Előszó
Részlet:
1.1. A személyügyi szakma tartalma
A személyügyi tevékenység küldetésének és a szervezet sikeréhez való hozzájárulás feladatának meghatározása egyaránt fontos a szervezet vezetése és a személyügyi tevékenységet folytató munkatársak számára.
A szervezet sikerének feltétele a rendelkezésre álló erőforrások optimális felhasználása. Az erőforrások közül a legérzékenyebb, de egyben a leginkább rendelkezésére álló az emberi erőforrás, amely speciális tulajdonságokkal bíró tőke és olyan vagyonelem, amely egy időben stratégia alkotó jelentőségű és a szervezeti stratégia szerves része. A vele való gazdálkodásnak ki kell elégítenie az ebből fakadó szakmai igényeket. Ez egyrészt vonatkozik az alkalmazott vezetési módszerekre, stílusra, vagyis vezetési kultúrára, másrészt a személyügy szakmai szervezetében a feladatok egységes, integrált kezelésére. A személyügyi tevékenység tehát vezetési feladat, amennyiben minden vezetőnek a rendelkezésére bocsátott embervagyonnal - az általa irányított gazdasági feladatokkal összhangban - az optimális hatékonyság elérése érdekében kell gazdálkodnia.
A személyügyi tevékenység a szervezetet körülvevő külső környezet valameny-nyi elemével szoros kapcsolatban van. A gazdaságpolitikai, társadalmi-szociális, piaci és jogi kihívások és változások a szervezet szempontjából történő pozitív kezelésére és megválaszolására csak egy szervezeten belüli, integrált személyügyi struktúra képes.
Ez piactól-piacig hivatott átfogni a
- stratégia-alkotást (a szervezeti stratégiai alkotáshoz való aktív hozzájárulás és abban részvétel),
- tervezést (stratégiai tervezés és annak lebontása),
- operatív működtetést,
- információt,
- ellenőrzést.
A fő funkciók eredményes működtetését szolgálják az ugyancsak integráltan kapcsolódó alrendszerek:
- munkaerő-gazdálkodás (a toborzástól a vállalattól eltávozók utógondozásá-ig),
- szervezeti és vezetési-kultúra fejlesztés,
- munkaerő-fejlesztés,
- javadalmazás,
- szociális-jóléti tevékenység,
- munkaügyi kapcsolatok (munkajog, érdekképviseletek, participáció),
- kommunikáció,
- személyügyi költséggazdálkodás.
A személyügyi feladatokat ellátó munkatársakkal szemben az a követelmény, hogy egyszerre legyenek a szervezet sikeréhez hozzájáruló üzletemberek és olyan szakemberek, akik szakterületük tökéletes ismerői.
Vissza