) | |
Emberi szeretet mint a creatio folytatása és beteljesedése | |
III. | 96 |
Elismerés a szeretet által | |
A "tej" és a "méz" | |
A szeretetben részesülés tudata és az ősbizalom | |
"Semmit sem akarok ingyen"; a megszégyenítő szeretet | |
A szeretet elnyerése irányuló akarat diszkreditálása; "félelem a szeretet elvesztésétől" (S. Freud) | |
Istennek tetsző állapot és gloria | |
IV. | 109 |
A szeretet haragszik, a rosszakarat a másik szája íze szerint beszél (Ágoston) | |
Megbocsátás és elnézés | |
A szeretet "kérlelhetetlen" volna | |
Honnan merítsünk "bátorságot a léthez"? | |
A jóakarat még nem szeretet; jót tenni szeretet nélkül | |
Honnan tudjuk, hogy "jó" lenni? | |
A szeretet mint kiválasztás; mindazonáltal az egyetértés egyetemes volta. Féltékenység | |
A jóváhagyás foka - a lét igenlése és a "tulajdonságok" értékelése | |
V. | 126 |
"Jó, hogy vagy": kinek a számára "jó"? | |
Kapni és ajándékozni akarás | |
Anders Nygren "erósz és agapé" koncepciója. Teljes önzetlenség? Az erósz diffamálása | |
Erósz pontos ellenképe a keresztényi szeretetnek" (K. Barth)? | |
Az ember nem semmi, de nem is szuverén; "maga az éhes teremtmény" (G. Simmel); mégis: mi magunk vagyunk a szeretet alanya | |
VI. | 135 |
Teremtő és emberi szeretet; a természettől fogva, minden tudatos igenlés és tagadás előtt adott "igen" | |
"Nem tudjuk akarni, hogy ne legyünk boldogok" (Aquinói Tamás) | |
Szeretet és öröm. Szeretünk szeretni | |
A pokol mint a szeretni nem tudás miatt érzett fájdalom (Dosztojevszkij) | |
Még aki "boldogtalanul" szeret, az is boldogabb annál, aki nem szeret | |
A szeretet azt jeleni, hogy együtt örülünk valakivel (Szalézi Ferenc; Leibniz) | |
VII. | |
Erósz és vágy a boldogságra | |
Az önszeretet mint minden egyéb szeretet kezdete és mércéje. "Önmaga iránt többet érez az ember a barátságnál" (Aquinói Tamás) | |
A lépés az önszeretettől az önzetlenségig; "az igazi boldogságot a részvétel jelenti" (Goethe) | |
Szeretet a jutalomért: a "jutalom" maga a szeretett lény | |
Az "önzetlen önszeretet" feloldhatatlan paradoxona | |
VIII. | 158 |
A férfi és nő közti szerelem mint a szeretet paradigmája | |
Az erósz mint közvetítő és humanizáló erő, összekapcsolja a szexualitást az agapéval | |
Erósz és szépség. A szép ígéretjellege | |
Az erósz mint az igenlés legtisztább megvalósulása | |
Az erósz hamis istenítése | |
Az erotikus szeretet mint az Isten-szeretet hasonlata | |
IX. | 169 |
A meggyőződés, hogy "minden hozzátartozik" | |
A nemi képesség mint magától értetődő érték | |
A közvetítő dolgok helytelen értelmezésének lehetősége, tehát az erószé is | |
Az elszigetelt szexualitás abszolutizálása: mindig lehetséges gyakorlat és program | |
Mit jelent "a romlatlan ifjúság?" | |
A szex és gyönyör semlegességét akarja, nem a személyes egyesülést | |
"A fügefalevél áthelyeződése az arcra" | |
A "csupán szexuális" megtévesztő jellege. A jelentéktelenné válás megkönnyítése; szex öröm nélkül | |
A szex-fogyasztás kényszerjellege; "totális hidegség" | |
Megszállottság és "exorcizmus". A szofisztika szerepe | |
X. | 179 |
Összefoglalás a barátságról, az anyai és apai szeretetről | |
A teremtő ős-igenlés ismétlése: támpont a caritas megértéséhez | |
Teréz anya Calcuttában és a "Haldoklók kórháza" | |
E szeretet újdonsága. Mit jelent az, hogy "Krisztus kedvéért"? | |
Szeretni embertársainkat mint "társainkat a jövendő üdvösségben". Ami közös a caritas-ban és az erotikus szeretetben | |
A természettől adott a szeretet előfeltétele és kiteljesedése. A kiteljesedés mindig változtatást is jelent. A tűz mint a szeretet jelképe | |
Jegyzetek | 187 |
Joseph Ratzinger: A keresztény testvériesség | |
A történeti adottságok elemzése | 209 |
A testvérfogalom a kereszténység előtt és azon kívül | 209 |
A "testvér" értelme a görögöknél | 209 |
Az Ószövetség testvérfogalma | 210 |
A testvérfogalom fejlődése a hellenizmus idején | 214 |
A testvérségeszme fejlődése a felvilágosodás és a marxizmus eszmevilágában | 216 |
A testvér-fogalom fejlődése a korai kereszténységben | 219 |
A "testvér" Jézus tanításában | 219 |
Fejlődés az Újszövetség, főleg Pál írásaiban | 225 |
Az atyák korának testvérfogalma | 230 |
Kísérlet tárgyszerű szintézisre | 232 |
A keresztény testvériesség alapja a hit | 232 |
A határok felszámolása a keresztény közösségekben | 239 |
A szorosabb testvérközösség határa | 244 |
Valódi egyetemesség | 250 |
Utószó | 258 |
Jegyzetek | 263 |
Karl Rahner: Ki a te testvéred? | |
Előszó | 275 |
Alapgondolatok | 276 |
Az Isten- és emberszeretetről | 276 |
Az érzület és a cselekvés egysége | 279 |
A felebaráti szeretet történetisége | 280 |
Helyzetelemzés | 281 |
A keresztény testvériesség új helyzetben | 281 |
Az emberi érintkezés világa | 285 |
Következtetések | 289 |
A valódi testvériség veszélyei | 289 |
A testvériesség nyitottsága | 290 |
A testvériesség keresztény üzenete | 294 |
A testvériesség társadalmi dimenziója | 295 |
Testvériesség a közösségben | 299 |
Hitvalló testvériesség | 301 |
Utószó | 304 |
Az önzetlen testvériesség titkáról | 304 |
Hans Urs von Balthasar: Csak a szeretet hiteles | |
Előszó | 311 |
A kozmológiai redukció | 314 |
Az antropológiai redukció | 323 |
A szeretet harmadik útja | 334 |
A szeretet kudarca | 340 |
A szeretet észrevehetősége | 348 |
A szeretet mint kinyilatkoztatás | 353 |
A szeretet mint megigazulás és hit | 363 |
A cselekvő szeretet | 368 |
A szeretet mint forma | 378 |
A szeretet a világ fénye | 386 |
Összefoglalás | 391 |
Jegyzetek | 394 |
Jean Vanier: Együttérzés a szegényekkel | |
A Bárka lelkisége | 405 |
Közösségi élet a Bárkában | 405 |
A sötétség percei | 406 |
A belső egyensúly megteremtése | 409 |
Fejlődés és növekedés | 411 |
A nagyság kísértése | 412 |
A Bárka tanúságtétele | 415 |
Találkozás Istennel | 416 |
József, Jézus nevelőatyja | 418 |
Együtt az életért | 421 |
A küzdelem és bizalom útján | 423 |
Az igazi együttérzés | 427 |
Vágy az együttérzésre | 427 |
Mit jelent szeretni? | 428 |
Mit jelent adni? | 430 |
Saját sebeink | 434 |
Isten szívében | 436 |
A kicsinyek iskolája | 438 |
Aki befogadja a szegényt, Jézust fogadja be | 440 |
A súlyos értelmi fogyatékosság és az evangélium botránya | 440 |
A szegény szív prófétája | 443 |
A szegény sok időt igényel | 444 |
A szegény az élet megváltoztatására szólít fel | 446 |
Mária példája | 449 |
Jézus és a szegény | 451 |
Az emberszív sebe | 452 |
Ajánlás | 452 |
Nem szabad megfutamodni gyengeségeinktől | 453 |
Olyanná lenni, mint a gyermek | 454 |
Egységre törekvés | 456 |
Akit nem szeretnek, az megsebzett | 457 |
A világ nagysága és nyomora | 459 |
Félelem a találkozástól | 461 |
Jézus Krisztus bölcsessége | 464 |
Harc és bizalom | 465 |