kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Prugg Verlag |
---|---|
Kiadás helye: | Eisenstadt |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 323 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 21 cm x 12 cm |
ISBN: | |
Bevezetés | 5 |
Történeti áttekintés | |
Az eucharisztia alapítása | 7 |
A történeti források | 7 |
Húsvéti lakoma-e az utolsó vacsora? | 9 |
Az átváltoztatás szavai és az új szövetség | 10 |
A test-vér szimbolika | 13 |
Hálaadó szertartás | 13 |
Az utolsó vacsora mint áldozati lakoma | 16 |
Az eucharisztia mint megemlékezés | 17 |
Az első közösségtől római hippolytusig | 19 |
Az első keresztények eucharisztiája | 20 |
A "kenyértörés" | 20 |
A vacsorával együtt tartott eucharisztia | 21 |
A megünneplés új ideje és új neve | 23 |
Az eucharisztia áldozati felfogása | 24 |
Régi elemek a szertartás rendjében | 25 |
Első és második századbeli tanúságok | 26 |
Római Szent Kelemen | 26 |
Antióchiai Szent Ignác | 26 |
Szent Justinus vértanú elbeszélése | 27 |
Justinus elbeszélésének elemei | 28 |
Szent Iréneusz | 30 |
Az eucharisztia a gnosztikusoknál | 31 |
Alexandriai Szent Kelemen és Origenész | 33 |
Római Szent Hippolytus | 33 |
Összefoglalás: az eucharisztia a 1-2. században | 35 |
A hálaadás ill. a tárgyi áldozat hangsúlyozása | 36 |
Az áldozat keresztény fogalma | 37 |
Zárókövetkeztetés | 39 |
A harmadik század | 39 |
Tertullianus | 39 |
Általános tanúságtétele | 39 |
Az eucharisztiának mint áldozatnak értelmezése | 40 |
Szent Ciprián | 42 |
Az eucharisztia: áldozat | 42 |
Papja: Krisztus | 43 |
A keresztény nép osztozik az áldozatban | 44 |
Az istentisztelet | 45 |
A szír Didaszkália tanúsága | 45 |
A görög atyák. A kelet liturgiák | 46 |
A görög atyák | 46 |
Cezáriai Euzébiosz és Aranyszájú Szent János | 46 |
A kappadókiaiakés Jeruzsálemi Szent Cirill | 48 |
A keleti liturgiák | 48 |
Egyiptom | 49 |
Antióchia | 49 |
Más szövegek | 50 |
Addai és Mari apostol anaphorája | 51 |
A kenyértörés | 51 |
Az adományok felajánlása | 52 |
A liturgia mint "misztérium" | 53 |
Eltolódás a Krisztus iránti magatartásban | 54 |
Az anamézis jelképes felfogása | 56 |
A nyugati liturgiák latin atyái | 57 |
Szent Ambrus | 57 |
Szent Ágoston | 57 |
A napi áldozat | 57 |
A belső áldozat | 58 |
Ruspei Fulgentius | 59 |
Nagy Szent Gergely | 60 |
A későbbi atyák | 61 |
A gall liturgiák | 62 |
A római liturgiák | 64 |
Változás és növekvő pompa | 64 |
A fogadalmi mise és a magánmise | 65 |
A fejlődés ellenhatásai | 67 |
A kora középkor | 68 |
A római liturgia bevezetése Galliába | 69 |
A "misemagyarázatok" | 71 |
Vita a valóságos jelenlétről | 72 |
A "feláldozás" megújulása | 73 |
A konszekráció mint emlékeztető áldozat | 74 |
A skolasztika virágkorától a reformációig | 76 |
Halesi Sándor és Nagy Szent Albert | 76 |
Aquinói Szent Tamás | 77 |
Duns Scotus és Gabriel Biel | 79 |
A korlátolt gyümölcsök elmélete és ennek hatásai | 81 |
A valóságos jelenlét felfogása, a misék szaporítása | 82 |
Támadás és ellentámadás | 84 |
Luther és a többi reformátor | 86 |
A trineti zsinattól máig | 87 |
Trient munkája | 87 |
Trient és a Tridentium utáni teológusok | 88 |
Az áldozat megsemmisülésének elméletei | 89 |
Misztikus megölés | 90 |
Valóságos "megölés" | 91 |
Más elméletek | 92 |
Újfajta megközelítés és ennek forrásai | 93 |
Korunk irányai | 95 |
Az eucharisztikus áldozat teológiája | |
A megváltás műve mint üdvözítő áldozat | 97 |
Krisztus azért jött, hogy megváltó áldozatot mutasson be | 97 |
Újfajta "áldozat" | 98 |
Az utolsó vacsora mint cselekedetben megnyilvánuló jövendölés | 100 |
A megváltói mű emlékezete | 102 |
Tárgyi emlékjelei | 102 |
A megjelenítés természete | 104 |
Krisztus jelenlétének különféle módjai | 106 |
A megemlékező cselekmény és tartalma | 108 |
Krisztus és az egyház áldozata | 110 |
A protestánsok és az egyház áldozata | 110 |
A katolikus hagyomány | 112 |
Szentségi áldozat | 114 |
Anamnézis | 115 |
Epiklézis | 116 |
Eucharisztia | 116 |
Proszphora | 118 |
Az egyház önátadásának egyéb kifejezései | 119 |
A felajánló egyház | 121 |
Az egész egyzáz felajánl | 122 |
Történelmi változások | 124 |
A tevékeny cselekvő: az egybegyűlt gyülekezet | 125 |
Zárókövetkeztetés | 127 |
A szentségi cselekmény és kellékei | 127 |
Az eucharisztikus cselekmény alanya | 128 |
A fölszentelt pap | 128 |
A pap mindig képes a konszekrációra | 130 |
Az eucharisztikus cselekmény anyaga | 131 |
Az átváltoztató szó | 132 |
Jézus szavainak ismétlése | 132 |
Az áldás vagy epiklézis | 134 |
A konszekrációs epiklézis helye és értelme | 135 |
A konszekrációs epiklézis új értelmezése | 136 |
Az áldozás mint áldozati lakoma | 138 |
A szentmise több, mint étkezés | 138 |
A szentmise mint étkezés | 140 |
A szentmise értelme és értéke | 141 |
Az összegyűlt közösség ünnepe | 142 |
Trient és a mise mint engesztelés | 143 |
A szemlélet történelmi eltolódása | 144 |
A szentmisének mint kegyelemközlő áldozatnak "hatékonysága" | 146 |
A mise gyümölcsei | 148 |
A stipendium | 150 |
Hogyan értsük helyesen, hogy a mise kegyelemközlő? | 150 |
A liturgikus forma | |
A szentmise szerkezetének kialakulása | 153 |
Alapszerkezet az apostoli időkben | 153 |
Egység és szabadság | 155 |
Közös hagyomány és növekvő szabályozás | 157 |
A bevezető szertartások | 158 |
Bevonulási szertartás, nyitó imák és tömjénezés | 159 |
A bűnbánati szertartások kifejlődése a misében | 161 |
1969-es miserend. Bevonulási szertartás és üdvözlés | 163 |
Bűnbánati szertartás és Kyrie | 165 |
Gloria | 167 |
Collecta | 169 |
A collecta műfaja és jellege | 170 |
Az igeliturgia | 172 |
Az olvasmányok és énekek kiválasztása | 172 |
Az evangélium | 174 |
A nyelvi szakadék | 176 |
A liturgikus reform | 177 |
Homlília | 178 |
Hitvallás (Credo) | 179 |
Egyetemes közbenjárások (hívők könyörgése) | 181 |
A felajánlás | 183 |
A felajánlás a keleti liturgiában | 184 |
A felajánlás a nyugati liturgiában | 185 |
Felajánlási körmenet | 185 |
A szertartás kifejlődése | 186 |
Az új miserend | 188 |
Az eucharisztikus ima | 190 |
Az eucharisztikus ima történeti kifejlődése | 190 |
Az alapítási elbeszélés kezelése | 190 |
Az elbeszélés elhelyezése | 191 |
Anamnézis és felajánlás | 193 |
Közbenjárások | 194 |
A csendes kánon | 196 |
A liturgikus reform | 197 |
Általános megközelítés | 197 |
Az új eucharisztikus imák | 198 |
Prefáció és Sanctus | 199 |
A kánon többi része | 201 |
Az áldozási liturgia | 203 |
Az Úr imája | 203 |
Egyéb áldozás előtti szertartások | 204 |
Áldozás és áldozás utáni szertartások | 206 |
Új miserend | 207 |
Általános vonások, békecsók | 207 |
Más áldozási szertartások | 208 |
A befejező szertartás | 210 |
Az áldás | 211 |
Ünnepélyességi formák az eucharisztia megülésében | 212 |
Püspöki és papi mise | 213 |
Magánmise | 215 |
A liturgikus mozgalom | 216 |
Koncelebrálás (együttmisézés) | 217 |
Az eucharisztikus alakító elemei | 219 |
A nép részvétele | 220 |
Zene | 221 |
A többi művészet | 223 |
A művészet alkalmazásának liturgikus elvei | 224 |
Hitelesség és rend | 225 |
A mise lelki és lelkipásztori oldala | |
Eucharisztikus jellegű vallásosság és keresztény élet | 229 |
Az eucharisztia mint a lelkiség központja | 229 |
Az egész keresztény élet központja | 231 |
A jel és a jelzett dolog | 233 |
A keresztény önfeláldozás istentiszteleti kifejlődést keres | 233 |
A fő istentiszteleti kifejlődés az eucharisztia | 235 |
A titok fátyla - vagy látható bemutatás? | 237 |
A misztérium lefátyolozása a hívők elől | 237 |
Az értelmes világosság eszménye | 239 |
Mérlegkészítés | 241 |
Fátyol alatt és fátyol nélkül ugyanegy misztérium | 243 |
Milyen sűrűn mutassuk be a misét? | 245 |
Vasárnap és eucharisztia | 245 |
Modern viszonyok és korszerűsítések | 247 |
Köznapi misék | 249 |
Mindennapi mise | 250 |
A bemutatás és a részvétel gyakoriságának szabálya | 251 |
A szentmise a lelkipásztori működésben | 253 |
A vasárnapi mise központi szerepe | 254 |
Misemagyarázat | 256 |
A homília jelentősége és szerepe | 258 |
Maga a mise önmagának legjobb magyarázata | 259 |
Az ünneplő közösség | 261 |
Az alkalmazkodás és határai | 262 |
Plébániamise és csoportmisék | 263 |
A kis közösségeknek tartott misék kérdése ma | 265 |
Eucharisztia és az egyház egysége | 267 |
Az eucharisztia mint az egység oka és kifejezője | 267 |
A közös istentisztelet kérdése | 269 |
A katolikus egyház jelenlegi álláspontja | 271 |
Az ökumenikus mozgalom és az interkommúnió | 272 |
Befejezés | 274 |
Jegyzetek | 279 |
Bibliográfia | 290 |
Rövidítések | 295 |
Névmutató | 297 |
Tárgymutató | 309 |
Latin szavak jegyzéke | 317 |
Görög és héber szavak jegyzéke | 316 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.