Előszó
Gyökeres változások éve a 2009-2010. tanév 2000 nyara jelentős változást hozott iskolánk életében. Az évek óta folyó és a közoktatás több területét is érintő modellváltások, átszervezések elérték a szakképzés területén tevékenykedő Intézményeket is. Míg korábban csak a képzési programok, oktatható szakmák száma és tartalma változott (az elmúlt húsz évben többször is), most Szeged város intézményeinek szervezeti rendszere is átalakult.
Szeged Megyei Jogú Város közgyűlése a város szakképzést folytató iskoláit négy nagy intézménnyé, „bokor-Iskolává" vonta össze 2009. július 1-jei hatállyal. Az összevonás mellett profiltisztítás Is történt, hiszen az ezen iskolákban meglévő gimnáziumi képzéseket megszüntette azzal, hogy a 2009-2010-es tanévre már nem lehetett a 9. évfolyamokra beiskolázni.
Iskolánkat mindkét Intézkedés érintette. A Gábor Dénes Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola a Széchenyi István Gimnázium és a Csonka János Szakközépiskola összeolvadt Szegedi Műszaki és Környezetvédelmi Középiskola és Szakképző Iskola egy-egy tagintézményeként. Nagyméretű Iskola jött létre, mintegy 2400 tanulóval és több mint 200 dolgozóval, élén egy főigazgatóság áll, amely iskolánk korábbi irodáiban került elhelyezésre. A főigazgatóság és a tagintézmények vezetői határozott idejű megbízást kaptak erre az átmeneti évre. A főigazgatóság dolgozói végzik a teljes intézmény gazdasági, pénzügyi és munkaügyi feladatait, valamint az intézmény eszközeinek, épületeinek fenntartását. A tagintézmények megtartották részleges önállóságukat, főleg a tanügy-igazgatási és pedagógiai programjaik végrehajtásában.
A munka teljesen Ismeretlen utakon indult el. Sok-sok egyeztetés, próbálkozás kísérte az elmúlt Időszakban munkánkat. Kevés segítséget kaptunk kívülről ehhez, hisz korábban Szegeden ezt a rendszert még nem próbálták ki. Sajnos, időnként a kudarcainkból kellett levonni a következtetést, és megtalálnunk a jó megoldásokat. Ez a nehéz, de egyben sok új kihívást is jelentő munka a vezetőgárdát egyre jobban összekovácsolta. Szerencsére azt is sikerült elérnünk, hogy az intézmények dolgozói és főleg a tanulók ebből nagyon keveset érezzenek meg a napi munkájukban.
Természetesen minden feladaton, problémán még nem vagyunk túl. A magasabb vezetői álláshelyekre kiírták a pályázatokat, majd megbízást kapnak a nyertesek az elkövetkező öt övre mint főigazgató és tagintézmény-igazgatók. Komoly és nehéz feladat lesz a gimnáziumi osztályok megszűnésével járó feladatcsökkenést és ennek munkaügyi vonatkozásait megoldani.
Az új OKJ képesekből és ezek normatív finanszírozásának változásaiból következően jelentóős feladat lesz az érettségi utáni szakképzések megszervezése, illetve a szükséges osztálylétszámok biztosítása. A következő három évben jelentősen csökken a tanulólétszám. Ennek oka elsősorban a gimnáziumi osztályok megszűnése, és ami számomra különösen fájó, hogy a lányok aránya az összlétszámon belül jelentősen csökkenni fog a megmaradó képzések jellegiből adódóan.
Reményeim szerint az intézmény képes lesz megoldani mindazokat a feladatokat, amelyek az elkövetkező években merülnek fel úgy, hogy megmarad - amire mindig is büszkék voltunk - egy eredményes és a tanulók szamara sok-sok használható tudást nyújtó iskolaként.
Vissza