1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A szegedi kir. kath. Tanítóképző-intézet Értesítője az 1930-1931. tanévről

Szerkesztő
Szeged
Kiadó: Szegedi Uj Nemzedék RT.
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 94 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomatta a Szegedi Uj Nemzedék Lapv. RT. nyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
A magyar tanítóképzés célkitűzései.

Tanítóképzésünkkel kapcsolatban a mai sokágú élet gyakran felvet egynéhány olyan gondolatot, melyen jobban el kell tűnődnünk, egynéhány... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
A magyar tanítóképzés célkitűzései.

Tanítóképzésünkkel kapcsolatban a mai sokágú élet gyakran felvet egynéhány olyan gondolatot, melyen jobban el kell tűnődnünk, egynéhány szükségletet, melynek kielégítését meg kell valósítanunk. Amit a mai élet jobban elénk domborít, amit jobban sürget, az aláhúzott célja, törekvése kell, hogy legyen a mai tanítóképzésnek. Manapság a gyakorlati élet felé vetődik a figyelem. A kikerülő tanítónak nem lehet töprengeni, neki meg kell felelnie azoknak a követelményeknek, amelyeket az élet, a tanya és falu külön élete eléje állít. Az eddigi képzési keretet az újabb, korszerű követelményeknek megfelelően bővíteni kell, hogy a kikerülő tanító a küzdőtéren minden körülmények között megállja helyét. A tanítóképzés azonban annyira sajátunk, annyira hazai szükségleteink szolgálatában áll, hogy külföldről legfeljebb elfogadható gondolatokat vehetünk át, hasznosítható törekvéseket telepíthetünk mai képzési rendszerünkbe, de hogy a külföldet másoljuk, hogy ahhoz mérjük, irányítsuk képzésünket, az lehetetlen. Lehetetlen a mai magyar tanítóképzés sajátos célkitűzése miatt, melynek tekintettel kell lennie azokra a szükségletekre, melyek itt pattantak ki a magyar földön.
A tanítóképzés legtömörebb célkitűzése az, hogy a tanítót egyaránt képesítenünk kell a gyermekekkel, a serdülő ifjúsággal, valamint a felnőttekkel való bánásmódra. Mindarra, ami foglalkozási körébe majd belejátszik. Felaprózva, részeire szedve azt a tömör célmeghatározást, mondhatjuk, hogy tanítóképzésünk célkitűzéseiben benne van elsősorban az a törekvés, hogy jellemileg szilárd tanítót akar képezni, aki realizálója lesz a képzési folyamat alatt elhintett eszméknek. Akinek valláserkölcsi élete természetes, Istennek tetsző, legfőképpen pedig példaadó lesz, vagyis aki tanító a szó legszorosabb értelmében valláserkölcsi téren, a világnézet kialakítása terén is. Hiszen nagyon sok esetben reá vár a falu, a tanya hitoktatásának ügye is. Éppen ezért a tanítóképző hitoktatásának ezzel számolni kell. Az ötévi hittani képzésnek teljes mértékben elő kell készíteni a kikerülő tanítót arra a misszióra, amit neki majd falun, vagy tanyán be kell töltenie.
Kisebb községekben összefonódik a tanító hitoktatói és kántori munkaköre. Ez a körülmény viszont nemcsak azt követeli meg a tanítótól, hogy alapos tájékozottsága legyen a hittan oktatása körül, a valláserkölcsi kérdésekben, hanem azt is, hogy a szertartásokat pontosan ismerve azokat akár önállóan, akár pappal együtt elvégezni képes legyen. Az erre való előkészítés már egy kissé kívül esik a szorosan vett hitoktatáson, de mindez elengedhetetlen célkitűzése kell, hogy legyen a mai tanítóképzésnek.
A tanítótól azonban gyakorlati téren is bizonyos sokoldalú mozgást, biztos irányítást követel a mai mohó élet. Vissza

Tartalom

I. A magyar tanítóképzés célkitűzései 3
II. Tanítóképzésünk belső életének korszerű, harmonikus továbbfejlesztése 9
III. Az iskolaév főbb eseményei 19
IV. Börtsök Lajos 23
V. Az intézet állapota
1. Főhatóság . . 26
2. A tanári testület és munkaköre . .26
3. A tanári kar társadalmi tevékenysége . . . .28
4. Épület, udvar . . .29
5. Bútorok és berendezés 30
6. Szertárak és könyvtárak .. . . . . . 30
7. Internátus . . . . . . . . .31
8. Segélyek és ösztöndíjak 32
VI. Az intézet működése
1. Vallás-erkölcsi élet intézetünkben . . . .34
2. Egészségügyi jelentés az 1930-31. tanévről . . 35
3. Kirándulások ... 36
4. írásbeli dolgozatok . . . . . .39
5 Gyakorlati kiképzés . . . . . .41
6. Kántorképzés . . . . ... . .41
7. Leventeoktatói tanfolyam . ... . , .42
8. Iskolánkívüli népművelési tanfolyam . . . .42
9. Szövetkezeti ismeretek tanfolyama . .43
10. A tanítói hivatásra előkészítő egyesületi élet
a) Mária Kongregáció 45
b) Foederatio Emericana Szegediensis . . .46
c) Cserkészet 50
d) Petőfi Sándor-Önképzőkör 50
e) Ifjúsági Vöröskereszt Egyesület . . . .55
f) Tomori Sportkör 56
g) Ifjúsági zenekar 58
h) Segítő Egyesület
i) Magyar Tanítójelöltek Lapja 60
VII. A növendékek
1. Névsor és osztályzatok 62
2. Statisztikai adatok 72
3. Az eredmények kimutatása 74
VIII. Képesítés
1. Tanítóképesítés . 76
2. Kántorképesítés . 77
3. Hitoktató-tanító 78
IX. Gyakorlóiskolák . 79
X. Apponyi Kollégium 85
XI. Az intézet volt növendékeinek szövetsége ... .86
XII. Szünidei tanfolyamok . .
1. Mezőgazdasági tanfolyam 87
2 Tűzoltó tanfolyam . . . . . . .87
XIII. Értesítés a jövő iskolaévre 88
Tankönyvjegyzék az 1931-32. iskolaévre . .89
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem