kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Typotex Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 351 oldal |
Sorozatcím: | Homo Religiosus |
Kötetszám: | 1 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 16 cm |
ISBN: | 963-9326-95-X |
Julien Ries: Az ember és a szent. Traktátus a vallási antropológiáról | 15 |
Vallási antropológia | 16 |
Antropológia és vallás | 16 |
Új antropológiai szemlélet születése | 17 |
A vallási antropológia és a szent | 18 |
A homo religiosus és a szent | 18 |
A szent és a homo religiosus beszéde | 19 |
A szent és a homo religiosus viselkedése | 20 |
Mi szükség van a szent antropológiájának vizsgálatára? | 21 |
Az ember vallásos tapasztalata | 21 |
Szent, kultúra, humanizmus | 22 |
Az értekezés felépítése | 23 |
A HOMO RELIGIOSUS ÉS A SZENT | |
Julien Ries: A vallásos ember és a szent az új antropológiai szemlélet megvilágításában | 27 |
A szent szociológiájától a vallási antropológiáig | 28 |
Emile Durkheim: szent és társadalom | 28 |
Rudolf Otto: a szent megtapasztalása | 29 |
Új antropológiai szemlélet | 33 |
Az indoeurópai ember és a szent. Georges Dumézil (1898-1986) munkássága | 34 |
A homo religiosus és a szent. Mircea Eliade (1907-1986) munkássága | 36 |
Összefoglalás | 40 |
A homo religiosus és a szent megtapasztalása | 41 |
Hierofánia: az ember és a szent megnyilvánulása | 42 |
Homo symbolicus. A szimbólum a vallásos tapasztalatban | 44 |
Mítosz, archetípus, vallásos viselkedés | 47 |
A rítus a homo religiosus életében | 51 |
Összefoglalás | 53 |
Régis Boyer: A szent megtapasztalása | 55 |
A szent: transzcendencia és immanencia | 55 |
Az emberi értékek és a szent értelme | 59 |
Az emberi lét és a szent felfedezése | 59 |
A szent és az ember mibenléte | 61 |
A szent és az alapvető értékek | 64 |
Az élet | 64 |
A homo religiosus egysége és különbözősége | 66 |
A szent és a megélt tapasztalat | 67 |
Az áldozat | 67 |
A kultusz | 69 |
A szent és az elhivatás | 70 |
A szent szimbolikus kifejezései | 70 |
Összefoglalás | 73 |
Gilbert Durand: A vallásos ember és szimbólumai | 75 |
A kutatás módszerei | 75 |
A képromboló álcázás, alapításának mítosza, az összehangolás haszontalansága | 77 |
A nyugati képrombolás | 77 |
Az episztemológia kettőssége | 79 |
Az Új Tudományos Szemlélet | 84 |
A "Nagy Episztemológiai Fordulat" és a szimbólum új definíciói | 85 |
Elemek a szimbólum egyik definíciójához | 85 |
Az Új Tudományos Szellem feltűnése. Tudományos, episztemológiai és filozófiai forradalom | 86 |
A szimbólumok vallási univerzuma | 95 |
A homo religiosusra vonatkozó thémata gátjai, elágazásai és felszabadulásai | 96 |
Új tudományos hermeneutika: G. Dumézil, C. G. Jung, H. Corbin, M. Eliade | 98 |
A religiosus redividus négy dimenziója | 100 |
Összefoglalás: mi a tét? | 120 |
A homo sapiens szimbolikus gondolkodása és vallásos dimenziója | 120 |
A homo religiosus tagadhatatlan folytonossága | 121 |
Michel Delahoutre: A szent és esztétikai kifejeződése: szent tér, szent művészet, vallási műemlékek | 125 |
Az esztétikai dimenzió a szent problematikájában | 125 |
Szakrális építészet | 129 |
A szakrális építészet kialakulásának szükséges feltételei | 129 |
A vallási épületek elsődleges funkciója | 130 |
A másodlagos, szimbolikus és pedagógiai funkció | 131 |
A képek legitimitása: egyetemes elméleti probléma | 134 |
Az esztétikától a szentig | 138 |
A szakrális művészet eredetisége a kereszténységben | 142 |
Összefoglalás | 144 |
A SZENT, A KEZDETEK, AZ ARCHAIKUS EMBER, A HALÁL | |
Fiorenzo Facchini: A homo religiosus kialakulása. Paleoantropológia és paleolitikum | 149 |
A probléma pozíciója | 149 |
Különféle megközelítések | 150 |
Az evolucionista iskola | 150 |
A szociológiai megközelítés | 151 |
A néprajzi módszer | 151 |
A funkcionalizmus | 151 |
A történeti módszer | 152 |
Fenomenológiai megközelítés | 153 |
Hermeneutikai megközelítés | 153 |
A megközelítések értékelése | 154 |
Paleoantropológiai és őstörténeti megközelítés | 155 |
Az emberré válás főbb állomásai | 155 |
A dokumentáció | 156 |
Az ember átfogó definíciója az ember felfedezéséhez | 156 |
Az absztrakciós képességtől a szimbolikáig és a vallásos érzületig | 158 |
Az emberi csontok kezelése és a koponyakultusz | 160 |
A sírok | 163 |
Az állati eredetű csonthalmok | 167 |
A paleolitikum művészete | 168 |
A paleolit művészet fontossága | 169 |
A mozdítható művészet | 169 |
Falművészet | 170 |
Összefoglalás | 174 |
Bibliográfia | 176 |
Emmanuel Anati: A homo sapiens szimbolikája, fogalmi gondolkodása és szertartásai | 179 |
A fogalmi gondolkodás kezdetei | 179 |
A homo sapiens kifejezési igényei | 186 |
Alapfokú szintaxis és ismétlődő elemek | 191 |
Mitológia és szertartás | 199 |
Utószó | 205 |
Louis-Vincent Thomas: A szent és a halál | 209 |
A szent, a halál, a meghalás | 210 |
A "keresztény" halál | 210 |
A meghalás | 215 |
A szent a halál után: a földi porhüvely | 220 |
A megtisztított holttesttől a "tartósítási technikákig" | 220 |
Relikviák és konzervált tetemek | 223 |
A szent és a post mortem: a rítusok | 231 |
A gyászszertartások | 231 |
A rítus és a szentség megújulása felé | 236 |
A szent. Túlélés és halhatatlanság | 239 |
A hiedelmek repertoárja | 239 |
A túlvilág és a Nyugat | 242 |
Mire jutottunk? | 248 |
Bibliográfia | 249 |
A SZENT ÉS AZ AFRIKAI NÉPEK | |
V. Mulago Gwa Cikala: Az afrikai ember és a szent | 255 |
Bevezetés | 255 |
A világkép fekete-Afrikában és a részvétel-részesülés | 257 |
Az élet egysége és a részvétel | 257 |
Hit a növekedésben, a csökkenésben és a létezők közötti kölcsönhatásban | 259 |
A szimbólum, a kapcsolat és az egyesülés legfőbb eszköze | 262 |
Etika ontológiai alapokon | 263 |
A transzcendens, ami természeténél fogva szent, és minden szentség forrása | 263 |
Az ember mint a teremtés középpontja és az emberi élet mint az első teremtett szentség | 268 |
A szent megnyilvánulási formái | 271 |
Szent emberek | 272 |
Szent tárgyak és helyek | 275 |
Összefoglalás | 278 |
Bibliográfia | 279 |
C. Faik-Nzuji Madiya: A homo religiosus és szimbólumai Afrikában | 281 |
Az afrikai szimbólumfelfogás | 281 |
A "szimbólum" megnevezései | 282 |
*-dungu. A vallási szimbólumokon keresztül megjelenő valóság tere | 286 |
Beavatás az ősi szimbólumokba | 288 |
Az ősi szimbolika specialistái | 288 |
A szimbolikus nyelv elsajátítása | 289 |
Vallási szimbolika | 291 |
Az ősteremtés elemei mint vallási szimbólumok forrása | 292 |
Az emberi felfogás elemei mint szimbólumok vagy mint vallási szimbólumok forrása | 301 |
Grafikus és numerikus vallási szimbólumok | 303 |
Bibliográfia | 305 |
Issiaka-Prosper Laléye: Mítosz és rítus az afrikai vallásos tapasztalatban | 307 |
A vallásos jelenség antropológiai megközelítése | 307 |
A transzcendens mint központi referencia | 308 |
Mítosz, rítus és a vallás jelenségének sajátossága | 309 |
Ritualizált viselkedések és mitikus infrastruktúra | 312 |
Az ige rítusa: a köszöntés mint rituálé | 312 |
A gesztus és a dolgok rítusa: csökkentett mitikus alapú ritualizáció és egyetemes szimbolika | 315 |
A gesztusok és a dolgok rítusa. Az erők rítusa: a kiterjedt szimbolikus hátterű ritualizáció tetőfoka | 317 |
Mágia és vallás a rituális viselkedésben | 317 |
Egy példa a rituálé szimbolikus hatására | 318 |
A szimbolikus kiterjedés | 319 |
Az ige rítusa: a diszkurzus, a világ és a mítosz rítusa | 320 |
A diszkurzus és a mítosz ritualizációja | 320 |
A mítikus corpus: IFA, OFA, AFA, FA | 321 |
A homo religiosus és a mítikus beszéd ritualizációja | 327 |
Összefoglalás | 328 |
Bibliográfia | 329 |
Julien Ries: Következtetések és távlatok | 331 |
A homo religiosus és a szent | 331 |
Urzeit és Endzeit. A kezdetek és az eszkatológia | 336 |
Az afrikai ember és a szent | 338 |
Válogatott bibliográfia | 343 |
Szótárak | 343 |
Enciklopédiák | 343 |
Vallástörténetek (enciklopédikus munkák) | 344 |
A szentről megjelent publikációk | 344 |
Vallási antropológia | 345 |
A szerzők | 347 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.