Előszó
Részlet a könyvből:
A magyar tanítóképzés célkitűzései.
Tanítóképzésünkkel kapcsolatban a mai sokágú élet gyakran felvet egynéhány olyan gondolatot, melyen jobban el kell tűnődnünk, egynéhány szükségletet, melynek kielégítését meg kell valósítanunk. Amit a mai élet jobban elénk domborít, amit jobban sürget, az aláhúzott célja, törekvése kell, hogy legyen a mai tanítóképzésnek. Manapság a gyakorlati élet felé vetődik a figyelem. A kikerülő tanítónak nem lehet töprengeni, neki meg kell felelnie azoknak a követelményeknek, amelyeket az élet, a tanya és falu külön élete eléje állít. Az eddigi képzési keretet az újabb, korszerű követelményeknek megfelelően bővíteni kell, hogy a kikerülő tanító a küzdőtéren minden körülmények között megállja helyét. A tanítóképzés azonban annyira sajátunk, annyira hazai szükségleteink szolgálatában áll, hogy külföldről legfeljebb elfogadható gondolatokat vehetünk át, hasznosítható törekvéseket telepíthetünk mai képzési rendszerünkbe, de hogy a külföldet másoljuk, hogy ahhoz mérjük, irányítsuk képzésünket, az lehetetlen. Lehetetlen a mai magyar tanítóképzés sajátos célkitűzése miatt, melynek tekintettel kell lennie azokra a szükségletekre, melyek itt pattantak ki a magyar földön.
A tanítóképzés legtömörebb célkitűzése az, hogy a tanítót egyaránt képesítenünk kell a gyermekekkel, a serdülő ifjúsággal, valamint a felnőttekkel való bánásmódra. Mindarra, ami foglalkozási körébe majd belejátszik. Felaprózva, részeire szedve azt a tömör célmeghatározást, mondhatjuk, hogy tanítóképzésünk célkitűzéseiben benne van elsősorban az a törekvés, hogy jellemileg szilárd tanítót akar képezni, aki realizálója lesz a képzési folyamat alatt elhintett eszméknek. Akinek valláserkölcsi élete természetes, Istennek tetsző, legfőképpen pedig példaadó lesz, vagyis aki tanító a szó legszorosabb értelmében valláserkölcsi téren, a világnézet kialakítása terén is. Hiszen nagyon sok esetben reá vár a falu, a tanya hitoktatásának ügye is. Éppen ezért a tanítóképző hitoktatásának ezzel számolni kell. Az ötévi hittani képzésnek teljes mértékben elő kell készíteni a kikerülő tanítót arra a misszióra, amit neki majd falun, vagy tanyán be kell töltenie.
Kisebb községekben összefonódik a tanító hitoktatói és kántori munkaköre. Ez a körülmény viszont nemcsak azt követeli meg a tanítótól, hogy alapos tájékozottsága legyen a hittan oktatása körül, a valláserkölcsi kérdésekben, hanem azt is, hogy a szertartásokat pontosan ismerve azokat akár önállóan, akár pappal együtt elvégezni képes legyen. Az erre való előkészítés már egy kissé kívül esik a szorosan vett hitoktatáson, de mindez elengedhetetlen célkitűzése kell, hogy legyen a mai tanítóképzésnek.
A tanítótól azonban gyakorlati téren is bizonyos sokoldalú mozgást, biztos irányítást követel a mai mohó élet.
Vissza