kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 469 oldal |
Sorozatcím: | Osiris könyvtár-Művészettörténet |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 13 cm |
ISBN: | 963-379-173-1 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér fotókkal. |
Előszó | 11 |
Bevezetés: A mesterembertől a művészig | 19 |
A művész az ókori világban | 20 |
A középkori visszaesés. Harc a művészi szabadságért | 27 |
Az új művészeszmény | 36 |
A művészek és megrendelők megváltozott viszonya | 39 |
Jövedelemforrások és szakmai gyakorlat | 39 |
A műalkotások felbecslésének régi és új módszerei | 45 |
A vallási meggyőződés és a művészetpártolás viszontagságai | 49 |
A kereskedőréteg műpártolása és a művész emancipációja | 57 |
Fordulat a művész és pártfogója viszonylatában | 61 |
II. Gyula és Michelangelo | 66 |
A művészek pontatlansága | 69 |
A művészek viszonya munkájukhoz | 71 |
Művészegyéniségek a reneszánsz kezdetén | 71 |
Vándorló mesteremberek és kézművesek | 73 |
Róma hívása | 76 |
A munka megszállottjai | 85 |
Az alkotó semmittevés | 93 |
Alkotás a magányban | 98 |
Különcség és finom modor | 103 |
Firenzei különcök a XVI. század elején | 103 |
Michelangelo "lelki bánata és rosszkedve" | 109 |
Leonardo zárkózottsága | 113 |
A test és a lélek kínjai | 118 |
Tisztasági mánia | 124 |
Alkimisták és varázslók | 126 |
Furcsa hobbik | 131 |
A különcs művészek bírálói a XVI. században | 134 |
A nemes művész eszménye | 138 |
Rubens, a tökéletes gentleman | 141 |
A lángelme, az őrület és a melankólia | 144 |
Lángelme és őrültség | 144 |
A szaturnuszi vérmérséklet | 149 |
Hugo van der Goes kórtörténete | 157 |
XVII. századi melankolikusok | 164 |
Annibale Carracci | 164 |
Mastelletta | 167 |
Adam Elsheimer | 170 |
Francesco Duquesnoy | 173 |
Carlo Dolci | 176 |
Őrült volt-e Franx Xaver Messerschmidt? | 179 |
Öngyilkos művészek | 189 |
Statisztikai vizsgálat | 189 |
Rosso Fiorentino | 193 |
Francesco Bassano | 197 |
Francesco Borromini | 198 |
Pietro Testa | 201 |
Marco Ricci | 202 |
Öngyilkos északi művészek | 204 |
Hollandia és Anglia | 204 |
Franciaország | 205 |
Dánia | 207 |
Összegzés | 208 |
Nőtlenség, szerelem, kicsapongás | 211 |
Nőtlenség | 211 |
Raffaello, a szerető | 215 |
Kicsapongás és vallásos művészet | 218 |
Filippo Lippi szökése Lucrezia Butival | 218 |
Fegyelmezetlen reneszánsz művészek | 221 |
Csillapíthatatlan vágyak | 224 |
Artemisia Gentileschi csábítója, Agostino Tassi | 227 |
Tiltott, ideális és plátói szerelem | 230 |
"A kimondhatatlan bűn" | 235 |
A közvélemény és a homoszexualitás | 235 |
A Leonardo elleni feljelentés és Salaival folytatott viszonya | 237 |
Giovanantonio Bazzi, "Il Sodoma" | 240 |
Erkölcsös magatartás és obszcén művészet | 244 |
A művészek és a törvény | 251 |
Három bűnöző művész | 251 |
A bűnözés jogi és pszichológiai oldalai a reneszánszban | 256 |
Szenvedély és bűn Cellini életében | 259 |
Leone Leoni, a sikeres gazember | 262 |
Caravaggio, a bohém | 265 |
Háborúskodó művészek | 270 |
A hamisítás etikája | 277 |
Claude Lorrain "Liber Veritatisa" | 279 |
Reneszánsz mesterek hamisítása és antik szobrok kiegészítése | 280 |
Műalkotások eltulajdonítása | 283 |
Fösvények és tékozlók | 287 |
Fösvények | 287 |
Tékozló volt-e Hans Holbein? | 293 |
Tékozlás németalföldi módra | 295 |
A művészek igénye a társaságra | 301 |
A németalföldiek római közössége | 301 |
Az olasz reneszánsz művészek ünnepségei | 303 |
Az olaszok különcségei | 304 |
A tékozlás igénye | 304 |
Guido Reni, a szerencsejátékos | 305 |
Genovai tékozlók | 307 |
Spanyol, német és francia tékozlók | 309 |
Akadémiai ambíciók, szakmai féltékenység | 313 |
Szakmai büszkeség | 313 |
Baccio Bandinelli igényei | 314 |
Művészeti akadémiák Firenzében és Rómában | 317 |
Salvator Rosa akadémiája | 320 |
Címek és rangok | 321 |
Divatos öldözködés, jó modor | 324 |
Az érem másik oldala | 325 |
Féltékenységek akadémiai körökben | 327 |
Gyanakvó mesterek | 331 |
Hadviselés a helyi iskolák között | 333 |
Bologna | 333 |
Róma | 336 |
Helyi rivalizálás | 338 |
Federigo Zuccari "Porta della Virtú"-ja | 339 |
Egy bolognai Nápolyban | 342 |
Éhezés és hírnév között | 345 |
A művészek gazdasági helyzete a reneszánszban | 345 |
Andrea Schiavone, egy mellőzött mester | 347 |
Művészek vallomásai a szegénységről | 348 |
Fra Filippo Lippi | 349 |
Mantegna | 350 |
Giambologna | 352 |
Buontalenti | 356 |
Néhány dúsgazdag mester a XIV. és a XV. században | 357 |
Dürer holland utazásának pénzügyi oldala | 358 |
Tiziano gazdagsága és pénzügyi tehetsége | 361 |
Két barokk nagyúr | 368 |
Bernini | 368 |
Rubens | 372 |
Rubens és Rembrandt | 375 |
Van Dyck és Velázquez | 377 |
A méltóság és a gazdaság csúcsa: Sir Joshua Reynolds | 378 |
Személyiség, jellem és mű | 381 |
A mű, a művész jellemének kulcsa | 381 |
Giuseppe Arcimboldo, a szürrealizmus előfutára? | 384 |
A pszichológusok tipológiai elméletei: Lombroso és Kretschmer | 387 |
Pszichoanalitikus dialektika: a személyiség és a mű kölcsönhatása | 390 |
Freud Leonardo-tanulmánya | 390 |
Egy pszichoanalitikus ködösítés: Andrea del Sarto hárpiái | 393 |
A pszioanalitikus "Szézám, tárulj!" | 394 |
Van-e tipikus művész? | 396 |
Jegyzetek | 401 |
Irodalom | 431 |
Képjegyzék | 449 |
Név- és tárgymutató | 453 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.