1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szellemi potenciál és hasznosulása az egyetemen egy empirikus kutatás tükrében

Szociológiai tanulmány

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 743 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-404-153-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Beszámolónk az Oktatáskutató Intézet felsőoktatási témacsoportjában az 1982-85-ös időszakban a "Felsőoktatási rendszer fejlesztése" című téma keretében (01. 3.2.) végzett kutatásunkról ad számot.... Tovább

Előszó

Beszámolónk az Oktatáskutató Intézet felsőoktatási témacsoportjában az 1982-85-ös időszakban a "Felsőoktatási rendszer fejlesztése" című téma keretében (01. 3.2.) végzett kutatásunkról ad számot. Kutatásunk kapcsolódott az OKKFT B/2-3.2. programhoz, minthogy finanszírozása túlnyomórészt annak anyagi eszközeivel történt. Kutatásunk két, egymástól jól elkülönülő részből állt. Ez az elkülönülés azonban mindenekelőtt időbeli és módszertani, nem tartalmi jellegű volt.
Kutatásunk első szakaszában intenzív terepmunkát végeztünk a vizsgálat körébe vont egyetemi karokon, a második szakaszban pedig ugyanezeken kérdőíves felmérést bonyolítottunk le az oktatók körében.
Tekintettel arra, hogy a szellemi munka is csak konkrét megnyilvánulásaiban vizsgálható, különösen a szociológia eszközeivel, ezért az egyes konkrét kutatási témák és programok keretében folyó tudományos munkát kellett vizsgálatunk alapjává tennünk. Az oktatásban megnyilvánuló szellemi munka közvetlen vizsgálatát a vonatkozó kutatási metodika kiforratlansága és a szűk kutatói kapacitás egyaránt lehetetlenné tette, de vizsgálatunk e tekintetben is gazdag anyagot szolgáltatott. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS ......................................................3
A kutatás koncepciója ..........................................6
A vizsgált sokaság és a kutatás egyes módszertani kérdései ............................11
Konkrét egyetemi kutatások vizsgálata ..............11
Kérdőíves felmérés ....................................................28
A dolgozat szerkezete .......................................38
I. RÉSZ (Molnár Gyulával) ..................................43
AZ EGYETEMI KUTATÓMUNKA KÖZELRŐL: NÉHÁNY KUTATÁS VIZSGÁLATA .............45
A kutatások tudományos jelentősége ....................45
Összefoglalás....................................................64
I. FEJEZET
A KUTATÁS FOLYAMATA: A KUTATÓCSOPORTOK BELSŐ SZERVEZETE ÉS MŰKÖDÉSE ......73
A kutatócsoportok tagjai ........................................73
A témaválasztás ......................................76
A kutatásvezetők egyes jellemzői és a kutatómunka stílusa ....................................82
A kutatócsoportok külső kapcsolatai ..................98
Sikerek és kudarcok. Az egyetem szerepe ..........126
II. FEJEZET
A TUDOMÁNYOS MUNKA EGYES KÉRDÉSEI INTERJÚK TÜKRÉBEN ....................137
A tudományos munka legáltalánosabb keretei: a kultúra ............................137
Összefoglalás ..............................................................162
A tudományról vallott felfogás.....................164
A tudomány lényege és feladatai ....................165
Kutatási stratégiák és a tudomány rendszere ...................................................179
A tudomány művelése: a kutató szerepe és a team-munka ................190
A tudomány fejlődése és tervezése ...............196
Tervezés: a kutatási témák választása és meghatározása .................204
Tervezés és intuíció ..........................................210
Összefoglalás ....................................................................214
III. FEJEZET
AZ EGYETEM, AZ OKTATÁS ÉS A HALLGATÓK ....................221
Az egyetemről vallott felfogás ............................222
Az oktatás egyes kérdései ......................................247
A hallgatók szakmai szocializációja.............263
II. RÉSZ
AZ EGYETEMI KUTATÓMUNKA TÁVOLABBRÓL: EGY KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS ....... 207
A mennyiségi vizsgálat felépítése és hipotézisei ....................................... 287
I. FEJEZET
A KUTATÓMUNKA HÁTTERE: OKTATÓK, TANSZÉKEK ÉS INTÉZMÉNYEK........... 295
A vizsgált oktatói sokaság egyes jellemzői . . 297
A vizsgált sokaság a demográfiai-szakmai státus tükrében .......................... 299
A kutatási orientáció .................... 311
A státusjegyek és a kutatási orientáció kapcsolata ............................... 326
Összefoglalás ..............................................................340
A tanszék.................................345
A tanszék tényleges jellege ............................349
A tanszék preferált jellege ............................353
A tanszék tényleges és preferált jellegének összehasonlítása ..................... 350
A tanszék jellege, valamint a státusjegyek és a kutatási orientáció ................. 365
Összefoglalás ............................... 373
Az egyetem .................................. 370
Az egyetem és környezete az oktatói vélemények tükrében ............................. 379
Az egyetem jellegének megítélése a státusjegyek és a kutatási orientáció hátterében... 304
A kutatói vállalkozókészség ................. 387
Vonzások és választások .................. 389
A kutatói vállalkozókészség a háttér-változók tükrében ........................... 392
Összefoglalás ............................... 400
II. FEJEZET
A TUDOMÁNYOS MUNKA EGYES KÉRDÉSEI ..............................403
A tudományos munka és a kutatás egyes kérdései............405
A tudomány és fejlődése ...........................405
A tudomány fejlődésének és a kutatómunkának tervezése ................. 419
A tervezésre vonatkozó nézetek és a háttérváltozók .................................. 426
A kutatási témákkal kapcsolatos egyes kérdések ....................................... 435
Összefoglalás ................................. 446
III. FEJEZET
AZ OKTATÁS ÉS AZ EGYETEM MŰKÖDÉSE ..........................453
Az oktatás és a kutatás kapcsolata ........................453
Az egyetemről vallott felfogás .....................458
Összefoglalás .......................................468
IV. FEJEZET
A RÉSZ ÉS AZ EGÉSZ - AZ ADATMÁTRIX BELSŐ ÖSSZEFÜGGÉSEI ..........473
Az egyes témákra vonatkozó válaszok összefüggése 476
A válaszok konzisztenciájának kérdése ....................494
Összefoglalás ......................................515
Ökológiai és kontextuális hatások ............................522
Összefoglalás ................................................576
V. FEJEZET
A KUTATÁS FONTOSABB MEGÁLLAPÍTÁSAI ............................581
Hogyan gazdálkodik az egyetem a rendelkezésére álló szellemi potenciállal? .........607
Ajánlások gyanánt ............................................................622
BEFEJEZÉS " UTÓSZÓ ÜRÜGYÉN ...................................631
FÜGGELÉK
Szövegközi táblázatok jegyzéke ...................659
A szövegben hivatkozott táblázatok (F.O. - F.45.) ....................................665
Alapeloszlások (I-IV.)..........................................696
ÖSSZEFOGLALÁS .......................... ..713
SUMMARY ..................................................725

Forintos György

Forintos György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Forintos György könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A szellemi potenciál és hasznosulása az egyetemen egy empirikus kutatás tükrében A szellemi potenciál és hasznosulása az egyetemen egy empirikus kutatás tükrében A szellemi potenciál és hasznosulása az egyetemen egy empirikus kutatás tükrében

Könyvtári könyv volt. Az alsó lapélek foltosak.

Állapot: Közepes
3.500 Ft
2.800 ,-Ft 20
14 pont kapható
Kosárba