A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szeretet hőse

Rozália nővérnek, a keresztény szeretet leányának élete

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Székesfehérvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 211 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Szabad fordítás Melun gróf művéből, melyet a francia Tudományos Akadémia megkoszorúzott. Nyomatott Debreczenyi István könyvnyomdájában. Rozália nővér fekete-fehér fotójával illusztrálva.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E könyv csak azzal tér el az eredetitől, hogy néhány fejezetet felbontottam és Frentz Imre S. J. művéből is egyes részletet beleszőttem.
Máskülönben arra törekedtem, hogy a benne kidomboruló... Tovább

Előszó

E könyv csak azzal tér el az eredetitől, hogy néhány fejezetet felbontottam és Frentz Imre S. J. művéből is egyes részletet beleszőttem.
Máskülönben arra törekedtem, hogy a benne kidomboruló szellemet és célt állandóan szemem előtt tartva, mindenkor azt fejezzem ki anyanyelvünkön is, amit a fenköltlelkű szerző mondani kívánt.
Miről szól tulajdonképen e mű?
Előkelő házból való, de az Ég szerelmeért önkéntesen szegénnyé lett irgalmas nővér életét mondja el, aki Istentől vett kiváló tulajdonságait legjobb tudásával kamatoztatta a szegények, gyermekek, aggok, szorongatottak, sorsüldözöttek, hitöktől elpártoltak, politikai áldozatok, bármikép megalázottak, gazdagok, egyszerűek és magas rangúak javára, üdvösségére.
Nincs benne rendkívüli. Rozália nővér kerülte azt. Az ő életének értéke a kicsinységeknek látszó, mindennapias teendőknek tökéletes végzésében s testi-lelki erejét állandó önmegtagadással emésztő szakadatlan áldozatokban magasodik ki, továbbá nemes jellemében s, - ami fő, - szilárd akaratában, mely az élet bármely változatával mindig teljesen összeforrott Istennek akaratával: ez volt összes gondolatainak, minden egyes tényének indítóoka, erőforrása, irányítója és célja.
Ezért állta meg helyét mindenkor és mindenkivel szemben a béke, a kommün és forradalmi zavargások idején egyaránt. Vissza

Tartalom

A magyar fordításhoz.............. 3-4
I. fejezet Rozália nővér ifjúsága......... 5 14
Családja, neveltetésének iránya. Az élénk gyermek és
a szegények. A forradalom nyomán fakadt erények.
Rozália nővér egyeneslelkűsége. Első áldozása. Az
orsolyáknál. Hivatásos szelleme. Mikép lép be.
II. fejezet. Szent Vince és az irgalmas nővérek. ... 15 20
Depaul Szent Vince, a szeretet géniusza, egyesíti a szeretet leányaiban (irgalmas nővérek) a szerzetesi szellemet a külső munkálkodással. Kiket választ leányául ?
Honnét merítenek erőt áldozataikhoz? A nővérek és
a forradalom.
III. fejezet. Saint-Marceau-ban..............21 24
A próbaidő és beöltöztetés. Saint-Marceau lakói. Rozália
nővérnek segély- és erőforrása.
IV. fejezet. A jótékonysági hivatal......... 25-34
Forradalom után. A konzulság jóakaró törekvése. A
jótékonyságnak ősrégi tényezői. Az állam és polgárság
utánozzák a kat. Egyházat. Állam és városok egyezkednek az egyháziakkal. Hogyan oszlik meg a nővérek és
a felügyelő bizottság között a munkálkodás? Miért
mellőzték később a szerzeteseket? A konvent, az elkobzott alapítványok és Napoleon. Rozália nővér a
jótékonysági hivatal lelke. A sablonos jóttevés hibái.
Krisztus gondolatai szerint gyakorolt jótékonyság.
V. fejezet. A szegények és betegek látogatása .... 35-44
Rozália nővér a helyszíni szemlén. Erkölcsi sikerek. Nem
tűrheti, hogy valakit elutasítsanak. Jók és rosszak mindennel őhozzá fordulnak. Egy haldokló gyermek bölcsőjénél. Nyíltsága. Az iszákos/ Mily erényeket fejthet ki
a betegség, s mik anyagi következményei. A betegek,
üdülők, halálraváltak és elhunytak iránt gyakorolt szeretet. A forradalmár és a Vértanuk Királynője. Saint-Marceau, midőn ott valaki halálra válik. A gazdag
rongyszedő bizalma és megtérése.
VI. fejezet. A nevelő iskola............ 45 50
Gyermekneveléssel újhodik meg a társadalom. Az egyház mutatott elsőbben rá a népnevelés jelentőségére.
Ellentétes oktatási rendszerek. Rozália nővér elvei a
szegény leányok oktatására vonatkozólag. Iskolai jutalmazások és óvóintézkedések. Rozália nővér iskolásainak fegyelmezettsége.
VII. fejezet. A bölcsőde és kisdedóvó...........51 55
A bölcsődék szükségessége. Rozália nővér a csecsemők
között és a kisdedóvóban. E két mű áldásai. Befejezésül dr. Várady Antal költeménye.
VIII. fejezet. Patronázs.................56-65
A korán szárnyra eresztett ifjúság. Miért ellenezte
Rozália nővér, hogy a serdülő szegény leányok nevelőintézetekben maradjanak? Mikép válhatnak a családi
kör hibái és hiányai erkölcsileg edző tényezőkké. A
patronázs eszméje, alakuló gyűlése és működése. Védők
és védettek. A Jótanácsról nevezett Boldogasszony egye--
sülete. Az intő és lelkesítő anya. Rozália nővér gondoskodik a házasságra lépőkről is.
IX. fejezet. A rokkantak otthona.......... 66-70
Az elhagyott rokkantak helyzete. Mily feltétellel nyújtott nekik Rozália nővér otthont? A rokkantak háza
mennyei polgárságra felkészítő noviciátus legyen. Az
intézmény biztosítása.
X. fejezet. Rozália nővérnek áldozatos és sokféle működése 71-93
A krisztusi szeretet nem szorul korlátok közé. A féltékeny és az igazi szeretet. Segítségének sokfélesége.
Találékonysága. Segítő társai. (Lásd még a XIII. fej. is.)
A szemérmes szegényekkel és máskülönben szerencsétlenekkel szemben. A szerzetesi és papi hivatás. Mikép
tartotta az ifjakat és felnőtteket helyes úton a jótékonyság cselekedeteinek gyakorlásával? Ne ítéljük el a
szegényeket. Az előkelőségtől függ, mikép vélekednek
róluk a szegények. A lelkesedést keresztény okosság
rendezze. Ellenzi a vallásosságra serkentő szertelenseget és félszeg buzgóságot. Beszámoláskor. (Lásd még
a Patronázsnál is.) Szegények s gazdagok tehetségök
szerint működjenek jótékonyan. Mikép gyógyítja meg
a gazdagok és rangbeliek únottságát? Dupusch püspök,
a számításhoz nem értő szeretet áldozata. A megszöktetett leány. A megtévedt apa. Adakozó lesz a zsugori.
A fuvaros esete. A szívhez szóló csokor. A keresztmama. Makacs természetűek is meghajolnak erénye
előtt. Leuret dr. Az orosz táborban. A látszólag tervtelen társalgásba komoly motívumokat sző bele. A fényűzés meddő kiadásai helyett jóttevés.
XI. fejezet. Rozália nővér alkotó és szervező szelleme.
Kongregációk.............94-103
Gerinctelenség a jóttevésben. Rozália nővért a nemleges és cselekvő állásponton is keresztény józanság
irányítja. Mellőzi a hiú élvezetek eszközével művelt jót.
Mikép juttatja terveit a kívánt eredményre ? Nem tűri
a kicsinyeskedést és vetélykedést. A betegek ápolása
lakásukon. Regiszi Szent Ferenc társulata. A népkonyhák magasabb missziója. A Szent Vince egyesület. A
hűtlen pásztorok angyala. Rozália, nővér és a különféle
szerzetek s egyesületek: Szent Ágoston rendű és a
Szent Keresztről címzett egyesület. Wilnából menekült
nővérek és Szent József kis nővérei. Mindenütt kiveszi
részét a munkából.
XII. fejezet. A társalgóban.................104-118
Milyen Rozália nővér társalgója ? Különféle célú áramlatok e kis szoba felé. A társalgóban. Emery abbé.
Lamennais iró. Combalot abbé. Cortes Donoso gróf.
X. Károly s Mária Amália. Cavaignac tábornagy méltányolja a néplázítókkal szemben kifejtett ellensúlyozó
munkáját. Az érdemkereszt. Napoleon és neje Rozália
nővérnél, s e látogatásnak emléke. A Tuilleriákban.
XIII. fejezet. A szeretet hatalma .......... 119-125
E hatalom kulcsa és népszerűsége. Rozália nővér mindenkinek mindene. (Lásd még a 10. fejezetben.) A nyomor szemlélése jótevésre sarkal. Segítőtársai még utazás vagy távollét alkalmával is folytatják a szeretet
misszióját. Akiknek nincs ereje és ideje a szegények
látogatására. Mi változtatta jobbra Saint-Marceaunak
züllött lakóit?
XIV. fejezet. A kolera és utcai zavargások.....126-151
A kolera rémhíre és Saint-Marceau. Rozália nővér és
társai a veszedelem helyén. A gyanakvó nép fellépése
a mentő orvosok és ápolók ellen. Royer Collard dr.
esete. Rozália nővér reményt gyújt, amerre jár. A Szent
Vince egyesület hős tagjai mint betegápolók. A kolera
nyomán is virágot fakaszt Rozália nővér. (Árvák háza
s ennek irányító elvei.) Rozália nővér a forradalom mozgalmaiban a rendőr tisztét végzi. Intézete a bujdosók
mentővára. Mikép védeti meg egyik kolostort épen a
fenyegetőző felkelőkkel. Szíve a szorongatotté akár győző,
akar legyőzött az. Gisquet rendőrkapitánnyal szemben.
Találékonysága az üldözöttek mentésekor. Lecsillapítja
és szétoszlatja a lázangókat. A februári forradalom
Ínségében is szerez élelmet. A kényszermozgósításnak
és népámításnak sötét munkája. A fegyverzaj forgatagában. Rozália nővér háza lazarett bármely párt szenvedő tagja számára. Egy órahosszat versenyez egyetlen
élet megmentéseért. Az elrejtett fegyverek. Cavaignac
tábornagy és a kis leány. Rozália nővér nem fél a
polgárháború áldozatait lakásukon fölkerestetni. Az
elkeseredett üzemvezető és Rozália nővér küldötte.
A farkas-szemet néző rangbeliek és proletárok. Mikép
békítgeti őket Rozália nővér.
XV. fejezet. Még néhány virágszál . . . ......152-182
Mi kell a szívek hódításához? Rozália nővér a szenvedő Jézust szereti a szegényekben néhány példa erről.
(A gyűrű, a tolvaj, a tolakodókkal szemben stb.) Szeretete elüljárói iránt gyermeki, nővéreihez baráti, a jelöltekhez anyai. Óvja nővéreit a tökéletesedés rendkívüli
eszközeitől. Mikor nővérei betegek, halálraváltak meghaltak, vagy áthelyezik őket. Lelkiismeretes pontosságot kiván főkép a szabályok megtartásában. Kerüljék
övéi a gazdagok feszes és a műveletlenek közönséges
modorát. Nem szereti a félénkségét. Istené a dicsőség
s nem az emberé. Zavartalan nyugalma sikerben és
sikertelenségben egyaránt. Magasabb szempontokra
utal. Miben nem rótt leányaira áldozatot? Ragaszkodása Szent Vince lelkicsaládjához. Segítő társaihoz
természetfölötti barátság fűzi. Társalgásának buzdító
emléke. Eletet életért. Alázatossága. (Nem szíveli a
dicséretet és elsőbbséget, örömest fogadja a megaláztatást, parancsaiban is szerény, magának semmi jót
sem tulajdonít, nyomorúságának érzete nem csüggeszti).
Szent egyszerűsége cselekedeteiben, és a jámborságban. A szent Eucharisztia arája: mig keze a munkán,
azonközben társalog a szívében lakozó Úrral. Minden
Istennek jelenlétére és lelkének emelkedésére emlékezteti. Legkedvesebb olvasmányai. Tisztelete a Szentek
iránt. Mit mond a jámborságról? Saját részére bármiről lemond, de másoknak semmi se hiányozzék.
Hintója egyben a szegényeké is. Függetlenségre vágyó
hajlamát idejekorán letiporja. Szegényeinek nyomora
mindenkor szeme előtt lebeg, és részvétet s alázatos
lemondást vált ki belőle. Ideje és szíve egészen Istené,
az egyházé és a szegényeké. Egyetlen kirándulása.
Hogyan cselekedett, mikor bőbeszédűséget tapasztalt?
Nagysága a kicsiny tényeknek Isten akarata szerint való
végrehajtásában domborul ki. Kezében tartja a szíveket. Legjelentéktelenebb ténye is egy-egy fok a tökéletesség magaslatára. Áliandóan lelkének napja felé fordul.
XVI. fejezet. Betegsége és halála.........183-188
Betegeskedik, de nem ernyed buzgalma. Megvakulva
is megnyugszik Isten akaratán. Súlyos betegségében
csakis szegényeinek ügyei foglalkoztatják. Halálraváltan. Halála.
XVII. fejezet. Halála után............189-199
Tódulás a ravatalhoz. Temetés. Búcsúbeszéd. Sírjának
áthelyezése. Mellszobra a tanácsteremben. Még halála
után is feléje fordul sokak bizalma. Képei. Melánia
Nővérnek hősi halála.
XVIII. fejezet. Mi lett Rozália nővér műveiből ? . . . 200 -202
Saint Marceau Rozália nővér műveinek védelmében. Az
áldozatkészségnek megható megnyilvánulásai. A jótékonyság otthonának áthelyezése. Jourdain hálája épített, a nép hálája pedig mai napig fenntartotta e műveket.
Befejezésül. A szeretet leánya (irgalmas nővér) életének
titka .................. 203-206

Melun gróf

Melun gróf műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Melun gróf könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A szeretet hőse A szeretet hőse A szeretet hőse A szeretet hőse A szeretet hőse A szeretet hőse A szeretet hőse

Könyvtári könyv volt. A borító kissé kopott, foltos. A gerincen ragasztásnyom, ceruzás bejegyzés található.

Állapot:
1.840 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba