kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tanulmány Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Pécs |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 227 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 15 cm |
ISBN: | 963-85284-9-4 |
Előszó a második kiadáshoz | 9 |
Előszó az első kiadáshoz | 13 |
Bevezetés | 19 |
Azonos-e a szép területe a művészetével? | |
A feladat | |
A művészet aktualitása | |
A művészet egzisztenciális jelentése mint az életvalóság alakítása | |
Magától értetődő-e a művészet? | |
A művészet elmélete és az esztétika | |
A művészet egzisztenciális jelentése és az esztéticizmus elleni reakció | |
A költészet mint "irodalom" vége | 23 |
Baudelaire: a költő mint a transzcendencia tanúja | |
Rimbaud: a költői tevékenység áthelyezése az irodalmi műből az egzisztenciába | |
Lautréamont: a költészet önmegtagadása | |
A szürrealizmus mint anti-irodalom és anti-művészet | |
A jelenkor problémái mint az ókori szövegek vizsgálatának kiindulópontja | |
A történeti kategóriák összezavarodása. A tradíció szükségszerűsége | |
Újkori és jelenkori művészet | 30 |
Az újkori művészet mint a világ felfedezése | |
A művészet helyének és feladatának megváltozása | |
A jelenkori művészet jelentésének problémája | |
A szép mint az ősvalóság ragyogása és hatalma. A szép ontológiai jelentése | 34 |
A szépről és a művészetről szóló legkorábbi nézetek | |
Alkalmazhatóak-e esztétikai kategóriák az ókor "szép" alkotásaira? | |
A szép és a művészet Platón előtt felfogásához | |
A szép és a jó. Hésziodosz | |
A szép ontológiai jelentése Homérosznál | |
Hérakleitosz. Empedoklész | |
A püthagoreusok. Polükleitosz kánonja | |
Xenophón Szümposzionja két szöveghelyének interpretációja | 46 |
A probléma | |
A szép hatalma | |
A szépség mint uralkodó és irányadó | |
A szép transzcendentális jellege | |
A szép erotikus jellege | |
A szépség nem egy individuum szubjektív alkotása, hanem ontológiai realitás | |
Ariadné és Dionüszosz pantominjátéka | |
A szép hatalma mint a történeti-emberi közösség alapja | |
A szöveg | |
A szöveg tagolása | |
A szépség közvetlen hatása | |
A szépség és hatalma - Erósz - mint az emberi képességek forrása | |
Művészet és művész | |
A szép átfogó ontológiai jelentése | |
A természet és az emberi művek szépsége | 59 |
A művészet problémája Xenohónnál | |
A szép érzéki előfeltétele | |
A szépség mint a dolgok tulajdonsága | |
Szépség, nagyság, alak, rend | |
Az emberi művek szépsége | |
A kalokagathia problémája | |
A művészet mint mimészisz | |
Aktuális vizsgálódások | 66 |
Az esztétikai beállítódás | |
A múzeum mint az esztétikai beállítódás kifejeződése | |
A szép ontológiai felfogása a jelenlegi művészeten belül | |
A művészet ítélése. Platón | 74 |
A szép ontológiai jelentése | |
A művészeten túli művészet | |
A szépség mint határok közé lpés, külső és belső szépség | |
Ontológiai jelentés. Az Erószhoz való viszony | |
A szép és hatalma | |
Erósz, vágyakozás és a szépben való nemzés | |
A keresztény-bizantinikus művészet platonikus-ontológiai vonásai | |
A modern esztétikai beállítódás félreértései | |
Platón ősformái és Mondrian egyetemes hangsúlya | |
A művészet meghatározása | 83 |
A művészet isteni eredete | |
A mimészisz eredeti jelentése | |
Az utánzás tárgya. A valóság három foka | |
Teremtő és utánzó művészet | |
Az emberi cselekvés (praxisz) mint a költészet és a zene tárgya | |
A művészet kritkája Platónnál | |
A kötelmet adó valóság mint a művészet méltó tárgya | |
Mindenféle "esztéticizmus" platóni elutasítása | |
"Szuprematizmus" . A tárgynélküliség mint ősvalóság | |
Az esztétika megszületése Arisztotelész | 96 |
Tekhné és poiészisz | |
A probléma felvetése | |
A Poétika fogalmának teljes jelentésköre | |
A tekhné és a poiészisz közötti különbség és viszony | |
Az anyag és forma kettősége | |
A művészet lényege: a müthoszok összeállítása és a mimészisz | |
Mimészisz, müthosz és praxisz | 100 |
A müthosz és a mimészisz fogalmának eredeti jelentése | |
A művészi mimészisz tárgya: az emberi praxisz | |
A praxisz fogalmának magyarázata | |
A művészet mint a praxisz mimészisze | |
A művészet tárgya: az emberi lehetőségek | |
A tánc mint művészi fenomén | |
A szépség mint beteljesített praxisz a Platón előtti hagyományban, a müthosz mint szakrális értelemadó teljesség | |
A müthosz mint a tragédia fő eleme | |
Művészet és élet | |
A tanító jellegű poétikák kritikája | |
Hang, hangjel, nyelv. A szó mint mimészisz | |
A művészi müthosz | |
A szép és a lét elválása | 113 |
A szépség fogalmának ontológiai alkalmazása | |
Rend, szimmetria és egység | |
A poétikai egyetemesség problémája | |
A művészet mint a transzcendálás emberi képességének tanúsítása | |
A művészet fogalmának változása | |
A hellenizmus és a kései antikvitás | |
A szépség ókori elméletének általános ontológiai alapvonása | 119 |
A művészet pedagógiai igazolása. Plutarkhosz, Quintilianus | 120 |
A sztoicizmus | 122 |
A szép antológiai fogalma Senecánál | |
Seneca művészetelmélete | |
Cicero | 126 |
A szép iránti természetes érzés fogalma | |
Szépség és hasznosság | |
Philosztratosz. A művészi fantázia elmélete | 130 |
Vitruvius | 131 |
Horatius | 133 |
Horatius | |
Költészet és fantázia az emberi közösség eredeténél | |
A művészet utolsó ontológiai értelmezése az ókorban | |
Plótinosz | |
A költő feladata. A fenségesről című irat | |
Összegezés | 139 |
Ontológiai gondolkodás és a költés technikája | |
A látszattól a valóságig. Dadaizmus és szürrealizmus | |
A művészetek és az élet egysége. A Bauthaus | |
A látszatvilág meghaladása. Blaue Reiter, Kandinszkij | |
Szöveggyűjtemény | 148 |
Kronológia | 213 |
Bibliográfia | 214 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.