A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Szegedi M. Kir. Áll. Árpádházi Szent Erzsébet Leánygimnázium (V-VIII. oszt. leánylíceum) negyvenkettedik Évkönyve

Szegedi Tankerület 1938-39. iskolai év

Szerző
Szerkesztő
,
Kiadó:
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 87 oldal
Sorozatcím: A Szegedi M. Kir. Áll. Árpádházi Szent Erzsébet Leánygimnázium Évkönyve
Kötetszám: 42
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Három fekete-fehér ábrával illusztrálva. Szegedi Ujnemzedék Lapvállalat Rt. nyomása.
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
Ösztönök, serdülés, akarat

Örökérvényűek Schiller Wallensteinjének szavai: „Az embert akaratereje teszi naggyá, vagy kicsinnyé." Mennyit tervezget, mennyit álmodozik a gyermekkor és... Tovább

Előszó

Részlet:
Ösztönök, serdülés, akarat

Örökérvényűek Schiller Wallensteinjének szavai: „Az embert akaratereje teszi naggyá, vagy kicsinnyé." Mennyit tervezget, mennyit álmodozik a gyermekkor és gyakran csak azért marad minden üres képzelődés, mert nincs akaraterőnk, hogy álmainkért következetesen és kitartóan dolgozzunk, áldozatot is hozva értük. Hány embert áldott meg Isten képességekkel, tehetséggel! Mégis hajótörést szenvedtek, mert nem volt erejük a jóértelemben vett előretöréshez. De vannak energikus természetek is - vasszorgalmú kereskedők, kutató tudósok, szinte aszketikus életet élő versenyzők, stb. - akik éjt nappallá téve dolgoznak akkor is, ha egyik sikertelenség a másik után éri őket. Ilyenek a nagy nemzetvezetők is, akik - küldetésük tudatában - nem térnek le útjukról. Akaraterejük, személyiségük magával ragadja nemcsak nemzetüket, hanem sokszor az egész emberiséget. Az ilyen emberek élete az akarat diadala.
Sok kislány mondhatná mindezekre: de ki beszél akaraterős asszonyokról és lányokról? Igen, ez éppen egyik ismertetőjele a nőiességnek; a mi akaraterőnk nem mindig aktiv, alkotó, előretörő, hanem inkább passziv: szenvedések elviselésében, kitartó türelemben és fáradhatatlan tevékenységben nyilvánul meg. A legtöbb nő a mindennapi élet hőse, de igazi hős csak akkor, ha önuralommal és erős akarattal rendelkezik. Mert az akaraterő az emberi életnek mindenekfelett való szabályozója. Segít fejlődésünkben, előrehaladásunkban s döntő hatású nemcsak az egyes ember, hanem az egész nemzet életére is. Csak az a nemzet nem pusztul el, amelynek minden tagja a legnagyobbra is képes családjáért és hazájáért, békében, háborúban egyaránt. A szülők és nevelők legszebb feladata tehát, hogy figyeljék a gyermek akaratának keletkezését, fejlődését, zavarait és keressék az utakat és módokat, amelyekkel az akaratot nevelni és erősíteni tudják.
Tisztában kell lennünk azzal, hogy elemi akaraterő nincs; az akarat több erőforrásból táplálkozik. Az alapvető erőforrások az ösztönök és a törekvések. Egész életünk, még a legszellemibb is, ösztönökön alapszik. Ösztön nélkül való ember nincs, ösztöneink hajtanak bennünket jó, vagy rossz, de minden cselekedetre. Vannak életösztönök (táplálkozás, növekedés, fajfenntartás), de vannak szellemi és lelki ösztönök is, melyeket inkább törekvéseknek nevezünk. Születésünk pillanatától van bennünk törekvés jóságra, kötelességteljesítésre, igazságosságra; ezekből fakad lelkiismeretünk is. Szerencsétlen az az ember, aki soha nem hallotta lelkiismerete parancsoló szavát, akiben a magasabb szellemi- és lelkiösztönök soha meg nem szólaltak. Vissza

Tartalom

Árpádházi Szent Erzsébet - - - - - - - - 2
Soós Paula dr. tanulmánya - - - - - - - - 3
I. Az iskola múltja - - - - - - - - - - 11
II. Az iskolai év története - - - - - - - - 13
Az intézet jellege - - - - - - - - - 13
Az intézet állapota - - - - - - - - - 13
Az iskolai év lefolyása - - - - - - - - 14
Személyi ügyek - - - - - - - - - 14
Látogatások. Megbízatások - - - - - - - - 15
A tanulók számának alakulása - - - - - - 15
Fegyelmi és tanulmányi állapot. (1. A növendékek visel-
kedése. 2. A tanárok és növendékek kapcsolata. 3. Tanulóink egymáshoz való viszonya. 4. Valláserkölcsi nevelés. 5. Hazafias nevelés. 6. Esztétikai nevelés. 7. Testi
nevelés. Légoltalom. 8. Tanulmányi állapot.) 15
Az iskola és a szülői ház - - - - - - - - 19
Ünnepélyek, megemlékezések - - - - - - 20
Jótékonyság, jutalmak - - - - - - - - 21
Ballagás, évzárás - - - - - - - - - 22
III. A tanári testület névjegyzéke és iskolai munkaköre - - 24
IV. A tanári testület tudományos és iskolánkívüli munkássága 29
V. Gyakorló tanárjelöltek. - - - - - - - - 30
VI. Jelentések __________ 32
Egészségi állapot - - - - - - - - - 22
Kirándulások - - - - - - - - - - 32
Szemléltetés. Film. - - - - - - - - 34
Kiállítások - - - - - - - - - - 34
Internátus - - - - - - - - - - - 35
VII. Könyvtárak, szertárak gyarapodása és állapota - - 43
VIII. Ifjúsági körök és egyesületek - - - - - - 46
Mária Kongregáció - - - - - - - - - 46
Soli Deo Glória - - - - - - - - - 47
Zsidó Ifjúsági Könyvtár - - - - - - - - 47
'Önképzőkör - - - - - - - - - - 47
Gyorsírókör - - - - - - - - - - 48
Segítőegyesület - - --49
Cserkészet - - - - - - - - - - 49
Vöröskereszt - - - -------50
Sportkör - - - - - - - - - - - - 52
Énekkar - - - - --------53
IX. Rendkívüli tárgyak - - - - - - - - - 55
X. A rendes és magántanulók névjegyzéke és érdemsorozata 56
XI. Érettségi vizsgálatok - - - - - - - - 74
XII. Statisztikai adatok - - - - - - - - - 76
XIII. Tankönyvjegyzék - - - - - - - - - 82
XIV. Tájékoztató a következő iskolai évre - - - - - 85
XV. Egyenruha szabályzat - - - - - - - - 86

Dr. Soós Paula

Dr. Soós Paula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Soós Paula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem